Sosial og emosjonell læring, og psykososiale vansker i barnehage og skole (DUH650)
Kurset skal gi studentene en innsikt i nyere teori og forskning med relevans for hvordan skole og barnehage kan fremme sosial og emosjonell læring (SEL) hos alle barn og unge, og arbeide for å en positiv utvikling og motivasjon hos barn og unge med sosiale og emosjonelle vansker. Det legges vekt på å se sammenhenger mellom forskning, teori og praksis. Kurset vil ha tre hovedtema:
1) sosial og emosjonell læring i barnehage og skole
2) barnehage og skole sin mulighet til å stimulere mental helse og motivasjon for læring og
3) barnehage og skole sin mulighet til å regulere atferd gjennom sosiale strukturer
Kurset skal gi oversikt over forskningsfronten innen fagfeltet og gi studentene et godt grunnlag for videre fordypning og forskning. Det legges vekt på medvirkning ved at stipendiatene er med på å velge ut deltema og pensum som er aktuelt for den enkelte gruppe. Dette betyr at vinklingen for hvert kurs vil preges av kursdeltakernes behov med tanke på eget doktorgradsarbeid.
Krav til antall deltakere:
Emnet arrangeres under forutsetning av at det melder seg minimum 3 deltagere. Ved færre deltagere vil emne-ansvarlig avgjøre om emnet i stedet skal arrangeres som et lesekurs. Et lesekurs innebærer en kombinasjon av selvstudium og én seminardag. Den ordinære emneplanen/kursbeskrivelsen gjelder også om emnet arrangeres som lesekurs i stedet for regulært kurs.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
DUH650
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Kurset vil ta opp ulike undertema relatert til de tre hovedtemaene. Tema av størst relevans for deltakernes ph.d.-prosjekter vil bli prioritert. Aktuelle undertema vil være:
Bakgrunnsfaktorer for sosiale og emosjonelle vansker.
Aktuelle tiltak og intervensjoner som fremmer sosial og emosjonell læring i barnehage og skole.
Skolens og barnehagens tilpasning til elever som er sosialt og emosjonelt sårbare.
Forhold i skole og barnehage som hemmer/fremmer sosiale og emosjonelle vansker. Betydningen av samspill og relasjon mellom lærer og elev.
Jevnaldringsgruppens betydning.
Utfordrende atferd i barnehage og skole.
Sammenhenger mellom skolefaglige vansker og belastninger, mestring, motivasjon og sosiale og emosjonelle vansker.
Læringsutbytte
Etter dette kurset skal studentene:
Kunnskap:
- Ha omfattende kunnskap og oversikt over forskningsfronten innen fagfeltet.
- Ha tilegnet seg god oversikt og kunnskap om viktige forskningshull innen dette forskningsfeltet, altså sentrale forskningsbehov og forskningsutfordringer på feltet.
Sosial og emosjonell læring og psykososiale vansker
Ferdigheter:
- Kunne beskrive problemstillinger for forskning som kan bidra til en videreutvikling av kunnskapen innen temaet sosial og emosjonell læring, og psykososiale vansker i barnehage og skole
- Kunne anvende tidligere forskning og teori til å foreslå aktuelle studier og studiedesign for utdanningssektoren innen områder hvor det er behov for mer forskning
Generell kompetanse:
- Kunne gjøre gode vurderinger når det gjelder valg av problemstillinger, aktuell teori og aktuelle forskningsmetodiske tilnærminger med tanke på eget forskningsarbeid i doktorgraden.
- Kunne plassere eget arbeid inn i et overordnet teoretisk rammeverk innen det aktuelle temaområdet
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Indivdual paper | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Fagtekst1/1Bestått - Ikke beståttStudenten skal levere en fagtekst på ca. 5000 ord, +/-10% som omhandler ett eller flere av kursets hovedtema. Karakter bestått/ikke bestått