Kreativ skriving i skolen - videreutdanning for lærere (VSK200)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VSK200

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Studiet springer ut av erfaringer fra forskningsprosjektet «Skriv som du vil» (finansiert av Norsk forskningsråd), der vi utvikler en ny metode for kreativ skriving i skolen. Metoden gir lærere et verktøy for å få elevene til å skrive kreativt.

Et viktig element fra prosjektet er hvordan studiet kan veilede barn i å skrive kreative tekster. Prosjektet undersøker også hva barns kreative skriving kan være. Metodene og tankesettet fra prosjektet blir tilgjengelig i boka «Skriv! Dristig, personlig og nytenkende» som kommer på Universitetsforlaget våren 2024.

I tillegg til at emnet har fokus på veiledning i skriving, er også målsetningen å gjøre studentene til bedre skrivere selv. Gjennom studiet må studentene derfor skrive på sin egen tekst og de vil få veiledning på denne. I kurset vil studentene lære hvordan tilbakemeldinger på teksten både skal styrke skrivingen og fremfor alt motivere til videre skriving.

Emnet vil være en kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og arbeid med egne tekster. Studiet vil dessuten fungere som en skrivegruppe der studentene får undervisning i å gi tilbakemeldinger på hverandres tekster.

Studieemnet bygger også på erfaringer fra Norsk faglitterære forfatter- og oversetterforenings forfatterskole, hvor Bjørn Arild Ersland er rektor. Skolen underviser forfattere som vil lære å skrive sakprosa for barn.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha et læringsutbytte definert som en forståelse av hva kreativ skriving kan være og hvordan man kan veilede andre:

Kunnskap
Kandidaten:

  • har inngående kunnskap om hvordan veiledning i kreativ skriving skiller seg fra veiledning i annen skriving i skolen
  • har avansert kunnskap om hva som kjennetegner kreativ skriving
  • har inngående kunnskap om hvordan man gir andre skrivere motiverende tilbakemeldinger
  • har kunnskap om kontekstuelle vilkår for å kunne skrive kreative tekster

Ferdigheter
Kandidaten:

  • kan bruke metoder fra forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid på en selvstendig måte innen kreativ skriving til å utvikle egne ferdigheter som kreativ skriver og til å utvikle elevene som kreative skrivere
  • kan anvende ulike konkrete metoder fra forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid for å initiere og fullføre skriving av kreative tekster
  • kan bruke metoder fra forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid til å gi gode tilbakemeldinger på andres kreative tekster

Generell kompetanse
Kandidaten:

  • skal anvende kunnskaper og ferdigheter i kreativ skriving på selvstendig vis i ulike situasjoner i utdanning- og yrkessammenheng gjennom å vise samarbeidsevne, ansvarlighet, evne til refleksjon og kritisk tenkning.
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre om utvikling av kreativ skriving for å bidra til god praksis i skriveopplæringen.
  • Kan bidra til nytenking i skolens skriveopplæring

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

God kunnskap om barns skriving

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 Bokstavkarakterer

Mappevurdering der disse tekstene inngår:

• Kreativ tekst: Studentens egen kreative tekst som er bearbeidet gjennom studiet.
• En bearbeidet utgave av fagteksten der studenten vise hvordan de vil gi tilbakemelding på en elevtekst (mellom 1000 - 1500 ord).
• En refleksjonstekst om egen skriveprosess gjennom hele studiet (ca. 1500 ord).

Eksamens varighet: 1 uke. Det gis en samlet vurdering med vurderingsformen A-F.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Arbeidskrav 1, kreativ tekst, Arbeidskrav 2, fagtekst, Arbeidskrav 3, refleksjonstekst, Arbeidskrav 4, refleksjonstekst

Emnet omfatter fire obligatoriske arbeidskrav:

1. Kreativ tekst: Studentene skal jobbe med sin egen kreative tekst og må vise en utvikling av teksten i tråd med de intensjonene studenten har med egen skriving. Fokuset vil være på tekstens kvalitet og utviklingen av denne, ikke lengden.
2. Fagtekst: Studenten skal gjennom teksten viser hvordan de vil gi tilbakemelding på tekster skrevet av barn. Maks 1000 ord.
3. Refleksjonstekst: maks 500 ord.
4. Refleksjonstekst: maks 500 ord.

Studenten vil få tilbakemelding på alle 4 obligatoriske arbeidskrav. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet iStavanger (eksamensforskriften), § 3-8.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Ellen Rafos

Arbeidsformer

Studiet vil være et deltidsstudie basert på fem samlinger der fire er fysiske og en er digital. Samlingene vil bestå av forelesninger, gruppearbeid og arbeid med egne tekster. Spesielt vil gruppearbeidet være viktig da målet er å etablere forbindelser mellom studentene som gir nødvendig trygghet for å kunne utvikle seg som skrivere. Erfarne forfattere vil gi studentene tilbakemelding på egen skriving mellom samlingene.

Åpent for

Emnet er beregnet på lærere og lærerstudenter. Lærere må ha godkjent lærerutdanning og være ansatt i skolen. Lærerstudenter må ha avlagt eksamen på bachelornivå. Alle søkere må legge ved en tekstprøve på en kreativ tekst. Tekstprøven skal være på maks 1500 ord og vil vektes tyngst ved opptak.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto