Fortid i samtid (HIS342)

I dette emnet er vi opptatt av hvordan mennesker bruker historie og forsøker å forme det kollektive minnet. Vi ser på hvordan bruken av fortiden påvirkes av makt- og samfunnsforhold i samtiden, og hvordan den er med på å forme fremtiden.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

HIS342

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Historie som moderne vitenskapsfag har gitt historikernes fremstilling av fortiden særlig autoritet. Mennesker har imidlertid til alle tider brukt historie til ulike formål, som for eksempel å bygge fellesskap, legitimere politikk og forsone seg med en vanskelig fortid. Emnet gir en innføring i ulike måter historie kommer til uttrykk på, og sentrale teorier som tar opp historie- og minnebruk. Vi legger vekt på å analysere bruken av historie og minner som forsøk og å få til historisk endring, på å forme forståelsen av samtiden og forventningene til fremtiden. Samtidig tar vi på alvor at kampen om fortiden aldri foregår i et tomrom, og ser på hvordan den formes av ulike forhold i samtiden.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten

  • ha avansert kunnskap om hvordan historie og minner har blitt brukt i ulike historiske sammenhenger
  • ha inngående kunnskap om teorier og metoder om historiebruk og minnestudier
  • kunne anvende kunnskap om historiebruk og minnestudier på ulike områder innenfor fagområdet
  • kunne analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike eksempler på historiebruk og minner og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kunne analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor historiebruk og minnestudier, og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kunne bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte, og kunne gjennomføre en selvstendig, avgrenset undersøkelse av historiebruk og minner under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • bruke og diskutere ulike typer kilder og fremstillinger, og benytte terminologiske og teoretiske referanser til selvstendige undersøkelser av historie- og minnebruk
  • lese kritisk vitenskapelige undersøkelser av historiebruk- og minnestudier
  • forklare historiers og minners betydning for kollektive identiteter og kulturer

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til historiebruk og minnestudier, deriblant ha en kritisk forståelse for bruk av historie og minner for ulike formål i fortid og samtid
  • kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kunne formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske uttrykksformene til historiebruk og minnestudier
  • kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å drøfte spørsmål knyttet til bruk av historie og minner
  • kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor historiebruk og minnestudier, både med spesialister og til allmennheten
  • kunne bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser innenfor fagområdet når det gjelder historier og minners rolle og betydning i samfunnet

Forkunnskapskrav

Som opptakskrav til mastergraden

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Semesteroppgave 1/1 Bokstavkarakterer

Eksamen består av en semesteroppgave. I oppgaven skal studentene dokumentere at de behersker å gjennomføre en undersøkelse av minner og/eller historiebruk på en vitenskapelig måte. Oppgaven skal ha et omfang på 3000 ord (+/- 10 %), ekskludert forside, litteraturliste, fotnoter og evt. tabeller og illustrasjoner, og innholdsfortegnelse.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppmøte på undervisning
70 % oppmøte på undervisning. Ved fravær utover dette vil vedkommende få et alternativt digitalt tilbud med selvstendige oppgaver som må godkjennes av faglærer. Det digitale tilbudet har samme læringsutbytte, men vil kreve en større egeninnsats og tidsbruk fra studenten.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Ketil Knutsen

Studiekoordinator:

Signe Ekenberg

Arbeidsformer

Oversiktsforelesninger, seminarer og studentframlegg.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Fortid i samtid (MHI305_1) 10
Historiedidaktikk i møte med historiebruk (MHI120_1) 10
Minner, minnesteder og historiebruk (MUP342_1) 2.5

Åpent for

Historie og historiedidaktikk - masterstudium Lektorutdanning for trinn 8-13

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto