Videreutdanning for praksislærere i kunstfagene, musikk, dans og teater (VPK400)

Ønsker du å være veileder for kunstfagstudentene i deres praksisstudium ved den praktisk-pedagogiske utdanningen (PPU)? Da er kanskje dette videreutdanningstilbudet aktuelt for deg.

I denne utdanningen har kunstfagstudentene ulike praksisperioder, det kan være i den kommunale kulturskolen, i grunnskolen eller i videregående skole. Studentene kan også ha praksisperioder i fritidskulturlivet. I dette studiet vil du være en del av et tverrfaglig utøvende kunstfaglig miljø.

Dette emnet tar opp sentrale teoretiske temaer innen veiledning, som veiledningsmodeller, veiledningstradisjoner og samspillsprosesser. Etiske forhold og ulike dilemmaer som du kan møte i veilederrollen blir også belyst. Studiet gir deg kompetanse i det å legge til rette for og å gjennomføre veiledning for kunstfagstudentenes praksisopplæring. Veiledningen skal også ivareta skolenes styringsdokumenter, videre skal den pedagogiske veiledningen utvikle den enkelte student til egen refleksjon i forhold til utøvelse av lærerrollen og til de ulike pedagogiske og didaktiske valg som må tas i de enkelte undervisningssituasjoner.

Studiet forutsetter et tilstrekkelig antall søkere for at emnet skal realiseres. Fakultetet kan avlyse annonserte emner dersom det ikke er nok deltakelse.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VPK400

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet har hovedfokus på grunnleggende veilederkompetanse og rollen som praksislærer for kunstfagstudentene.

Læringsutbytte

Etter endt studium skal du ha tilegnet deg relevante kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

Kunnskap

  • Ha kunnskap om veiledningsteorier, veiledningsmodeller og veiledningens betydning for utvikling av studentens yrkesprofesjon
  • Ha kunnskap om kunstfagstudentens praksisfelt, slik som de ulike skoleslag/kulturfelt både som system og organisasjon
  • Ha kunnskap om gjeldende styringsdokumenter, etiske vurderinger inkludert forskrift om skikkethetsvurdering

Ferdigheter

  • Å kunne planlegge og gjennomføre veiledning i en variert og utviklende praksisopplæring for kunstfagstudentene
  • Å kunne reflektere og drøfte ulike perspektiver på veiledning, da med et spesielt blikk for veiledning innen den kunstpedagogiske kontekst
  • Å kunne tolke veiledningssituasjonen for derigjennom kunne tilpasse veiledningen for den enkeltes students utvikling av sin praksisutøvelse
  • Å kunne anvende ulike veiledningsmodeller, og å kunne vise og tilrettelegge for ulike undervisningsmetoder i praksisfeltet

Generell kompetanse

  • Å kunne analysere og utøve veiledning i det kunstpedagogiske felt med en kultursensitiv og mangfoldsensitiv yrkespraksis som utgangspunkt og perspektiv
  • Å kunne legge til rette for formålstjenlig samarbeid med aktuelle og relevante aktører for kunstfagstudentens praksisstudium
  • Å kunne reflektere og drøfte ulike yrkesetiske problemstillinger, og å kunne ta stilling til og drøfte ulike etiske valg en kunstfagpedagog kan komme til å møte i de pedagogiske prosesser

Forkunnskapskrav

Det kreves godkjent utdanning med minst tre års varighet med kunstfaglig utøvende fordypning innen et av kunstfagene, musikk, dans eller teater. Kandidaten bør ha minimum 60 studiepoeng i et av disse undervisningsfagene og minimum 2 års undervisningserfaring etter fullført utdanning. Søker skal også ha formell pedagogisk utdanning, videre må søker dokumentere et pedagogisk ansettelsesforhold ved skole eller annen relevant institusjon innen fritidskulturlivet.

Søkere som er praksisveiledere ved Universitetet i Stavanger, fakultet for utøvende kunstfag prioriteres ved opptak.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Hjemmeeksamen 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Hjemmeeksamen, individuell innlevering av en akademisk tekst på 3000 ord +/- 10%, eksklusiv litteraturliste. Teksten skal være en drøfting over praksisveiledning/ veilederrollen knyttet til relevant teori, og eventuelle styringsdokumenter. Frist for innlevering publiseres på Canvas senest tre uker før eksamensdato.
Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Studentaktiv arbeidsform, Muntlig presentasjon, Skriftlig akademisk tekst, Deltakelse i undervisning
  • Studentaktiv arbeidsform (f.eks. podkast, med drøfting i smågruppe av en «case» fra praksisfeltet med individuelt refleksjonsnotat, eller nettdiskusjon over oppgitt tema med hovedinnlegg og medstudent respons).
  • Muntlig presentasjon over valgfritt relevant tema fra veiledning i praksisfeltet
  • En skriftlig individuell, akademisk tekst på 1500 ord +/- 10%

Godkjent arbeidskrav og aktiv deltakelse i undervisningen. All undervisning i emnet er obligatorisk. Det kan innvilges inntil 20% fravær i henhold til fraværsreglementet for UK. Fravær ut over dette vil medføre tap av retten til å gjennomføre eksamen. Før eksamen må arbeidskravene være godkjent av faglærer.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Fellessamlinger med forelesninger med fysisk oppmøte og med eget arbeid mellom samlingene. Det blir også organisert diskusjoner og praktiske veiledningsøvelser på samlingene.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto