Lesekvart som del av leseopplæringen i grunnskolen (VLK200)

Lesekvart er en etablert praksis på mange skoler hvor det settes av tid, ofte femten minutter, til at elevene kan lese i selvvalgt bok. Formålet med praksisen er å legge til rette for individuell stillelesing, stimulere til leseglede og utvikle leseferdigheter. Det viser seg imidlertid at lesekvart ikke alltid stimulerer til leselyst (Lund, 2023).


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VLK200

Versjon

1

Vekting (stp)

2.5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Interessen for lesing er synkende og mange elever leser lite på fritiden. Det er derfor viktig at skolen gir rom for elevenes egen lesing. Lesekvart en en måte å gjøre dette på.

I dette mikroemnet får du forslag til hvordan lesekvart som en lesedidaktisk praksis kan utvikles. Du vil få forskningsbasert kunnskap om hva som kan bidrar til leseengasjement, hvordan du som lærer og/eller skolebibliotekar kan bidra til å vekke elevenes interesse for lesing og om betydningen av å bygge et leserfellesskap i klassen.

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Har inngående kunnskap om å skape interesse for lesing gjennom lesekvart som lesedidaktisk praksis.

Ferdigheter

  • Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike kilder og anvende disse i faglige diskusjoner.
  • Kan omsette forskningsbasert kunnskap om interesse for lesing til praksis.

Generell kompetanse

  • Kan kommunisere faglige problemstillinger knyttet til egen undervisningspraksis i lys av teori og forskning.
  • Kan bidra til nytenking omkring lesekvart som lesedidaktisk praksis.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Eksamensoppgave gis ved oppstart og vil være en tekst det jobbes med underveis. Eksamensteksten skal være på 1200 ord +/- 10%, eksklusiv litteraturliste.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Refleksjonsskriv
  • Obligatorisk arbeidskrav vil være ett (1) refleksjonsskriv på mellom 350 -500 ord.
  • Obligatorisk deltakelse på minst to av tre samlinger.

Konsekvens av manglende godkjent arbeidskrav og/eller manglende deltakelse på samlinger er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Marit Aasen

Arbeidsformer

Emnet består av tre digitale samlinger på 3 timer hver.

Sted: Teams.

Samlingene består av forelesninger, faglige diskusjoner, gruppearbeid og utprøvinger i undervisning.

I tillegg til Teams brukes Canvas som digital plattform for kommunikasjon mellom lærer og student.

Åpent for

Enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto