Sosial og emosjonell utvikling og livsmestring blant de eldste barna i barnehagen (VSEB100)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VSEB100

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  1. Emnet tar sikte på å styrke din kompetanse i arbeid med de eldste barna i barnehagen innen det sosiale og emosjonelle området og innen livsmestring, med særlig vekt på følgende:
  • Nyere teori og forskning knyttet til temaene samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse med vekt på barns utvikling det siste året i barnehagen
  • Aktuelle pedagogiske tilnærminger for å fremme samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse i barnehagen
  • Barns overgang til skolen
  • Voksenrollen i barnehagen
  • Dialogisk eller samtalebasert lesing
  • Lekbasert læring
  • Teori om implementering av nye tiltak i barnehage og skole

Læringsutbytte

Studenten skal ha utviklet inngående kunnskaper om:

  • barnehage-personalets rolle for barns sosiale og emosjonelle utvikling, og livsmestring.
  • teorier og forskning knyttet til betydningen av samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse for barn i barnehagealder
  • betydningen av disse utviklingsområdene for barns overgang til skolen
  • dialogisk eller samtalebasert lesing
  • teori og forskning knyttet til lekbasert læring
  • Implementeringsteori knyttet til utdanningssektoren

Studenten skal ha utviklet ferdigheter knyttet til:

  • Selvstendig arbeid med barns sosiale og emosjonelle utvikling, og livsmestring, særlig innen områdene samspill, engasjement, livsglede, mestring og anerkjennelse
  • barnehagens arbeid med å sikre en god og trygg overgang til skolen
  • dialogisk eller samtalebasert lesing
  • lekbasert læring og veiledet lek
  • det å lede implementeringsarbeid på avdelingsnivå i barnehagen

Studenten har tilegnet seg generell kompetanse til å:

  • analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis knyttet til barns sosiale utvikling og barns overgang til skolen
  • lede pedagogisk utviklingsarbeid på avdelingen
  • omsette aktuell teori og føringer fra rammeplanen - innen barns sosiale og emosjonelle utvikling samt livsmestring - til praktiske pedagogiske leker og aktiviteter i barnehagen

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Arbeidserfaring fra barnehage er sterkt anbefalt, inkludert erfaring fra arbeid med sosial og emosjonell læring og livsmestring i barnehagen, gjerne med de eldste barna.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappeinnlevering 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Eksamen foregår i form av mappeinnlevering. Mappeinnleveringen skal inneholde de 5 arbeidsnotatene i revidert form, samt en sammenbindende drøfting. Drøftingen skal trekke inn relevant teori og forskning. Mappeinnleveringen skal til sammen inneholde 7000 ord +/- 10%. Kandidater som ikke består avsluttende eksamen, har anledning til å gå opp på nytt innen to semestre etter at kurset er avsluttet uten at arbeidskravene må gjennomføres på nytt.Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Arbeidsnotater, Oppmøte på samlinger
Studenten skal ha sett alle forelesnings-filmene. I tillegg kreves oppmøte på samlinger og bestått arbeidskrav. Arbeidskravet består av innlevering av 5 arbeidsnotater, a 1000 ord, + - 10%

Fagperson(er)

Faglærer:

Ragnhild Lenes

Emneansvarlig:

Ingunn Størksen

Faglærer:

Svanaug Lunde

Faglærer:

Pål Roland

Arbeidsformer

Kurset går over to semestre (deltid) og bør kombineres med praktisk arbeid i stor avdeling i barnehagen ettersom kurset legger vekt på praktiske øvelser. Det blir et oppstartseminar og et midtvegsseminar basert på «flipped classroom» prinsippet. Studentene får da se en rekke nettbaserte forelesninger på forhånd, mens den fysiske samlingen handler om å diskutere og reflektere over teori og forskning sammen med medstudenter og forelesere. Gjennom hele studieløpet utfordres studentene til å praktisere teoretisk kunnskap gjennom å opptre som modeller for barna, og gjennom konkrete pedagogiske leker og aktiviteter. Studentene veiledes gjennom små videofilmer fordelt på hele året som repeterer teori, gir refleksjonsoppgaver, samt konkrete pedagogiske leker og aktiviteter

Åpent for

Kun åpent for deltakere i forskningsprosjektet SELMA

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto