Fortid i samtid (HIS342)
I dette emnet er vi opptatt av hvordan mennesker bruker historie og forsøker å forme det kollektive minnet. Vi ser på hvordan bruken av fortiden påvirkes av makt- og samfunnsforhold i samtiden, og hvordan den er med på å forme fremtiden.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
HIS342
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten
- ha avansert kunnskap om hvordan historie og minner har blitt brukt i ulike historiske sammenhenger
- ha inngående kunnskap om teorier og metoder om historiebruk og minnestudier
- kunne anvende kunnskap om historiebruk og minnestudier på ulike områder innenfor fagområdet
- kunne analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
- kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike eksempler på historiebruk og minner og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kunne analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor historiebruk og minnestudier, og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kunne bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte, og kunne gjennomføre en selvstendig, avgrenset undersøkelse av historiebruk og minner under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- bruke og diskutere ulike typer kilder og fremstillinger, og benytte terminologiske og teoretiske referanser til selvstendige undersøkelser av historie- og minnebruk
- lese kritisk vitenskapelige undersøkelser av historiebruk- og minnestudier
- forklare historiers og minners betydning for kollektive identiteter og kulturer
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
- kunne analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger knyttet til historiebruk og minnestudier, deriblant ha en kritisk forståelse for bruk av historie og minner for ulike formål i fortid og samtid
- kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kunne formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske uttrykksformene til historiebruk og minnestudier
- kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å drøfte spørsmål knyttet til bruk av historie og minner
- kunne kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor historiebruk og minnestudier, både med spesialister og til allmennheten
- kunne bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser innenfor fagområdet når det gjelder historier og minners rolle og betydning i samfunnet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer |
Eksamen består av en semesteroppgave. I oppgaven skal studentene dokumentere at de behersker å gjennomføre en undersøkelse av minner og/eller historiebruk på en vitenskapelig måte. Oppgaven skal ha et omfang på 3000 ord (+/- 10 %), ekskludert forside, litteraturliste, fotnoter og evt. tabeller og illustrasjoner, og innholdsfortegnelse.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Faglærer:
Alexandre DessinguéEmneansvarlig:
Ketil KnutsenStudiekoordinator:
Signe EkenbergArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Fortid i samtid (MHI305_1) | 10 |
Historiedidaktikk i møte med historiebruk (MHI120_1) | 10 |
Minner, minnesteder og historiebruk (MUP342_1) | 2.5 |