Uteskole - en utfordrende og skapende læringsarena (ÅLP100)

I dette emnet skal studentene lære å planlegge, lede og evaluere undervisning i ulike utemiljø (f.eks. skog og ved sjø/vann). Dette gjelder både undervisning knyttet til kompetansemål i kroppsøving, men også på tvers av fag, altså tverrfaglig undervisning


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

ÅLP100

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Bokmål

Innhold

Innhold i emnet er at studentene skal

  • Lage og gjennomføre undervisningsopplegg for en dag med utgangspunkt i kroppsøving med elever fra lokal barneskole
  • Lage og gjennomføre tverrfaglig undervisningsopplegg for en dag med elever fra lokal barneskole
  • Samarbeide med ekstern virksomhet, f.eks Friluftsrådet, Museum, Vitensenteret, Turistforeningen (DNT)
  • Lage «base camp» i utemiljøet
  • Risiko- og HMS-vurdering i ulike utemiljø
  • Grunnleggende førstehjelp (HLR)
  • Gjøre terrengvurderinger og tilpasse aktivitet i lys av læringsmål
  • Kreativ bruk av uteområdet for å arbeide mot kompetansemål i et autentisk miljø

Læringsutbytte

Kunnskap

Studentene skal etter endt emne:

  • Ha kunnskap om verdien uteskole har for elevenes læring og læringsmiljø
  • Ha kunnskap om nærområde og lokalmiljø og kunne bruke denne kunnskapen til å identifisere relevante arenaer å benytte som del av uteskole
  • Ha kunnskap om hvordan tverrfaglig undervisning kan organiseres og gjennomføres
  • Ha kunnskap om bærekraftig ferdsel og aktiviteter
  • Ha kunnskap om risikovurdering i lys av uteskole i ulike utemiljø
  • Ha kunnskap om litteratur og fagstoff på uteskolefeltet som kan bidra til å styrke egen undervisningspraksis

Ferdighet

Studentene skal etter endt emne:

  • Kunne etablere en leir/basecamp for undervisning utendørs som inkluderer trygg bruk av knuter, gapahuk, benker og bål
  • Kunne gjennomføre uteskole basert på kompetansemål i fag på en bærekraftig måte
  • Kunne orientere i naturen, og bruke ulike hensiktsmessige redskaper tilknyttet til ulike fag
  • Kunne grunnleggende førstehjelp (HLR)

Generell kompetanse

Studentene skal etter endt emne:

  • Kunne gi elevene gode opplevelser, skape identitet og gjennomføre variert undervisning i uteområdet
  • Ha kompetanse til å skape undrende, utforskende og aktiviserende undervisning ute
  • Kunne gjennomføre uteskole i ulike utemiljø slik at sikkerhet og trygghet for elevene ivaretas i tråd med gjeldende lover og forskrifter
  • Kunne organisere uteskole med utgangspunkt i ulike fags kompetansemål
  • Kunne organisere tverrfaglig undervisning i ulike utemiljø
  • Bruke utemiljøet for å konkretisere/vise kompetansemål

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praktisk metodisk eksamen 1/1 Bokstavkarakterer

I den praktisk metodisk eksamen planlegger og gjennomfører studentene et undervisningsopplegg med elever fra lokal barneskole.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatorisk øving
Godkjent arbeidskrav knyttet til studentinstruksjon og gruppearbeid, samt deltatt i obligatorisk undervisning (70 % oppmøtekrav).

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Åge Vigane

Arbeidsformer

I undervisningen vil studenten møte varierte arbeidsmåter gjennom en kombinasjon av praktiske aktiviteter, forelesninger, studentinstruksjon, studentframlegg og gruppearbeid. Deler av undervisningen vil foregå på universitetsskolen.

Åpent for

Læring og psykologi - årsstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto