Sosial og emosjonell utvikling og livsmestring blant de eldste barna i barnehagen (VSEB100)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VSEB100
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Emnet tar sikte på å styrke din kompetanse i arbeid med de eldste barna i barnehagen innen det sosiale og emosjonelle området og innen livsmestring, med særlig vekt på følgende:
- Nyere teori og forskning knyttet til temaene samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse med vekt på barns utvikling det siste året i barnehagen
- Aktuelle pedagogiske tilnærminger for å fremme samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse i barnehagen
- Barns overgang til skolen
- Voksenrollen i barnehagen
- Dialogisk eller samtalebasert lesing
- Lekbasert læring
- Teori om implementering av nye tiltak i barnehage og skole
Læringsutbytte
Studenten skal ha utviklet inngående kunnskaper om:
- barnehage-personalets rolle for barns sosiale og emosjonelle utvikling, og livsmestring.
- teorier og forskning knyttet til betydningen av samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse for barn i barnehagealder
- betydningen av disse utviklingsområdene for barns overgang til skolen
- dialogisk eller samtalebasert lesing
- teori og forskning knyttet til lekbasert læring
- Implementeringsteori knyttet til utdanningssektoren
Studenten skal ha utviklet ferdigheter knyttet til:
- Selvstendig arbeid med barns sosiale og emosjonelle utvikling, og livsmestring, særlig innen områdene samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse
- barnehagens arbeid med å sikre en god og trygg overgang til skolen
- dialogisk eller samtalebasert lesing
- lekbasert læring og veiledet lek
- det å lede implementeringsarbeid på avdelingsnivå i barnehagen
Studenten har tilegnet seg generell kompetanse til å:
- analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis knyttet til barns sosiale utvikling og barns overgang til skolen
- lede pedagogisk utviklingsarbeid på avdelingen
- omsette aktuell teori og føringer fra rammeplanen - innen barns sosiale og emosjonelle utvikling samt livsmestring - til praktiske pedagogiske leker og aktiviteter i barnehagen
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappeinnlevering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Eksamen foregår i form av mappeinnlevering. Mappeinnleveringen skal inneholde de 5 arbeidsnotatene i revidert form, samt en sammenbindende drøfting. Drøftingen skal trekke inn relevant teori og forskning. Mappeinnleveringen skal til sammen inneholde 7000 ord +/- 10%. Kandidater som ikke består avsluttende eksamen, har anledning til å gå opp på nytt innen to semestre etter at kurset er avsluttet uten at arbeidskravene må gjennomføres på nytt.Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.