Dans i kontekst I (BDA810)

I dette emnet får studenten lære om den sceniske dansen i en kulturell og samfunnsmessig kontekst med fokus på utvikling av moderne dans og samtidsdans i perioden 1900 frem til i dag, samt tilknyttede problemstillinger innen etikk, kjønn og politikk.

Emnet gir samtidig studenten grunnleggende ferdigheter for å kunne analysere dans. Det historiske og analytiske aspektet går parallelt gjennom hele emnet og de ulike oppgavene såvel praktiske som skriftlige knyttet til studiet er laget for å gi studenten innsikt i sentrale koreografer, verk og tidsepoker. Studenten får trening i å arbeide med ulike oppgaver som krever refleksjon og kritisk tenkning om fortid så vel som nåtid.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BDA810

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

Kurset gir en forståelse for utviklingen av den europeiske og amerikansk scenedansen med hovedvekt på perioden fra ca. 1900 og fram til i dag Hovedvekten er på moderne dans, den postmoderne perioden, samt dans i samtiden. Temaer inkluderer dans som estetisk fenomen, dansehistorie i dens kulturelle og sosiale kontekst, danseanalyse og problemstillinger innen etikk, kjønn og politikk i dans.

Læringsutbytte

Studenten skal:

Kunnskap

  • kunne gjøre rede for den sceniske dansens historiske og kontekstuelle utvikling med særlig vekt på modernisme, det postmoderne og samtiden
  • forstå samtidsdans i en historisk, filosofisk, estetisk og sosial kontekst
  • ha en grunnleggende forståelse for dans som estetisk fenomen
  • forstå og kunne drøfte temaer som handler om etikk, kjønn og politikk i relasjon til dansekunstens utvikling gjennom tidene og i samfunnet i dag.

Ferdigheter

  • kunne anvende dansehistorisk og kunsthistorisk kunnskap for å se en koreograf/verk i henhold til koreograf/verks egen samtid og betydning for ettertid/nåtid
  • kunne bruke ulike metoder som redskap i analyse av dansekunst
  • anvende relevant begreper i drøfting og refleksjon omkring dansekunst i fortid og nåtid

Generell kompetanse

  • ha tilegnet seg ferdigheter i akademisk skriving
  • kunne kontekstualisere seg selv og sin egen praksis.
  • kunne anvende kunnskap om etikk, kjønn og politikk og relater disse til utvikling av fagfeltet, samt deres relevans for dansekunstnere og deres arbeidsliv.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Mappevurdering hvor 3 definerte skriftlige arbeid inngår.Oppgaver i emnet leveres på norsk eller engelsk. Svensk og dansk er også tillatt.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Det er obligatorisk fremmøteplikt til all undervisning i hh UKs fraværsreglement.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Lena Crosby Haug

Arbeidsformer

Forelesninger/ klasseromsundervisning.

Undervisningen vil legge opp til diskusjoner og kritisk refleksjon både individuelt og i gruppe.

Skriftlig og praktisk innleveringsoppgaver.

Emnet organiseres i ukentlig undervisning, eller at hele emnet eller deler av emnet undervises i intensive bolker i perioder av undervisningsåret. Emnet kan også ha en kombinasjon av ukentlig undervisning og intensive bolker.

Åpent for

Dans - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto