Introduksjon til hotelledelse (BHO140)

Kurset gir en teoretisk og "praktisk nær" introduksjon i hotell-ledelse, ledelses-utfordringer og hva som kjennetegner hotell- og restaurantnæringen, både nasjonalt og internasjonalt. Tema som inngår er betydningen av konseptutvikling, marked (sosiale media), betydning av hotell brands, segmenter/målgrupper, kundeopplevelser, gjestefilosofi, pris-strategi samt trender. I tillegg vektlegges sentrale lovverk knyttet til bransjen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BHO140

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Læringsutbytte

Etter gjennomført kurs er det forventet at studenten har økt innsikt/forståelse om hotelledelse. Det forventes blant annet grunnleggende ferdigheter innen organisering (for eksempel: hvordan hotellkjeder er organisert), marked/branding, kommunikasjon, økonomi/pris strategier (ADR/RevPar/Belegg) samt lovverk som omhandler arbeidsmiljø, alkoholloven og lovverk knyttet til mat produksjon.

Kunnskaper

  • Grunnleggende kunnskaper om lovverket innen hotell/restaurant bransjen. Deriblant Arbeidsmiljøloven (AML), Alkoholloven, Trygg Mat (Mattilsynet) samt Hoved- og Tariffavtalen, Helse, Miljø og Sikkerhet (brann, førstehjelp, IK Mat etc.)
  • Grunnleggende kunnskap om viktigheten å lage/utarbeide unike hotell og restaurant konsepter/brands.
  • Grunnleggende kunnskap om forskjellen mellom produkt og tjeneste - og hva som gjør servicebransjen/hospitality-bransjen unik.
  • Grunnleggende kunnskap om marked/segment/målgrupper i bransjen. Hvordan man kommuniserer med de ulike målgruppene er sentralt (f.eks sosiale media).
  • Grunnleggende kunnskap om Revenue Management (pris-strategi). Være i stand til å integrere ulike pris-strategier i en helhetlig tenking (Benchmarking, RevPar, ADR etc.).

Ferdigheter

  • Kan anvende det grunnleggende av lovverket i praksis (lovdata: arbeidsmiljøloven, alkoholloven, trygg mat)
  • Kan tegne og analysere verdikjeden, både fra gjest og matproduksjon
  • Kan segmentere grupper og definere velge ulike målgrupper
  • Kan arbeide i praksis med enkle nøkkeltall: for eksempel innen Revenue Management (kan lese/forstå Benchmarking rapporter).

Generell Kompetanse

  • Etter endt kurs forventes det at studenten har generell kompetanse om hotelldrift. Det forventes at han/hun har fått større innsikt om utfordringer i bransjen og hvilke faktorer som gjør bransjen unik.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
En skriftlig prøve 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer - 1), Godkjent kalkulator,

1) Arbeidsmiljøloven

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske innleveringer
En obligatorisk hjemme-eksamen i gruppe må være bestått for å få adgang til eksamen i dette faget. Antall på gruppe-medlemmer er 3-5 studenter.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Fifi Tjan Kvalsvik

Timelærer:

Annie Haver

Arbeidsformer

  1. Forelesninger (både digitalt og fysisk undervisning)
  2. Dialog i plenum
  3. Gruppe-diskusjoner
  4. Digitale øvelser (Canvas)
  5. Praktiske øvelser (Gruppe-innleveringer etc.)
  6. Oppgaveskriving samt gruppe presentasjoner

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Ledelse og drift av hoteller og restauranter (BHO240_1) 10

Åpent for

Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto