Kritisk refleksjon i barnevernfaglig arbeid (BBA303)

Emnet har mål om å bidra til å skape sammenheng mellom teori og praksis, og gi studentene anledning til å fordype seg i profesjonsrollen. Studentene skal ta utgangspunkt i sosialpedagogisk og barnevernfaglig kunnskap fra tidligere emner i studieprogrammet samt erfaringer fra egen praksisperiode.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2025-2026. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BBA303

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Sentralt i emnet står temaene kritisk refleksjon, endring, innovasjon og mangfold. Studentene utfordres til å anvende relevant kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i emnet for å tilegne seg erfaring med å utøve fagkritikk, nytenkning og innovasjon på relevante områder. Emnet fordrer høy studentaktivitet.

Undervisningen organiseres som hovedregel gjennom forelesninger, seminarer og gruppearbeid.

Barnevernspedagogutdanningen er et fulltidsstudium. Læringsutbytter oppnås gjennom deltagelse i de ulike undervisningsformene, gjennomføring av obligatoriske aktiviteter samt selvstendig arbeid med pensumlitteratur.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha oppnådd følgende læringsutbytte

Kunnskap

  • Har bred og flerfaglig kunnskap om sentrale barnevernsfaglige temaer, problemstillinger og prosesser
  • Har bred kunnskap om å iverksette, koordinere og evaluere tiltak i et tverrfaglig perspektiv
  • Kjenner til relevante fagdebatter, forsknings- og utviklingsarbeid, herunder nytenkning og innovasjonsprosesser som gjelder barnevernsfeltet.
  • Har kunnskap som bidrar til å identifisere og adressere hvordan kontekstuelle betingelser påvirker barn, unge og deres familier, samt profesjonsutøvere.
  • Har kunnskap om inkludering, ikke-diskriminering og likestilling som bidrar til å sikre likeverdige tjenester for barn og unge i utsatte situasjoner samt deres familier.

Ferdigheter

  • Kan anvende erfaringer og faglig kunnskap i barnevernsfeltet, samt reflektere kritisk over egen og tjenestens praksis til det beste for barn, unge og deres familier
  • Kan reflektere kritisk over endrings- og innovasjonsprosesser i det barnevernsfaglige feltet ved hjelp av kunnskapsbaserte metoder, teorier og faglig skjønn
  • Kan anvende erfaringskunnskap fra barn og unge og deres familier som en del av grunnlaget for å sikre barn og unges deltakelse og medvirkning
  • Kan analysere barnevernfaglige utfordringer og initiere etiske og juridisk forsvarlige beslutninger
  • Kan anvende faglig kunnskap for å fremme fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon
  • Kan bygge relasjoner, samarbeide og kommunisere på en måte som fremmer inklusjon, deltakelse og medvirkning hos barn og unge og deres familier.
  • Kan reflektere kritisk over maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn, unge og familier
  • Kan reflektere over hvordan sosiale kategorier som kjønn, etnisitet, religion og livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder samvirker og påvirker et individs liv

Generell kompetanse

  • Har innsikt i og kan håndtere etiske problemstillinger innenfor barnevernsfeltet og egen tjenesteutøvelse
  • Har innsikt i maktforhold, profesjonalitet og egen rolle som yrkesutøver i møte med barn, unge og familier
  • Har innsikt i og mestrer systematisk arbeid med å sikre barn og unges deltagelse og medvirkning
  • Har innsikt i og kan ivareta barn, unge og familiers rettigheter for slik å bidra til å sikre likeverdige tjenester i et samfunn preget av mangfold

Forkunnskapskrav

BBA101 Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø, BBA102 Utsatte barn og unge, BBA103 Velferdspolitikk og velferdsorganisering, BBA104 Velferdsrett, BBA201 Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge, BBA202 Saksbehandling i barnevernstjenesten, BBAP20 Kunnskapsbasert praksis
BBA101 Barn og unges utvikling og oppvekstmiljø, BBA102 Utsatte barn og unge, BBA103 Velferdspolitikk og velferdsorganisering, BBA104 Velferdsrett, BBA201 Sosialpedagogisk arbeid med barn og unge, BBA202 Saksbehandling i barnevernstjenesten, BBAP20 Kunnskapsbasert praksis

Anbefalte forkunnskaper

BBA301 Komplekse tema i arbeid med utsatte barn og unge, BBA302 Samarbeid og mestring av yrkesrollen
BBA315 Forskningsmetode, og BBA304 Yrkesrollen, kompleksitet og samhandling.

Eksamen / vurdering

Skriftlig oppgave og muntlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig oppgave 0/1 Bokstavkarakterer Alle
Muntlig eksamen 1/1 30 Minutter Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Eksamen består av en skriftlig og en muntlig del.Skriftlig eksamen: Den skriftlige oppgaven er en individuell mappeeksamen. Mappeeksamen består av flere skriftlige oppgaver. Informasjon om oppgavetekst, formelle kriterier og innleveringstidspunkt blir annonsert på Canvas i emnets oppstartsfase. Mappen vurderes som en helhet etter at siste del er levert. Mappen skal ha et omfang på inntil 3500 ord (+/- 10 %) ekskl. innholdsfortegnelse og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.Den skriftlige oppgaven må være vurdert til bestått karakter før studentene kan fremstille seg til muntlig prøve. Den foreløpige karakteren som er gitt på den skriftlige oppgaven skal senest kunngjøres 24 timer før tidspunkt for muntlig eksamen.Muntlig eksamen: Muntlig eksamen brukes til eventuell justering av karakteren. Muntlig karakter kan justere den skriftlige eksamenskarakteren inntil en karakter opp eller ned.Studenter som ikke består ordinær eksamen, kan ved ny eksamen (konte) levere en bearbeidet versjon av mappen. Studenter som ikke har bestått eksamen i emnet senest ved ny og utsatt eksamen, henvises til neste oridinære eksamen i emnet med etterfølgende kull. De obligatoriske aktiviteter som allerede er godkjent, må ikke tas på ny. Studentene må ta eksamen i henhold til eventuelt ny og revidert emnebeskrivelse for emnet, men avgjør selv om de vil følge undervisning i det nye eksamens-semesteret.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Nærværskrav

Nærværskrav.

Obligatorisk aktivitet må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. Godkjenning/ikke godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb, normalt ikke senere enn 7 dager før muntlig eksamen. Studenter som mangler godkjenning, vil bli trukket fra muntlig eksamen.

Nærværskrav: Det kreves tilstedeværelse på minst 75% av nærmere definerte undervisningsaktiviter. Se kunngjøring på Canvas. Dersom nærværskrav ikke innfris, mister studenten rett til å delta på eksamen, uansett begrunnelse.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Reidun Ims

Studieprogramleder:

Erik Paulsen

Arbeidsformer

Undervisningen organiseres som hovedregel gjennom forelesninger, seminarer, gruppearbeid og selvstudium.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto