Norsk 2, trinn 8-13, tekstarbeid i norskfaget (VNO210)

Tekstarbeid i norskfaget (30 stp.) er kombinert nettbasert og samlingsbasert videreutdanning innen Kompetanse for kvalitet, retta mot lærere som underviser i norsk på 8.-13. trinn og som har mindre enn 60 stp. i norsk. Formålet med studiet er å styrke lærernes norskfaglige kompetanse knyttet til lesing, skriving og muntlighet i tråd med fagfornyelsen (LK20) og invitere til nytenking om norskfaget som tekstfag, med vekt på arbeid med skjønnlitterære tekster. Det forventes oppmøte til de fysiske samlingene.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VNO210

Versjon

1

Vekting (stp)

30

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Vår, Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I norskfaget er vi særlig opptatt av tekster og tekstarbeid. Vi leser skjønnlitteratur, sakprosa, multimodale og digitale tekster, vi snakker om tekstene og vi skriver om tekstene. Dette gjør vi i flere fag, men i norskfaget står selve tekstligheten i forgrunnen, og vi interesserer oss for form, språk og struktur. Målet med dette studiet er å utvikle studentenes norskfaglige lese- og skrivekompetanse på en måte som er nært knyttet til praksis, gjennom å utforske norskfaglige måter å lese, skrive, analysere og snakke om tekster på. Studiet skal tilføre nye perspektiver på tekstarbeidet, med vekt på arbeidet med skjønnlitteratur. Studiet skal gi fordypning i læreplan og støtte til utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse. Studiet vil være forankret i nyere forskning.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap:

Den ferdig utdannede kandidaten skal ha kunnskap om:

• literacy som perspektiv på læreplanverket;

• fagovergripende og fagspesifikk lesing, skriving og muntlighet

• tekster i norskfaget, med vekt på skjønnlitteratur

• noen sentrale litteraturteorier

• utforskende og dialogisk undervisning

Ferdigheter:

Den ferdige utdannede kandidaten skal kunne:

• analysere og drøfte tekster i norskfaget, med vekt på skjønnlitteratur

• anvende teorier om utforskende og dialogisk undervisning til planlegging av egen undervisning

• reflektere over hvordan planlegge og gjennomføre gode vurderingssituasjoner

• utnytte norskdidaktiske muligheter i digitale verktøy

• tolke og operasjonalisere grunnleggende verdier og prinsipper i gjeldende læreplanverk

Generell kompetanse:

Den ferdige utdannede kandidaten skal kunne:

• formulere seg godt faglig, både muntlig og skriftlig

• legge til rette for utforskende og engasjerende tekstarbeid i norsk

• planlegge, gjennomføre og vurdere elevers norskfaglige tekstarbeid

• reflektere over egen undervisning i lys av forskningsbasert kunnskap og gjeldende styringsdokumenter

• tenke nytt og kritisk om egen, kollegiets og skolens praksis

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført lærerutdanning fra høyskole eller universitet, der minimum 30 stp. norsk eller nordisk inngår. Studenten må være i jobb som lærer.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 2 Uker Bokstavkarakterer

Mappeevaluering med én bearbeidet fagtekst og tilhørende refleksjonsskriv.For studenter som velger å avslutte studiet etter et semester, gis mulighet til å ta eksamen i 15 stp.
Mappa vil da inneholde én fagtekst med tilhørende refleksjonsskriv.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Innlevering av to fagtekster (høst), To refleksjonsnotat (500 ord) (høst), Liste over selvvalgt litteratur (høst), Et refleksjonsnotat (500 ord) (vår), Kunnskapsdeling på egen skole (vår), Liste over selvvalgt litteratur (vår)
  • Obligatorisk aktivitet som må være godkjent skal angis og begrunnes. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.

Høst:

• Innlevering av to fagtekster (den første på 2000 ord +/- 10%, og den andre på 2000 ord +/- 10%). En på bokmål og en på nynorsk

• To refleksjonsnotat på 500 ord. Et på nynorsk og et på bokmål

• Innlevering av liste over selvvalgt litteratur, ca. 200 sider. (I tillegg vil ca. 800 sider være obligatorisk litteratur.)

Vår:

• Innlevering av en fagtekst (3500 ord +/- 10%).

• Et refleksjonsnotat på 500 ord.

• Kunnskapsdeling på egen skole

• Innlevering av liste over selvvalgt litteratur, ca. 100 sider. (I tillegg vil ca. 900 sider være obligatorisk litteratur.)

• Studenten velger selv målform på arbeidskravene

Lærere som har hatt fritak fra vurdering i sidemål, kan levere alle arbeidskrav høst og vår på selvvalgt målform.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Ellen Rafos

Faglærer:

Atle Skaftun

Arbeidsformer

Varierte arbeidsformer som omfatter forelesninger, ulike former for gruppearbeid, tekstseminar og veiledning individuelt og i grupper. Studentene skal skrive refleksjonsnotater og kortere tekster knyttet til studiet og feltarbeid på egen arbeidsplass. Mellom samlingen vil det være kommunikasjon mellom faglærere og studenter på læringsplattformer CANVAS. Studiet vil gjøre nytte av at Universitetet i Stavanger har et Didaktisk digitalt verksted (DDV) som kan gi innføring i ulike digitale verktøy og ressurser til bruk i klasserommet.

Praksis

Studentene er i lærerjobb.

Åpent for

Ikke åpent for privatister.
Studentene er i lærerjobb.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto