Risikosamfunnet (BYS100)

Emnet gir en introduksjon til sentrale begrep og teorier innen risiko- og samfunnssikkerhetsfeltet. Emnet fokuserer på hvordan psykologiske, sosiale, institusjonelle og kulturelle faktorer påvirker opplevd risiko og responser på individnivå og samfunnsnivå. Det legges vekt på å forstå sikkerhets- og risikostyringsutfordringer knyttet til håndtering av naturlige hendelser og menneskeskapte trusler som blant annet klimaendringer, urbanisering, digitalisering, desinformasjon, pandemier, terror.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BYS100

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Noen tema som belyses i emnet:

  • Sammenhenger som ligger til grunn for utsagn som at "risikosamfunnet" har avløst "industrisamfunnet".
  • Hvordan effekter av moderne risikoer og trusler kan overskride grenser mellom stater, geografiske områder, og kulturer i større grad enn før, og konsekvensene av disse.
  • Forskjellen på eksperters og lekfolks vurdering av ulike typer risikoer
  • Forholdet mellom System 1 og system 2-tenkning, risikopersepsjon og respons
  • Hvilke faktorer som påvirker hvordan individer oppfatter risiko og hvordan ulike aktørers kommunikasjon påvirker vår fortolking av og respons til risiko
  • Betydningen av tillit i samfunnssikkerhets- og risikostyringsarbeidet
  • Dilemma, utfordringer og ulike tilnærminger til arbeidet med samfunnssikkerhet, grønn omstilling og bærekraft
  • Forholdet mellom risikokommunikasjon, persepsjon og sosial risikoforsterkning og demping

Læringsutbytte

Etter fullført emne forventes det at studentene skal ha kunnskap om:

  • Sentrale begrep og teorier og innen samfunnssikkerhet, risikostyring og arbeidet med transformasjon, grønn omstilling og bærekraft
  • Psykologiske faktorer og kulturelle og sosiale prosesser og hvordan risiko derigjennom konstrueres og formes.
  • Aktuelle samfunnssikkerhetsutfordringer og ulike typer risiko
  • Hvordan globalisering, urbanisering, teknologiske og sosiokulturelle endringer skaper og påvirker risiko samfunnet
  • Hvordan risiko påvirkes, formes og omformes i et dynamisk samspill mellom vitenskap, myndigheter, institusjoner, media og lekfolk
  • Hvordan eksperter og lekfolk forstår og vurderer ulike typer risikoer
  • Individuelle og samfunnsmessige responser på risiko og miljøutfordringer samt forholdet mellom bærekraft, ansvar og etikk.

Ferdigheter i :

  • Forståelse for og anvendelse av sentrale begrep og teorier innen samfunnssikkerhets- og risikoforskningen på ulike risikoproblemer i samfunnet.
  • Kunne gjøre rede og diskutere hvilke måter psykologiske, sosiale, institusjonelle og kulturelle faktorer påvirker opplevd risiko og responser
  • Kunne identifisere og diskutere sentrale utfordringer, dilemmaer og kompleksiteter i arbeidet med risikostyring-, samfunnssikkerhet, grønn omstilling og bærekraft

Generell kompetanse om:

  • Etter fullført emne skal studentene ha forståelse for og kunne anvende emnets begreper, konsepter og teorier for å diskutere kjennetegn, utfordringer knyttet til farer og trusler samt kritisk reflektere over ulike tilnærminger til og dilemma i arbeidet med samfunnssikkerhet, risikostyring og bærekraftig utvikling.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 1/1 5 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Eksamen gjennomføres digitalt på campus.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Lisbet Fjæran

Instituttleder:

Tore Markeset

Arbeidsformer

Forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner

Åpent for

Byplanlegging og samfunnssikkerhet - bachelorstudium Sosiologi - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto