Ungdom og litterære samtaler (VUL101)

Emnet gir grunnleggende kompetanse i fagfeltet litterære samtaler gjennom både teoretiske, didaktiske og praktiske innganger. Sentralt i emnet er forskningsbaserte prinsipper for dialogisk undervisning og for litterær lesing som dialogisk hendelse.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VUL101

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Kurset tar utgangspunkt i teori om litterær lesing som grunnleggende dialogisk, kombinert med teori om ungdom som lesere. Sentralt står forestillinger om den enkelte leserens individuelle perspektiv som kjernen i dialogisk utveksling og felles utvikling av tankerekker. Sentralt i kurset er også teori om relevante vurderingsformer for å fange opp elevers faglige utvikling gjennom arbeid med litterære samtaler.

Kursets viktigste komponent er litterære samtaler som metode, med vekt på diskusjoner om og utprøving av sentrale aspekter ved litterære samtaler tilpasset ungdomstrinnet. Sentrale nedslagspunkter vil da være lærerens rolle, organisering og administrering av samtalene, tekstvalg, ulike elevers deltakelse, samtalekompetanse og samtalekultur, samt observasjon og registrering av samtalenes form og innhold.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten har:

  • god kunnskap om dialogisk orientert litterær lesing og om ungdomsleseren
  • god kunnskap om dialogisk litteraturundervisning og teori om litterære samtaler
  • kjennskap til et bredt spekter av eldre og ny ungdomslitteratur i ulike medier

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • organisere og administrere elevstyrte litterære samtaler
  • vurdere og respondere på varierte elevstyrte litterære samtaler
  • etablere relevante tekstutvalg i ulike modaliteter og medier, til bruk i elevstyrte litterære samtaler

Generell kompetanse

Kandidaten kan:

  • drøfte problemstillinger knyttet til dialogisk undervisning og muntlige ferdigheter
  • planlegge, gjennomføre og evaluere litteraturdidaktisk utviklingsarbeid

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bestått/ Ikke bestått Ingen hjelpemidler tillatt

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Deltakelse i en litterær samtale med lydopptak

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Åsmund Hennig

Arbeidsformer

Arbeidsformer er forelesning, gruppediskusjoner og plenumsdiskusjoner.

Fysiske samlinger

Det vil være to fysiske samlinger i løpet av semesteret, én ved semesterets oppstart og én i andre halvdel av semesteret. Begge samlingene vil være på én dag.

Nettbasert undervisning

I løpet av semesteret vil det være 3 arbeidsøkter á 2 undervisningstimer på ettermiddags-/kveldstid.

Digital ressurspakke

En digital ressurspakke vil utarbeides. Den digitale ressurspakken vil inneholde lenker til eksisterende nettressurser, men det vil også bli utarbeidet annet støttemateriell som for eksempel kan brukes som utgangspunkt for undervisning og for gruppediskusjoner.

Åpent for

Alle

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto