Uteskole - en utfordrende og skapende læringsarena (ÅLP100)
I dette emnet skal studentene lære å planlegge, lede og evaluere undervisning i ulike utemiljø (f.eks. skog og ved sjø/vann). Dette gjelder både undervisning knyttet til kompetansemål i kroppsøving, men også på tvers av fag, altså tverrfaglig undervisning
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
ÅLP100
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Bokmål
Innhold
Innhold i emnet er at studentene skal
- Lage og gjennomføre undervisningsopplegg for en dag med utgangspunkt i kroppsøving med elever fra lokal barneskole
- Lage og gjennomføre tverrfaglig undervisningsopplegg for en dag med elever fra lokal barneskole
- Samarbeide med ekstern virksomhet, f.eks Friluftsrådet, Museum, Vitensenteret, Turistforeningen (DNT)
- Lage «base camp» i utemiljøet
- Risiko- og HMS-vurdering i ulike utemiljø
- Grunnleggende førstehjelp (HLR)
- Gjøre terrengvurderinger og tilpasse aktivitet i lys av læringsmål
- Kreativ bruk av uteområdet for å arbeide mot kompetansemål i et autentisk miljø
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene skal etter endt emne:
- Ha kunnskap om verdien uteskole har for elevenes læring og læringsmiljø
- Ha kunnskap om nærområde og lokalmiljø og kunne bruke denne kunnskapen til å identifisere relevante arenaer å benytte som del av uteskole
- Ha kunnskap om hvordan tverrfaglig undervisning kan organiseres og gjennomføres
- Ha kunnskap om bærekraftig ferdsel og aktiviteter
- Ha kunnskap om risikovurdering i lys av uteskole i ulike utemiljø
- Ha kunnskap om litteratur og fagstoff på uteskolefeltet som kan bidra til å styrke egen undervisningspraksis
Ferdighet
Studentene skal etter endt emne:
- Kunne etablere en leir/basecamp for undervisning utendørs som inkluderer trygg bruk av knuter, gapahuk, benker og bål
- Kunne gjennomføre uteskole basert på kompetansemål i fag på en bærekraftig måte
- Kunne orientere i naturen, og bruke ulike hensiktsmessige redskaper tilknyttet til ulike fag
- Kunne grunnleggende førstehjelp (HLR)
Generell kompetanse
Studentene skal etter endt emne:
- Kunne gi elevene gode opplevelser, skape identitet og gjennomføre variert undervisning i uteområdet
- Ha kompetanse til å skape undrende, utforskende og aktiviserende undervisning ute
- Kunne gjennomføre uteskole i ulike utemiljø slik at sikkerhet og trygghet for elevene ivaretas i tråd med gjeldende lover og forskrifter
- Kunne organisere uteskole med utgangspunkt i ulike fags kompetansemål
- Kunne organisere tverrfaglig undervisning i ulike utemiljø
- Bruke utemiljøet for å konkretisere/vise kompetansemål
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praktisk metodisk eksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer |
I den praktisk metodisk eksamen planlegger og gjennomfører studentene et undervisningsopplegg med elever fra lokal barneskole.