Historie på film, i dataspill og andre medier (HIS341)
Emnet er opptatt med betydningen av film, dataspill og andre medier (TV, sosiale medier, KI,...) har for samfunnets historieoppfatning og for historieformidling i og utenfor skolen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
HIS341
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Etter fullført emne skal studenten:
- ha inngående kunnskap om hvordan ulike digitale og multimodale ressurser som film, dataspill og andre medier kan brukes i historieformidling, inkludert i undervisning i skolen
- ha avansert kunnskap om kritisk literacy og media literacy som forskningsfelt knyttet til historieformidling
- ha avansert kunnskap om hvordan ulike medier påvirker samfunnets historieoppfatning
- forstå hva profesjonsfaglig digital kompetanse for historiefaget innebærer og vil kunne anvende denne kunnskapen om bruken av ulike digitale og multimodale ressurser i og utenfor skolen.
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- analysere, tolke og forholde seg kritisk til hvordan ulike digitale og multimodale ressurser (som film, dataspill, sosiale medier og KI) påvirker formidling og oppfatning av historie i samfunnet
- bruke forskjellige digitale og multimodale ressurser i historieformidling på en selvstendig måte
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på en selvstendig måte for å planlegge og gjennomføre avanserte aktiviteter i historie- og samfunnsfagundervisning.
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- anvende vitenskapelige prinsipper som redelighet og saklighet på en selvstendig måte
- reflektere kritisk over hvilken betydning digitale og multimodale ressurser har for samfunnets historieoppfatning og for historieformidling i og utenfor skole
- analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten
- bidra til nytenking
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Semesteroppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Individuell semesteroppgave. Oppgaven skal være på 3000-3500 ord, ekskludert forside, litteraturliste, fotnoter og evt. tabeller, illustrasjoner og innholdsfortegnelse.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Studentene må møte opp på 70 % av seminarene i emnet for å kunne ta slutteksamenen. Ved fravær utover 30%, vil vedkommende få et alternativt digitalt tilbud med selvstendige oppgaver som må godkjennes av faglærer. Det digitale tilbudet har samme læringsutbytte, men vil kreve en større egeninnsats og tidsbruk fra studenten.
Fagperson(er)
Faglærer:
Alexandre DessinguéEmneansvarlig:
David-Alexandre Thomas WagnerStudiekoordinator:
Signe EkenbergArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Digitale og multimodale historier: Mediers betydning for historieoppfatning og -formidling (MHI325_1) | 10 |