Kommunikativ makt i politikk og profesjon (PHD305)
Kurset gir analytiske verktøy for å analysere makt og kommunikasjon både «lavt» og «høyt» - både blant enkeltmennesker og i sosiale relasjoner på den ene siden og på den andre siden innenfor og mellom ulike nivåer med beslutnings- og påvirkningsmakt i politikk og forvaltning. Teoretiske perspektiv om makt og kommunikasjon har en rekke mulige anvendelsesområder for analyse. Blant disse er blant annet kommunikasjonen mellom mennesker allment og analyse av offentligheten og av systemnivået i politikk og forvaltningen. Andre anvendelsesområder er analyse av kommunikasjon mellom profesjonsutøvere og brukere samt av medvirkningsprosesser. Medias rolle og utvikling samt kommunikasjon i krise- og risikosituasjoner er også anvendelsesområder kurset tematiserer. Kurset gir en muligheter til å knytte sammen kommunikasjonsanalyse med analyse av innflytelse og posisjon i demokratiet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PHD305
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
Kurset presenterer teoretiske perspektiver på kommunikasjon og makt for å studere sosial samhandling og profesjonell og politisk praksis. Teorien gir forståelse av betingelser for og utøvelsen av kommunikativ makt på relasjonelt og institusjonelt nivå. Konkrete anvendelsesområder for de teoretiske perspektivene omfatter analyse av sosiale relasjoner, politisk og administrativt systemnivå, velferdspolitisk praksis samt media og offentlighet. Et eget tema gjelder hvordan kommunikasjonsressurser og maktforhold kan gi noen grupper politisk innflytelse mens andre har liten kommunikativ makt på systemnivå.
Kurset vil gi kandidatene muligheter til å belyse avhandlingen teoretisk, enten i deler av avhandlingen som i enkeltartikler eller som et overordnet teoretisk rammeverk i kappen. Kandidatene kan da konsentrere seg om ett teoretisk perspektiv eller kontrastere ulike teorier om makt og kommunikasjon.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Ved kursets slutt skal deltakeren
- Ha avansert kunnskap om teoretiske perspektiver som gjelder makt og kommunikasjon
- Ha god oversikt over grunnlagslitteratur og nyere teorier om kommunikasjon og makt, aktuell for analyse av sosial og profesjonell samhandling, politikk og forvaltning
- Ha avansert forståelse av rollen til offentlig debatt i demokratiet og av betingelser for kommunikativ makt
Ferdigheter:
Ved kursets slutt skal deltakeren
- Kunne anvende teori om kommunikasjon, makt og innflytelse for å analysere problemstillinger på institusjonelt nivå, i politikk og offentlighet, i sosial samhandling og i profesjonell praksis
- Kunne utfordre etablert kunnskap på systemnivå, kritisk analysere kommunikasjon og maktanvendelse til politisk ansvarlige og reflektere over enkeltmenneskers og profesjonsutøveres kommunikative samhandling
- Kunne formulere forskningsspørsmål og gjennomføre studier relevante for det internasjonale forskningssamfunnet ved hjelp av teorier om makt og kommunikasjon
Generell kompetanse
Ved kursets slutt skal deltakeren
- Kunne identifisere etiske problemstillinger knyttet til bruk av makt i profesjonelle og politiske sammenhenger og utvikle komplekse forskningsdesign med teoretiske perspektiver
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Paper | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Eksamen består av et paper på 9 til 12 sider (ca 3000 ord), linjeavstand 1,5, basert på godkjent skisse levert før oppstart. Paper leveres senest på Canvas 6 uker etter kursslutt. Senere innlevering enn 6 uker etter kursslutt krever innvilgelse av begrunnet søknad. Paperet skal ta i bruk perspektiver fra kurslitteraturen og kunne ha relevans for avhandlingen. Alle hjelpemidler er tillatt. Vurderingsform er bestått/ikke-bestått.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Svein Erik TuastadArbeidsformer
Kurset består av en ukesamling med fem dagers undervisning, som inkluderer forelesinger, seminar og tilrettelagt studentaktivitet. Det forventes aktiv deltakelse fra studentene. I løpet av kurset vil den innleverte skissen (innlevert senest 1 uke før oppstart) brukes for å utvikle et mulig anvendelsesområde videre. Dette vil så kunne brukes i paperet som er eksamenskravet/kursdokumentasjonen (9 til 12 sider). Det blir tilbudt et studentseminar med fagpersoner til stede 3 uker etter kursslutt, hvor spørsmål om teori og kobling til eget prosjekt kan tas opp. Ifølge retningslinjene for Ph.d.-kurs tilsvarer 5 studiepoeng en forventet arbeidsinnsats på 20 studiedager.
Kurset vil bli undervist på engelsk. Dersom alle kursdeltakerne behersker norsk/skandinaviske språk, vil kurset holdes på norsk/skandinavisk.