Digital pedagogikk (SFP101)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFP101

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Digital teknologi er en sentral del av hverdagen for barn i dag, og gir både muligheter og utfordringer. Digital teknologi omfatter både digitale verktøy, ressurser og medier. Emnet gir studentene grunnleggende pedagogisk og didaktisk digital kompetanse, slik at de kan bruke digital teknologi for å støtte opp om barnas skaperglede, engasjement og utforskertrang og gi en god ramme for helhetlig utvikling og læring. I emnet inngår både praktisk arbeid med og utforsking av ulike digitale verktøy og ressurser. Diskusjon rundt hvilke endringer, muligheter og utfordringer det teknologirike leke- og læringsmiljøet som barn forholder seg til på SFO, skole og fritid fører med seg er også sentralt. Emnet legger vekt på å anvende digital teknologi på en kritisk, reflektert og etisk forsvarlig måte for å stimulere barnas utforskende, kreative og skapende samhandling, og slik at deres sikkerhet og trygghet på nett ivaretas.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om muligheter og utfordringer knyttet til digital teknologi på SFO
  • har kunnskap om hvordan ulike digitale verktøy og ressurser kan brukes for å legge til rette for og inspirere til et godt leke- og læringsmiljø for alle barn
  • har kunnskap om hvordan digital teknologi kan brukes for å støtte barns skaperglede, engasjement og utforskertrang
  • har kunnskap om etiske perspektiver knyttet til digital teknologi, inkludert digital dømmekraft og sikkerhet

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan ta i bruk et spekter av forskjellige digitale verktøy og ressurser for å skape varierte leke- og læringsopplevelser innenfor trygge rammer, både inne og ute
  • kan vurdere om og når bruk av digital teknologi er hensiktsmessig og foreta pedagogisk begrunnede valg
  • kan vurdere og velge digitale verktøy og ressurser ut fra miljø- og bærekrafthensyn
  • kan anvende digital teknologi på en kritisk, reflektert og etisk forsvarlig måte for å stimulere barns utforskende, kreative og skapende samhandling

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bruke digital teknologi på måter som støtter opp om fellesskap og inkludering, og som er tilpasset det enkelte barns forutsetninger, ferdigheter og interesser
  • kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og kritisk reflektere rundt egen praksis
  • kan utøve digital dømmekraft, reflektere kritisk og vurder ulike digitale verktøys og ressursers relevans og egnethet i møte med barn, ansatte og foreldre på SFO

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Arbeidskrav
  • Obligatorisk arbeidskrav må være godkjent.
  • Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
  • Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.

Arbeidskrav

Individuelt refleksjonsnotat (1000-1500 ord) eller podkast (10-15 min). Podkast kan gjennomføres individuelt eller i grupper på inntil 4 personer.

Fagperson(er)

Faglærer:

Nora Østby

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Praksiskoordinator:

Eli Marie Hoftun Kvæstad

Arbeidsformer

Emnet er organisert som samlingsbasert og nettbasert undervisning, med varierte arbeidsmåter gjennom en kombinasjon av praktiske aktiviteter, forelesninger, presentasjoner og gruppearbeid. Fysiske samlinger vil være knyttet til UH-fakultetets didaktisk digitale verksted (DDV), der studentene vil få praktisk innføring i og anledning til å prøve ut varierte og tilpassede digitale verktøy og ressurser. Det legges vekt på selvstendige og studentaktive arbeidsformer. Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto