Veiledningsutøvelse (MHVEIL)

Studiet er tverrfaglig og henvender seg til personer som ønsker å utvikle sin kompetanse innen gruppeveiledning. Emnet gir en praktisk og teoretisk fordypning i veiledning både individuelt og i gruppe for ulike profesjoner innen helse- og sosialfag. Krav til ansatte er i endring med større krav til effektivitet og kvalitet, noe som stiller nye krav til faglig refleksjon. Å kunne møte studentene og kolleger med kvalifisert veilederkompetanse kan fremme slik refleksjon. Menneskelige møter i profesjonell sammenheng gir mulighet for å ivareta hverandre på en god måte som også kan gi ny læring i praksis, og ha betydning for helse og kan fremme etiske praksiser. I emnet vektlegges studentens danningsprosess mot å utvikle en veilederidentitet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MHVEIL

Versjon

2

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I emnet vektlegges særlig utøvelse av veiledning, samt refleksjon over egen veiledning og veilederrollen. Gruppeprosesser og psykologiske prosesser i en gruppe er sentralt i emne. Emnet gir en introduksjon til veiledningens vitenskapelige grunnlag, etiske grunnlag og sentrale fenomener i veiledning. Kunnskap om ulike følelser og deres betydning i veiledning vektlegges i emnet. Betydningen av kulturell forståelse relatert til veiledning utdypes. Den enkelte deltakers erfaringer er sentralt i emne, samt forståelse av veiledning i et organisatorisk perspektiv.

Det forutsettes at studentene selv er veileder for studenter eller kollegaer i dette semester. Studentene vil motta veiledning på veiledning (metaveiledning) som en del av studiet i til sammen 20 timer.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Kandidaten har:

  • avansert kunnskap om veiledningens vitenskapelige og etiske grunnlag
  • inngående kunnskap om gruppeprosesser og psykologiske prosesser i en gruppe
  • kan anvende kunnskap om ledelse og kultur i en organisasjon som har betydning for veiledning
  • inngående kunnskap om kulturelle forskjeller og dets betydning i veiledning
  • inngående kunnskap om veiledningsmetodikk og metoder veiledning
  • avansert kunnskap om danningsprosesser mot en veilederidentitet

Ferdigheter:

Kandidaten kan:

  • anvende ulike teoretiske tilganger til veiledning med tilhørende praktiske implikasjoner
  • mestre å gi veiledning både individuelt og i gruppe
  • integrere og drøfte dialogens betydning i veiledning
  • mestre å gi tilbakemelding på medstudents veiledning
  • bruke dialogen som en metode i veiledning
  • kan utøve og anvende ulike veiledningsmodeller og metoder med faglig skjønn
  • tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med veisøkers læreforutsetninger
  • planlegge og gjennomføre vurderingssamtaler
  • kunne anvende ulike uttrykk innen kunst og litteratur for å åpne opp for en helhetlig og sanselig erfaring som gir nye perspektiver til refleksjoner som kan fremme danningsprosessen.

Generell kompetanse:

Kandidaten kan:

  • erkjenne betydningen av å reflektere over sin egen rolle og utviklingsprosess som veileder
  • utøve etisk dømmekraft i utøvelse av veiledning og å kunne møte veisøker med anerkjennelse og verdighet

Forkunnskapskrav

Et av følgende alternativer:
MHV266 Profesjonsveiledning
MHV270 Profesjonsveiledning 15
10 studiepoeng høyere grads studier (masternivå) innen profesjonsveiledning eller lignende

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Semesteroppgave 1/1 14 Dager Bokstavkarakterer

En refleksjonsoppgave over egen veiledningsutøvelse med nærmere oppgitt tematikk. 4000 ord (+/- 10%)

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

1. Delta i veiledning på veiledningsgruppa (80% deltakelse), 2. Gi veiledning, individuelt eller i gruppe i 20 timer, 3. Obligatorisk nærvær på 75% i undervisning

Ad 1. Delta i veiledning på veiledning, metaveiledning, 20 timer (80% deltakelse)

Ad 2. Gi veiledning, individuelt eller i gruppe i 20 timer i det semesteret undervisningen foregår.

Ad 3. Delta i forelesninger med dialog og metoder er en forutsetning for faglig forståelse utøvelse av veiledning. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75%. Studenten kan søke om individuell vurdering ved oppnådd oppmøte på mer enn 50%. Dersom emneansvarlig finner grunnlaget tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.

Konsekvenser når obligatoriske undervisningsaktiviteter ikke innfris:

Ikke godkjent obligatorisk undervisningsaktivitet fratar studenten adgang til å levere eksamen i MHVEIL.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Kari Kaldestad

Arbeidsformer

Emnet inneholder forelesninger, dialoger, gruppearbeid og veiledning på veiledning. Utøvelse av egen veiledning er en sentral del av emnet og relasjoners betydning samt overføringer og motoverføringer vil stå sentralt. Å utvikle veilederkompetanse er essensielt.

Det forutsettes at studentene selv er veileder for kollegaer eller studenter. Studentene vil motta veiledning på veiledning (metaveiledning/etterveiledning) som en del av studiet i til sammen 20 timer.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Veiledningsutøvelse (MHVEIL_1) 10

Åpent for

Kandidater med 10 studiepoeng innen veiledning.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto