Organisasjon, ledelse og økologi (MEN105)

Formålet med emnet er å gi deltakerne en kritisk innføring i sentrale ideer, begreper og teorier om organisasjon, og i de konkrete formene for praksis som de ordene vi bruker om organisasjon, og om ledelse av organisasjoner, bygger på.

Emnet er åpent for studenter på følgende masterstudier ved UiS: master i bærekraftstudier, master i digitale samfunn, master i sosialfag, master i samfunssikkerhet og master i økonomi og administrasjon (både 2- og 5-årig).


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MEN105

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Organisasjon kan i utgangspunktet forstås som en (delvis) formalisert relasjon mellom folk som arbeider sammen for å løse en oppgave eller for å nå et mål. Emnet introduserer deltakerne for både klassiske og nyere teorier om organisasjon, herunder både instrumentelle, kulturelle, symbolske og økologiske. Vi åpner dermed opp for at organisasjoner ikke bare er redskaper for produksjon av varer og tjenester, men også arenaer og virkemidler for å opprettholde og utvikle meningsfulle relasjoner mellom folk, og mellom folk og andre enn oss. Organisasjon er slikt sett fundert på ideer om både oppgaveløsning og effektivitet, og deltakelse og fellesskap innenfor en økologi vi har felles med andre.

Samtidig kan vi ikke nærme oss fenomener som organisasjon og ledelse bare med utgangspunkt i abstrakte begreper. Vi må forstå organisasjon, og ledelse av organisasjoner, i konkret forstand. Organisasjoner, slik som en offentlig etat, en produksjonsbedrift, et sykehus, et teater, en skole, et verksted, en barnehage eller en gård, består av folk i relasjoner som arbeider med konkrete oppgaver på bestemte steder i et landskap, og som påvirker både mennesker og andre enn oss på bestemte måter, både i dag og i fremtid.

På emnet arbeider vi derfor med å sette ord på dette konkrete mangfoldet av organisert liv fra «et bakkeplan». Bare på den måten, ved å lytte til folk, til andre enn oss, og til steder, kan vi nærme oss et grunnlag for ikke bare å forstå, men også for å gjøre.

Læringsutbytte

Etter at studentene har fullført emnet forventes det at de skal ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse:

Kunnskaper

  • Studentene skal ha inngående kunnskap om både klassiske og nyere teorier og ideer om organisasjon, ledelse og endring.

Ferdigheter

  • Studentene skal kunne bruke ulike teoretiske tilnærminger til å analysere hva organisasjoner består av, hvordan de fungerer og hvordan de påvirker samfunn og natur (herunder for eksempel knyttet til realisering av bærekraftsmålene).

Generell kompetanse

  • Studentene skal også ha utviklet egne evner til kritisk tenkning om organisasjon og ledelse i en antropocen tid. Dette fordrer både evne til etisk refleksjon og kreativ problemløsning.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 3 Dager Bokstavkarakterer Alle

Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.Samarbeid mellom studenter er tillatt, men gjerne fremhev/referer til dette i besvarelsen dersom aktuelt.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Deltakelse på studietur, Gruppeoppgave

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner og oppgaveløsning. Gjennomføring av obligatorisk studietur. Mer informasjon om dette ved studiestart.

Åpent for

Digitale samfunn og sosiale transformasjoner - masterstudium Dokumentarproduksjon - masterprogram Bærekraftstudier - masterstudium Endringsledelse - masterstudium Samfunnssikkerhet - masterstudium Sosialfag - masterstudium Økonomi og administrasjon - masterstudium Økonomi og administrasjon - masterstudium (5-årig)

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto