Kunstnerisk praksis II (BDA722)
Emnet bygger på Kunstnerisk praksis I og har to hovedområder: repertoar & formidlingsarbeid og praktiske studier i koreografi og kreativt arbeid. Målet er at studenten skal få en bred forståelse av ulike performative tilnærminger, innsikt i seg selv som dansekunstner og utvikle sin egen koreografiske stemme. Kurset er organisert i moduler. Kurset fokuserer først på ulike kreative prosesser og læringsprosesser, deretter på forestillingene og ulike utøvende elementer. Dette gjelder eget kreativt og koreografisk arbeid så vel som å framføre andres arbeid.
Gjennom hele kurset oppfordres studenten til å utvikle selvstendighet og autonomi i egen læring. Emnet inngår i en 3-årig progresjon som forbereder studenten til arbeid som dansekunstner i profesjonell sammenheng.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BDA722
Versjon
1
Vekting (stp)
25
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
- Innstudering, forestillingsarbeid og presentasjoner, både formelt og uformelt, av repertoar og nye danseverk av lærere, gjestekunstnere og medstudenter
- Utforming og utvikling av et konsept, en idé og bevegelsesmateriale for koreografi
- Komposisjons- og improvisasjonselementer i skapende arbeid og utvikling av en koreografi
- Metoder, praksiser og estetikk av innflytelsesrike koreografer
- Innføring i dans for kamera
- Forestillingsprosjekt med studentkoreografi og repertoar.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- ha en fordypet forståelse av danserens rolle som individ og medskaper i koreografiske verk.
- forstå sammenhengen mellom koreografens intensjon og danserens utøverkunnskap.
- forstå hvordan kroppslig undersøkelse og utforskning er en kilde til koreografisk materiale, og sentralt i utviklingen av et kunstneriske uttrykk.
- ha kunnskap om metoder og praksiser til eminente postmoderne koreografer og fremtredende samtidsdanskunstnere for å diskutere og kontekstualisere sitt eget arbeid.
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- utvikle og utvide eget personlig bevegelsesvokabular, kroppslig refleksjon og skapende arbeid gjennom utforskning, individuelt og i samarbeid med andre utøvere og koreografer.
- bruke ulike improvisasjonsmetoder i egen utforskning og som del av en koreografisk prosess.
- bruke komposisjonsverktøy og metoder for å utforske og uttrykke en fysisk idé eller et konsept.
- bruke kritisk analyse og undersøkelsesbaserte verktøy for å diskutere og skrive om koreografisk prosess og produkt (sine egne og andres).
Generell kompetanse
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- bruke refleksjon, tilbakemeldinger og diskusjon for å videreutvikle deres kreative og utøvende arbeid
- ha en dyp forståelse for ideen om prosessbasert arbeid, konseptbasert arbeid og samspillet mellom dem
Forkunnskapskrav
Bestått fysisk og danseteknisk opptaksprøve.
Språkkrav i engelsk skal være bestått i henhold til UiS sitt regelverk/Samordna Opptak.
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeevaluering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Bestått når alle arbeidskrav er godkjent.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er obligatorisk frammøteplikt til all undervisning i hh UKs fraværsreglement.
Mappe:
- Deltakelse i visning av studioarbeid med repertoar
- Deltakelse i minimum 2 offentlige forestillinger
- 1 muntlig refleksjonsoppgave
- Et selvlagt koreografisk verk
- En avsluttende skriftlig oppgave
Oppgaver i emnet leveres på norsk eller engelsk. Svensk og dansk er også tillatt.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Hagit YakiraFaglærer:
Brynjar Åbel BandlienFaglærer:
Birgitte Bauer-NilsenStudiekoordinator:
Lena Crosby HaugArbeidsformer
- Praktisk arbeid i gruppe
- Selvstendig arbeid knyttet til koreografiske prosesser og kreativt arbeid
- Øvinger, visninger og forestillinger
- Oppgaver, både muntlig og skriftlig
- Emnet organiseres som ukentlig undervisning i perioder av undervisningsåret. Emnet kan også ha en kombinasjon av ukentlig undervisning og intensive moduler.