Revenue management (BHO307)

Hospitality bransjen kjennetegnes av kompleks drift, høy grad av globalisering, lav lønnsomhet samt sterk konkurranse. Dagens kunder har en rekke valgmuligheter i form av ulike distribusjonskanaler som tilbyr transparente og konkurransedyktige priser. Viktige ledelses-forutsetninger for å lykkes i et fragmentert marked er å ha en genuin forståelse og kunnskap for Revenue Management. Formålet med Revenue Management handler om å bygge en felles intern forståelse for Revenue Management, kunne balansere etterspørsel og kapasitet, riktig beslutningstaking, samt fokus på å optimalisere effektiviteten av hotell-ressursene. Sentrale elementer i Revenue Management er god markedsforståelse, analyseforståelse samt kunnskap om viktige parametere/nøkkel tall som kan påvirke lønnsomheten.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BHO307

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

I kurset arbeides det med Revenue Management på en teoretisk og praktisk måte.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet skal studenten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

  • Kunnskap om den helhetlige betydningen av Revenue Management som verktøy/konsept
  • Kunnskap om betydningen av analyse-arbeid knyttet til Revenue Management
  • Kunnskap om betydningen av sentrale nøkkeltall for prisoptimalisering
  • Kunnskap om hvordan enkle justeringer kan påvirke/endre organisasjonens måltall/måloppnåelse

Ferdigheter:

  • Vise analyse-ferdigheter i anvendelse av ulike verktøy som for eksempel: Benchmarking Allianse og Compsett (viktige begreper: optimalisering, prising, kunder og «forecast»)
  • Vise praktiske ferdigheter i styring- og prognoser av servicebedrifter (Revenue Management)
  • Kunne identifisere og drøfte strategiske utfordringer og foreta strategiske valg i forhold til Markedet/Revenue Management
  • Kunne reflektere over interne forhold samt eksterne (markeds) forhold som kan hindre/fremme god lønnsomhet

Generell kompetanse:

  • Kurset skal forberede studenten til å tenke og arbeide strategisk ut fra et lønnsomhetsperspektiv i bransjen.
  • Kurset skal gi studenten analyse ferdigheter og det å anvende Revenue management som et helhetlig verktøy.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

BHO285 Strategisk hotelledelse

Eksamen / vurdering

Hjemmeeksamener

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen i gruppe eller individuell 1/2 4 Uker Bokstavkarakterer
Individuell hjemmeeksamen 1/2 6 Timer Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

En presentasjon
Obligatorisk presentasjon av problemstilling til hjemmeeksamen må være bestått for å få avlegge individuell hjemmeeksamen i emnet.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Jinghua Xie

Arbeidsformer

Forelesninger og oppgaveøvinger.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Revenue Management (BHO295_1) 10

Åpent for

Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto