Refleksjon, endring, innovasjon og mangfold (BBA303)

Barnevernspedagogutdanningen er inndelt i fire kompetansefelt: Barnevernfaglig kompetanse; oppvekst og familieliv; yrkesrolle, etikk og samarbeid til barnets beste; og kunnskapsbasert praksis. Innen hvert av disse kompetansefeltene kan man identifisere en lang rekke faglige problemstillinger. Sentralt i dette emnet står temaene kritisk refleksjon, endring, innovasjon og mangfold. Studentene utfordres til å anvende relevant kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i emnet for å tilegne seg erfaring med å utøve fagkritikk, nytenkning og innovasjon på relevante områder.

Barnevernspedagogutdanningen er et fulltidsstudium. Læringsutbytter oppnås gjennom undervisning, seminarer, gruppearbeid og selvstudium.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BBA303

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I dette emnet skal studentene ta utgangspunkt i sosialpedagogisk og barnevernfaglig kunnskap fra tidligere i studiet, erfaringer fra egen praksisperiode og arbeidet med egen bacheloroppgave.

Undervisningen organiseres i form av forelesninger, seminarer og gruppearbeid om kritisk tenkning, innovasjon og mangfold. Emne har mål om å bidra til å skape sammenheng mellom utdanning og praksis.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av

Kunnskap

  • Har bred og flerfaglig kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer, problemstillinger og prosesser.
  • Har bred kunnskap om kommunikasjon, konflikthåndtering og samarbeid i et samfunn preget av mangfold.
  • Har bred kunnskap om tverrfaglig, tverretatlig og tverrprofesjonelt arbeid som foregår på barnevernsfeltet
  • Kjenner til relevante fagdebatter, forsknings- og utviklingsarbeid innen barnevernsfeltet.
  • Kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser som gjelder barnevernsfeltet.
  • Kan oppdatere sin organisasjonskritiske kunnskap innen barnevernsfeltet.
  • Kan oppdatere sin kunnskap om barnevern som fagområde.
  • Har kunnskap om inkludering, ikke-diskriminering og likestilling uavhengig av kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for barn, unge i utsatte situasjoner og deres familier.
  • Har kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode og dets muligheter og begrensinger.

Ferdigheter

  • Kan anvende erfaringer og faglig kunnskap til å støtte og veilede medarbeidere i barnevernsfeltet, samt reflektere kritisk over egen og tjenestens praksis og justere praksis under veiledning i grupper.
  • Kan anvende faglig kunnskap til fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon innen barnevernsfeltet.
  • Kan anvende faglig kunnskap fra barn og unge som en del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning.
  • Kan anvende ny faglig kunnskap på en metodisk og vitenskapelig måte.
  • Kan anvende kunnskapsbaserte metoder, teorier og faglig skjønn til det beste for barn, unge og deres familier.
  • Kan reflektere kritisk over maktforholdet, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn, unge og familier.
  • Kan reflektere over hvordan sosiale kategorier som kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder samvirker og påvirker et individs liv.
  • Kan reflektere kritisk over endrings- og innovasjonsprosesser i det barnevernsfaglige feltet.
  • Kan beherske erfaringer og kunnskap til å bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inklusjon, deltakelse og medvirkning hos barn og unge.

Generell kompetanse

  • Har innsikt i og kan håndtere etiske problemstillinger innen barnevernsfeltet og egen tjenesteutøvelse.
  • Har innsikt i maktforholdet, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn, unge og familier.
  • Har innsikt i og kan arbeide systematisk for å sikre barn og unges deltagelse og medvirkning og kan ivareta barn, unge og familiers rettigheter og bidra til å sikre likeverdige tjenester i et samfunn preget av mangfold.
  • Kan planlegge, gjennomføre, dokumentere, evaluere og formidle tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i barnets beste selvstendig og sammen med andre, på en måte som fører til inkludering, ikke-diskriminering og likestilling

Forkunnskapskrav

BBA101 Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø, BBA102 Utsatte barn og unge, BBA103 Velferdspolitikk og velferdsorganisering, BBA104 Velferdsrett, BBA201 Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge, BBA202 Saksbehandling i barnevernstjenesten, BBAP20 Kunnskapsbasert praksis

Anbefalte forkunnskaper

BBA301 Komplekse tema i arbeid med utsatte barn og unge, BBA302 Samarbeid og mestring av yrkesrollen

Eksamen / vurdering

Skriftlig oppgave og muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig oppgave 0/1 Bokstavkarakterer Alle
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Eksamen består av en skriftlig og muntlig del.Skriftlig oppgave: Skriftlig individuell oppgave. Tema defineres av emneansvarlige. Omfang: maks 3500 ord ekskl. innholdsfortegnelse og litteraturhenvisninger. Referansestil: APA 7th.Oppgaven må være vurdert til bestått karakter før studentene kan fremstille seg til muntlig prøve. Den foreløpige karakteren som er gitt på den skriftlige oppgaven, skal senest kunngjøres 24 timer før tidspunktet for muntlig eksamen.Muntlig eksamen: Den muntlige prøven brukes til eventuell justering av karakteren. Muntlig karakter kan justere den skriftlige eksamenskarakteren inntil en karakter opp eller ned.Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste ordinære eksamen i emnet sammen med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om de vil følge undervisning i det nye eksamenssemesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Nærværskrav

Denne obligatoriske aktiviteten må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av den obligatoriske aktiviteten kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før muntlig eksamen. Studenter som mangler godkjenning vil bli trukket fra muntlig eksamen.

Nærværskrav: Det kreves tilstedeværelse på minst 75% av nærmere definerte undervisningsaktiviter. Se kunngjøring på Canvas. Dersom nærværskrav ikke innfris, mister studenten rett til å delta på eksamen, uansett begrunnelse.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Reidun Ims

Studieprogramleder:

Erik Paulsen

Arbeidsformer

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudium.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto