Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1 (PPU133)
Emnet skal gi studentene et grunnlag for ledelse av læring i historie og ulike samfunnsfag med vekt på 8.-13. trinn. Hovedfokus vil være på undervisning med/av kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
PPU133
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Timeplan
Innhold
Emnet skal kvalifisere studentene for ledelse av læring i historie og ulike samfunnsfag med hovedfokus på ungdomsskolen og den videregående skolen. Denne delen av emnet vil ha et klart fokus på kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati som både er kjerneelementer og sentrale verdier i samfunnsfagene og i historiefaget. Emnet vil kombinere både refleksjon og diskusjon om ulike læringsteorier, undervisningsmetoder og praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten ha
- inngående kunnskap om samfunns- og historiefagets plass, utbredelse, progresjon og begrunnelser med vekt på trinn 8-13 i skolen
- kunnskap og forståelse for samfunns- og historiefagets mandat og verdigrunnlag med vekt på trinn 8-13 i skolen
- bred kunnskap om arbeidsmetoder (inkl. digitale verktøy) i samfunnsfagene og historie særlig knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten kunne
- kritisk analysere og tolke læreplaner i samfunnsfag og historie med vekt på trinn 8-13 i lyset av kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
- kritisk og selvstendig reflektere over egen praksis knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
- bruke varierte og relevante metoder i samfunnsfag og historie og tilpasse opplæringen i faget særlig knyttet til kritisk tenkning, historiebevissthet og historisk empati
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten kunne
- orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk og utvikle egen faglig praksis
- videreutvikle egen kompetanse gjennom å orientere seg i fag- og forskningslitteratur
- kommunisere faglige og fagdidaktiske problemstillinger til elever, kolleger og foresatte
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Hjemmeeksamen på 3000 ord (+/- 10 %).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Skisse til undervisningsopplegg, Deltakelse gruppeveiledning
2 obligatoriske arbeidskrav - studentene skal levere en skisse over et konkret undervisningsopplegg før de går i praksis og de skal delta i en obligatorisk gruppeveiledning før eksamen
Fagperson(er)
Praksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøFaglærer:
Tyson Ashley RetzFaglærer:
Vidar Fagerheim KalsåsPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieFaglærer:
Ketil KnutsenStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardEmneansvarlig:
Alexandre DessinguéArbeidsformer
Digitale videoforelesninger, forelesninger, seminarer og selvstudium
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Kritisk tenkning i teori og i praksis (HUM100_1) | 2.5 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.