Vitenskapsteori, metode og statistikk (IDR332)

I dette emnet skal studentene få en grunnleggende innføring i sentral (i) vitenskapsteori, (ii) ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning og (iii) grunnleggende statistiske begreper og databehandling.

Emnet er et fundament for skriving og tolkning av vitenskapelig litteratur og et obligatorisk krav for å skrive Bacheloroppgave.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

IDR332

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Teoretisk grunnlag for ulike vitenskapstradisjoner
  • Forskningsetikk
  • Sentrale studiedesign og målemetoder (observasjon, spørreskjema, intervju, målinger)
  • Validitet og reliabilitet
  • Grunnleggende statistiske begreper og analyser
  • Grunnleggende metoder for tekstanalyse
  • Akademisk skriving, litteratursøk og referering
  • Programvarene Microsoft Excel, Nvivo og IBM SPSS

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten skal ha kunnskap om:

  • Grunnleggende sentrale vitenskapsteoretiske problemstillinger
  • Forskningsetiske retningslinjer
  • Vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning
  • Grunnleggende statistiske begreper og analyser
  • Analyser av kvalitative forskningsintervju

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne:

  • Formulere forskningsspørsmål (problemstilling) og hypoteser på bakgrunn av teori og tidligere forskning: Denne ferdigheten er essensiell i ulike yrker hvor problemløsning og forskning står sentralt, slik som markedsanalyse, produktutvikling, og akademiske eller anvendte forskningsroller.
  • Analysere og tolke kvalitative data ved hjelp av Nvivo: Ferdighet i kvalitativ dataanalyse er svært relevant i felt som personalledelse, markedsføring, brukeropplevelsesforskning og samfunnsvitenskap, hvor forståelse for menneskelig atferd og holdninger er avgjørende.
  • Analysere, presentere og tolke deskriptiv statistikk: Evnen til å arbeide med statistikk er verdifull i yrker som involverer datadrevne beslutninger, som forretningsanalyse, helsefag, økonomi og prestasjonsanalyse i idrett.
  • Presentere kvalitative og kvantitative data på en oversiktlig måte: Å presentere data effektivt er en nøkkelferdighet i næringsliv, forskning og utdanning, hvor tydelig formidling av funn er viktig for interessenter og beslutningstakere.
  • Bruke SPSS og Excel til hensiktsmessige statistiske beregninger: Ferdigheter i disse programvarene er bredt anvendelige innen områder som finans, helsevesen, idrettsvitenskap og akademisk forskning, hvor statistisk analyse er en kjerneoppgave.
  • Skrive rapporter med oppsett og referering i henhold til gjeldende standarder: Å kunne utforme profesjonelle rapporter er kritisk i mange sektorer, inkludert akademia, konsulentvirksomhet og alle roller som innebærer presentasjon av forskningsfunn eller prosjektresultater til interessenter.

Generell kompetanse

Kandidaten skal kunne:

  • Kommunisere og drøfte etiske overveielser knyttet til forskning
  • Anvende hovedprinsippene for vitenskapelig tenke- og arbeidsmåter
  • Kritisk vurdere ulike skriftlige kilder, med tanke på metodiske utfordringer og bruk av statistikk

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Skriftlig eksamen og semesteroppgave

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 1/2 3 Timer Bestått/ Ikke bestått
Semesteroppgave 1/2 10 Uker Bestått/ Ikke bestått

Omfang på hjemmeeksamen: 4000 ord +/- 10%

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

80% oppmøte, 6 deloppgaver knyttet til akademisk skriving og datanalyse

Obligatorisk oppmøte (80%)

Studentpresentasjoner og arbeidskravene på dette kurset trenger en aktiv veiledning og dermed forutsettes det at studentene er aktive deltakere i undervisningen. Utvikling av bacheloroppgaven krever at man er i dialog med skoler, utvalgte elever og gjennomfører feltarbeid. Det kreves at studentene jobber grundig med lærestoffet. Slik virksomhet foregår kontinuerlig i utdanningen. Det er derfor krav om minimum 80 % tilstedeværelse i undervisningen.

Det utarbeides seks individuelle oppgaver/studentpresentasjoner. Oppgavene hjelper studenter med å gjennomføre hjemmeeksamensoppgaven som er på 4000 ord +/- 10%. Oppgavene gjennomføres i klassetimer.

Fagperson(er)

Studieprogramleder:

Andreas Åvitsland

Studiekoordinator:

Ivar Bjørnsen

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid, studentpresentasjoner og selvstudium.

Tidfesting av studentaktiviteter på 15 stp = 413 timer i aktivitet.

Åpent for

Åpent emne for alle studenter med en aktiv studierett og som fyller kravene til generell studiekompetanse (GSK).

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto