Praksis (MENPRA)
Emnet tilbyr studentene praksisopphold i en virksomhet. Praksisoppholdet skal bidra til å øke studentens bevissthet på egen rolle og kunnskap i samspill med andre i konkrete utviklings- og endringsorienterte oppgaver i arbeidslivet. Videre skal emnet gjøre studenten i stand til å kunne analysere situasjoner og nyttiggjøre seg av ulike metoder og teorier ervervet i utdanningsløpet for å bidra til endrings- og utviklingsarbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MENPRA
Versjon
2
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Studentene skal ha praksis i virksomheter hvor de kan erfare hvordan studiet kommer til nytte i en ordinær arbeidssituasjon. Praksisperioden er fra august til desember og studenten skal ta del i dedikerte arbeidsoppgaver/områder i virksomheten de er utplassert i.
Ved semesterstart blir det avholdt et obligatorisk oppstartsmøte som omfatter blant annet praktiske råd som er nødvendig for gjennomføring av praksisperioden.
Gjennom praksisperioden vil studentene få oppfølging fra virksomheten og faglig veiledning fra ansatte ved Institutt for medie- og samfunnsfag. I tillegg en individuell veiledning i starten av praksisperioden er det tilbud om to veiledninger i fellessamlinger der de obligatoriske innsendte utkastene av praksisrapporten drøftes.
Læringsutbytte
Etter å ha avsluttet praksisemnet forventes studentene å ha følgende kunnskap, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskaper
- Studentene skal ha kunnskap om hvordan deres faglige kompetanse kan anvendes i arbeidslivet.
- De skal ha kunnskap om hvordan kompetansespesifikke -, utviklings-, endrings- og/eller ledelsesoppgaver initieres og gjennomføres i en virksomhetskontekst.
Ferdigheter
Studentene skal kunne:
- Bruke fagkunnskap som studiet gir inn i en reell arbeidssituasjon.
- Kombinere teori - og erfaringsbasert læring og reflektere over forholdet mellom teori og praksis.
- Danne et bilde av hvordan virksomheter organiserer arbeidet og relatere faglige spørsmål til reelle og aktuelle situasjoner og kontekster i arbeidslivet.
- Reflektere over egen rolle og handlingsrom i samspill med andre og drøfte bruk av faglig kompetanse i praksis.
- Kritisk vurdere eget praksisopphold.
Generell kompetanse
- Kunne tilpasse seg arbeidsoppgaver, arbeidskontekst og plass i en gitt virksomhet.
- Kunne bidra faglig til utvikling basert på behovet til arbeidsgiver.
- Kommentere og gi tilbakemelding på skriftlig arbeid.
- Planlegge og gjennomføre en muntlig presentasjon av et større prosjekt- eller utredningsarbeid.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Praksisrapport og semesteroppgave
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Praksisrapport | 1/2 | 1 Semestre | Godkjent/ Ikke godkjent | |
Semesteroppgave | 1/2 | 1 Semestre | Godkjent/ Ikke godkjent |
Studentenes arbeid i praksisperioden vurderes gjennom en praksisrapport. Praksisrapporten, som er eksamen, består av to deler: I del 1 skal studentene redegjøre for virksomheten de arbeider i og arbeidsoppgaver i perioden. I del 2 skal de presentere et større utredningsarbeid som tar utgangspunkt i en problemstilling som utarbeides i samarbeid med virksomheten de er plassert i. Det er ingen kontinuasjonseksamen i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Det er totalt tre obligatoriske aktiviteter som må være bestått for å levere inn eksamen/praksisrapporten:
- To utkast til praksisrapport.
- Muntlig presentasjon under praksiskonferansen "Lyspunkt".
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Elin Merethe OftedalFaglærer:
Thomas Michael SattichFaglærer:
Raul Ferrer ConillFaglærer:
Helle SjøvaagArbeidsformer
Arbeidspraksis i virksomhet (ca 75 % stilling/60 dager fordelt i løpet av gitte uker i høstsemesteret), seminar med andre medstudenter, oppfølging fra praksisplass og totalt tre veiledninger med emneansvarlig, hvor innleveringer av utkast til praksisrapport leveres i forkant.
Det er obligatorisk å møte på oppsatte møter og samlinger.