Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1 (PPU133)

Emnet skal gi studentene et grunnlag for ledelse av læring i historie og ulike samfunnsfag med vekt på 8.-13. trinn. Hovedfokus vil være på undervisning med/av kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

PPU133

Versjon

1

Vekting (stp)

7.5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Engelsk, Norsk

Innhold

Emnet skal kvalifisere studentene for ledelse av læring i historie og ulike samfunnsfag med hovedfokus på ungdomsskolen og den videregående skolen. Denne delen av emnet vil ha et klart fokus på kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati som både er kjerneelementer og sentrale verdier i samfunnsfagene og i historiefaget. Emnet vil kombinere både refleksjon og diskusjon om ulike læringsteorier, undervisningsmetoder og praksis.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten ha

  • inngående kunnskap om samfunns- og historiefagets plass, utbredelse, progresjon og begrunnelser med vekt på trinn 8-13 i skolen
  • kunnskap og forståelse for samfunns- og historiefagets mandat og verdigrunnlag med vekt på trinn 8-13 i skolen
  • bred kunnskap om arbeidsmetoder (inkl. digitale verktøy) i samfunnsfagene og historie særlig knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne

  • kritisk analysere og tolke læreplaner i samfunnsfag og historie med vekt på trinn 8-13 i lyset av kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
  • kritisk og selvstendig reflektere over egen praksis knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
  • bruke varierte og relevante metoder i samfunnsfag og historie og tilpasse opplæringen i faget særlig knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten kunne

  • orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk og utvikle egen faglig praksis
  • videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i fag- og forskningslitteratur
  • kommunisere faglige og fagdidaktiske problemstillinger til elever, kolleger og foresatte

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 Bokstavkarakterer Alle

Hjemmeeksamen på 3000 ord (+/- 10 %).

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Skisse til undervisningsopplegg, Deltakelse gruppeveiledning
2 obligatoriske arbeidskrav - studentene skal levere en skisse over et konkret undervisningsopplegg før de går i praksis og de skal delta i en obligatorisk gruppeveiledning før eksamen

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Kristin Henanger Haugen

Studiekoordinator:

Eivind Øvrebø

Praksiskoordinator:

Lene Båkind Sollie

Faglærer:

Ketil Knutsen

Studiekoordinator:

Anne Marie Nygaard

Emneansvarlig:

Alexandre Dessingué

Arbeidsformer

Digitale videoforelesninger, forelesninger, seminarer og selvstudium

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Kritisk tenkning i teori og i praksis (HUM100_1) 2.5

Åpent for

Lektorutdanning for trinn 8-13 Praktisk pedagogisk utdanning - deltid Praktisk pedagogisk utdanning - heltid

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto