Sykepleie, samhandling og pasientsikkerhet (BSY162)
Emnet gir en innføring i samhandling og pasientsikkerhet i sykepleie, på individnivå. God samhandling med pasienter forutsetter kunnskaper om psykologi, pedagogikk, kommunikasjon, brukermedvirkning og kulturforståelse. Samhandling er sentralt i pasientsikkerhet og emnet skal bidra til at studenten kan identifisere og vurdere risikofaktorer knyttet til pasientskader, samt ha kunnskap om prinsipper og tiltak for å redusere disse. Lover og forskrifter som regulerer pasienter og brukeres rettigheter og helsepersonellets plikter står sentralt. Videre vil emnet gi en innføring i ledelse av eget arbeid.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BSY162
Versjon
2
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Pasientsikkerhet og faglig forsvarlig sykepleie
- Generell psykologi
- Pedagogikk
- Kommunikasjon og samhandling
- Helserett
- Brukermedvirkning
- Kulturforståelse
- Ledelse av eget arbeid
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- Har kunnskap om fagområdene psykologi og pedagogikk og betydningen de har for kommunikasjon og samhandling i sykepleieutøvelse
- Har kunnskap om relevante undervisnings- og veiledningsmetoder
- Har kunnskap om kommunikasjonsteori og hensiktsmessige kommunikasjonsferdigheter
- Har kunnskap om pasientsikkerhet på individnivå, herunder risikofaktorer knyttet til pasientskader
- Har kunnskap om brukermedvirkning på individnivå
- Har kunnskap om relevant lovverk som regulerer pasientens rettigheter og helsepersonellets plikter på individnivå
- Har kunnskap om ledelse av eget arbeid
- Har kunnskap om samenes status som urfolk og deres rettigheter innenfor helse- og sosialfeltet
- Har kunnskap om hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse og likeverdige tjenester
Ferdigheter
Kandidaten:
- Kan anvende kunnskap om kommunikasjon og samhandling i tilknytning til sykepleiefaglige problemstillinger
- Kan identifisere og vurdere risikofaktorer for å redusere uønskede hendelser og pasientskader på individnivå
- Kan anvende kunnskap om brukermedvirkning i sykepleier-pasientrelasjonen i arbeid med sykepleiefaglige problemstillinger
- Kan anvende relevant lovverk i arbeid med sykepleiefaglige problemstillinger
- Kan anvende kunnskap om kulturkompetanse og kulturforståelse i arbeid med sykepleiefaglige problemstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten:
- Kan reflektere over betydningen av god kommunikasjon og samhandling i utøvelse av sykepleie
- Kan planlegge, gjennomføre og vurdere målrettede tiltak for å redusere pasientskader på individnivå.
- Har innsikt i betydningen av god ledelse av eget arbeid
- Har innsikt i relevant lovverks funksjon og betydning for sykepleie
- Har innsikt i hvordan pasienters språklige og kulturelle bakgrunn utfordrer ivaretakelse av faglig kvalitet og pasientsikkerhet
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Det er stilt krav til progresjon i studiet. Emnet må være bestått for å gå videre til 2.år
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering:
100% tilstedeværelse i gruppearbeid/ simulering. Det er krav om at studenten stiller forberedt og deltar i obligatoriske undervisningsaktiviteter.
Konsekvenser ved fravær i obligatoriske undervisningsaktiviteter. Av faglige hensyn må obligatoriske undervisningsaktiviteter også innfris ved gyldig fravær.
Vedrørende vilkår 1:
- Studenten har selv ansvar for umiddelbart å ta kontakt med emneansvarlig ved fravær i gruppearbeid/simulering.
- Ved fravær i gruppearbeid/simulering gis det ett (1) alternativt tilbud for å oppfylle vilkåret.
- Dersom det er gyldig fravær ved alternativt tilbud, kan student sende skriftlig søknad innen 5 dager etter tildelt alternativt tilbud for å få tilgang til ett (1) ytterligere tilbud
- Studenten er selv ansvarlig for å orientere seg om alternative tilbud til obligatorisk undervisningsaktivitet
- Ikke gjennomført gruppearbeid/simulering eller alternativt tilbud, fratar studenten adgang til eksamen i BSY162-2.