Historie på film, i dataspill og andre medier (HIS341)

Emnet er opptatt med betydningen av film, dataspill og andre medier (TV, sosiale medier, KI,...) har for samfunnets historieoppfatning og for historieformidling i og utenfor skolen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

HIS341

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

De siste tiårene har ulike medier fått en stadig større plass i samfunnet. Som et resultat har formidlingen av historie ved hjelp av digitale og multimodale ressurser økt betraktelig, noe som også gjenspeiles i undervisningen i skolen. Sammen med et mangfold av tradisjonelle audiovisuelle medier som historiske fiksjonsfilmer, historiske dokumentarer og historiske tegneserier finnes i dag nye medier som bruker og/eller formidler historie: historiske underholdningsprogrammer på TV, historiske videospill, historiske podkaster, interaktive historiske nettsider, digitaliserte historiske kilder og arkiver med offentlig adgang, avanserte Chatboter som bruker kunstig intelligens, med mer. Historieformidling gjennom lyd, bilde og via digitale ressurser har på denne måten blitt en del av hverdagen for mange mennesker. Dette emnet vil undersøke både mulighetene og utfordringene denne nye medialiseringen og digitaliseringen byr på for historieformidling og historieoppfatning både i og utenfor skolen.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført emne skal studenten:

- ha inngående kunnskap om hvordan ulike digitale og multimodale ressurser som film, dataspill og andre medier kan brukes i historieformidling, inkludert i undervisning i skolen

- ha avansert kunnskap om kritisk literacy og media literacy som forskningsfelt knyttet til historieformidling

- ha avansert kunnskap om hvordan ulike medier påvirker samfunnets historieoppfatning

- forstå hva profesjonsfaglig digital kompetanse for historiefaget innebærer og vil kunne anvende denne kunnskapen om bruken av ulike digitale og multimodale ressurser i og utenfor skolen.

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten kunne:

- analysere, tolke og forholde seg kritisk til hvordan ulike digitale og multimodale ressurser (som film, dataspill, sosiale medier og KI) påvirker formidling og oppfatning av historie i samfunnet

- bruke forskjellige digitale og multimodale ressurser i historieformidling på en selvstendig måte

- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på en selvstendig måte for å planlegge og gjennomføre avanserte aktiviteter i historie- og samfunnsfagundervisning.

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten kunne:

- anvende vitenskapelige prinsipper som redelighet og saklighet på en selvstendig måte

- reflektere kritisk over hvilken betydning digitale og multimodale ressurser har for samfunnets historieoppfatning og for historieformidling i og utenfor skole

- analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten

- bidra til nytenking

Forkunnskapskrav

Som opptakskravet for masterprogrammet

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Semesteroppgave 1/1 Bokstavkarakterer Alle

Individuell semesteroppgave. Oppgaven skal være på 3000-3500 ord, ekskludert forside, litteraturliste, fotnoter og evt. tabeller, illustrasjoner og innholdsfortegnelse.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppmøte, 2 obligatoriske arbeidskrav

Studentene må møte opp på 70 % av seminarene i emnet for å kunne ta slutteksamenen. Ved fravær utover 30%, vil vedkommende få et alternativt digitalt tilbud med selvstendige oppgaver som må godkjennes av faglærer. Det digitale tilbudet har samme læringsutbytte, men vil kreve en større egeninnsats og tidsbruk fra studenten.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Signe Ekenberg

Arbeidsformer

Læringsutbyttebeskrivelsen legger opp til at studentene skal lære å gjennomføre egne undersøkelser av digital og multimodal historie gjennom kritisk analyse og diskusjon. Diskusjoner sikrer at studentene oppnår et bredere læringsrammeverk og opparbeider seg fremstillingsevner. Derfor er undervisningen i hovedsak seminarbasert, men en adekvat oppnåelse av læringsutbyttene forutsetter imidlertid at studentene er tilstede i undervisningen.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Digitale og multimodale historier: Mediers betydning for historieoppfatning og -formidling (MHI325_1) 10

Åpent for

Historie og historiedidaktikk - masterstudium Lektorutdanning for trinn 8-13

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto