Fortellende journalistikk (BJO202)

Fortellende journalistikk handler om å lage den gode historien fra virkeligheten. Med bruk av litterære og filmatiske virkemidler som scene, karakterer og handling kan du fortelle historier som engasjerer, opplyser og underholder. Fortellende journalistikk bryter med nyhetstrekanten som modell. I stedet gir du stoffet en personlig og mer kreativ stemme for å fortelle faktabaserte historier med de samme presseetiske kravene som i all journalistikk. I dette emnet lærer du fortellerteknikk og narrative virkemidler som brukes i fortellende journalistikk. Du får prøve deg på sjangere som portrett, reportasje, feature og digitale fortellinger i hele prosessen fra idé til ferdig journalistisk produkt.

Emnet går parallelt med emnet BJO201 Undersøkende journalistikk, og ses i sammenheng med dette.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BJO202

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I fortellende journalistikk formidler journalisten historier fra virkeligheten med hjelp av litterære og filmatiske virkemidler. I dette emnet skal du bruke foto, levende bilder, tekst og lyd for å fortelle virkelige hendelser og fakta som en sammenhengende dramaturgisk fortelling. Du skal sette deg inn i ulike fortellende sjangrer, narrative virkemidler og relevant programvare. Emnet går også inn i de lengre skriftlige formatene med utvikling av et kreativt og personlig språk.

Læringsutbytte

Ved fullført emne forventes det at studentene sitter igjen med følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten skal ha:

  • kunnskap om fortellerformer og dramaturgi for ulike plattformer.
  • kunnskap om metoder og verktøy i fortellende journalistikk.
  • kunnskap om den fortellende journalistikkens historie og utvikling.
  • kunnskap om publikums brukermønstre.

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • mestre idéutvikling i tradisjonell portrett-, reportasje- og featurejournalistikk.
  • bruke et kreativt, korrekt og stilsikkert språk.
  • anvende kreativ journalistisk metode til å produsere journalistiske fortellinger som inneholder ulike digitale og narrative elementer.
  • lære seg relevant programvare.
  • jobbe selvstendig og levere journalistiske produkt innen gitt tidsfrist.

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • Skjerpe egen kritisk sans og formidle med spiss penn.
  • Kunne planlegge og gjennomføre komplekse journalistiske prosjekt.
  • Holde seg oppdatert om nyere fortellende journalistikk på ulike plattformer

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende kunnskap om journalistikk er anbefalt.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappeeksamen 1/1 Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske oppgaver

Dette emnet består av forelesninger, seminarer, innleveringsoppgaver og deltakelse på muntlige gjennomganger. Obligatoriske oppgaver må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.

For å kunne framstille seg til prøving i et emne (eksamen) kan kandidaten ikke ha mer enn totalt 20 prosent fravær (inkludert gyldig og ikke-gyldig fravær). Gyldig fravær som skyldes sykdom eller annen tvingende fraværsgrunn (jf. forskrift om studier og eksamen ved UiS § 3-8 nr.3) må søkes om og dokumenteres i Digital Studentekspedisjon. Ikke-gyldig fravær kan ikke være mer enn 10 prosent. Fraværsregelen gjelder obligatorisk aktivitet, seminarer og prosjekter.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Turid Borgen

Instituttleder:

Oluf Langhelle

Arbeidsformer

Forelesninger, seminarer, praktiske øvelser og innleveringsoppgaver, både individuelt og i grupper. All undervisning er eksamensrelevant. Emnet er del av et fulltidsstudium og kan vanskelig kombineres med fast arbeid eller annen tidkrevende aktivitet.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Journalistikk 3 (BJO220_1) 10

Åpent for

Journalistikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto