Språkets rolle i læring og undervisning (ÅLP110)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

ÅLP110

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I kjernen av lærerjobben står møtet mellom mennesker: mellom lærer og elever, lærer og medlærere, lærer og andre kolleger, lærer og foresatte. I alle slike møter er språk og kommunikasjon viktig. Lærere med god språkkompetanse klarer å forklare komplekse konsepter på en forståelig måte. Lærere med god mottakerbevissthet kan tilpasse undervisningen til et mangfold av elever med ulik faglig og kulturell bakgrunn. Lærere med evne til å kommunisere klart og empatisk kan bygge gode relasjoner, skape positivt læringsmiljø, løse konflikter og oppklare misforståelser.

I dette emnet skal studentene utvikle et aktivt forhold til eget profesjonsspråk gjennom utprøvinger, analyser og refleksjoner over praksiser. Studentene skal få kunnskap om og trene på hvordan man legger til rette for gode språksituasjoner og støtter barn og ungdom inn i samspill. Samtidig vil de få innsikt i den essensielle rollen språk har for barns læring, utvikling og sosiale samspill. Studentene får kunnskap om ulike perspektiv som omfatter språk, som språk i lek, flerspråklighet, utfordringer med språk, barns kreative språkuttrykk i barne- og ungdomskultur og språklig deltakelse i muntlig, skriftlig og digitale språkmøter.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av …. 

Kunnskap: 

  • om språkets betydning for læring
  • om kommunikasjonsteorier, -metoder og -modeller
  • om ulike teoretiske perspektiver på barns språkutvikling og språklæring, og hva som kjennetegner språkutvikling hos barn mellom 5 og 15 år 
  • om betydningen muntlig, skriftlig og digitalt språk og kommunikasjon har i barne- og ungdomskulturen
  • om sammenhengen mellom kommunikasjonsvansker hos barn og atferdsvansker 
  • om læringsmiljøets betydning for å fremme læring, samspill og deltakelse i flerspråklige barnegruppe
  • om hva som kjennetegner språket i støttende kommunikasjon mellom barn-voksne. 

Ferdigheter: 

  • kan beskrive og analysere skolerelevante kommunikasjonssituasjoner i deres sosiale og kulturelle sammenheng.
  • kan analysere språk og språkbruk i dokumenter som brukes i skole-hjem-samarbeid
  • kan bruke kunnskap om kommunikasjon og språk i analyse av muntlige, skriftlige og multimodale tekster
  • kan anvende KI, og reflektere over og bearbeide forslag som blir generert av språkmodellene
  • kan analysere læreplanen og oversette det til noe som er forståelig for elever på trinn 1-10
  • kan planlegge, lede og evaluere elev- og klassesamtaler
  • kan formidle på en forståelig måte til elever, foresatte og andre som følger opp enkeltelever, hva klassen skal lære, hvordan eleven gjør det nå og hva som skal til for å komme ett skritt videre
  • kan formidle sentral teori om språkets rolle for barns utvikling, trivsel, samspill og læring til kolleger i skolen.  

Generell kompetanse: 

  • har innsikt i kompleksiteten i språk- og kommunikasjonsteori.
  • kunne formidle viktigheten av språkmiljø som er preget av anerkjennende kommunikasjon i møte med samarbeidspartnere i og utenfor skolen
  • kan reflektere over egen rolle som språkmodell, og delta i utvikling av et språkmiljø som ivaretar mangfold og inkludering og reflekterer verdigrunnlaget i LK20
  • kan utveksle synspunkter med andre på saklig, men utforskende og utfordrende måte og med det bidra til å utvikle god praksis i skolen.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappeinnlevering 1/1 1 Semestre Bokstavkarakterer

Mappeinnlevering av to bearbeidede arbeidskrav med en teoretisk innramming og refleksjonsnotat: 3-4000 ord. Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg. Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype). Det kan arbeides med fagtekstene gjennom hele semesteret. Ved stryk får kandidaten bearbeide den allerede innleverte mappen. Den bearbeida mappen blir levert i vanlig periode for kontinuasjonseksamen.Dersom en går opp til ny ordinær eksamen, må arbeidskravene tas på ny selv om de er fullført og godkjent tidligere. Ved ny ordinær eksamen må en følge inneværende studieår sitt eksamensopplegg

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Tilstedeværelse undervisning, Obligatoriske arbeidskrav

Minimum 70% tilstedeværelse i undervisning

Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent:

  1. Praktisk utprøving av KI som verktøy i å forstå og formidle læreplanen med skriftlig analyse og bearbeiding av forslag (1000-1500 ord). Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
  2. Praktisk utprøving av didaktisk arbeid i klasserommet med kort skriftlig refleksjon (800-1000 ord). Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.
  3. Planlegging av kommunikasjonsstrategi, valgfritt, men begrunnet, medium. Vurdering: Godkjent/ikke godkjent.

Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften).

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Forelesninger, casediskusjoner, utprøving av observasjonsverktøy og hjelpemidler, seminarer og refleksjonslogger, muntlig fremlegg. Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 300 timer. 

Åpent for

Læring og psykologi - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto