Relasjoner, lek og læring 1 (SFP202)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
SFP202
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek og læring
- har kunnskap om aktuelle teorier og forskning på samspill og relasjoner
- har kunnskap om leken som fenomen i barndommen, og ulike måter leken inngår i barns læring, jevnalderrelasjoner og forståelse av omgivelsene
- har kunnskap om barns rett til medvirkning og deltakelse i et inkluderende miljø
- har kunnskap om ulike pedagogiske verktøy som kan fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk
Ferdigheter
Studenten
- kan inngå i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av omsorg, sensitivitet innlevelse og anerkjennelse
- kan framstå som en bevisst rollemodell for barn, og i samarbeid med medarbeidere og foresatte
- kan tilrettelegge samspillsmiljøet en slik måte at det inkluderer barns interesser, deltakelse og rett til medvirkning
- kan planlegge og legge til rette for allsidige leke- og læringsopplevelser, samt reflektere over eget arbeid i lys av rammeplan for SFO, teori og forskning
- kan lede barnegrupper og møte barns undring og skapende uttrykk med engasjement og anerkjennelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan bruke sin faglige kompetanse til å analysere og reflektere kritisk rundt egen praksis.
- kan legge til rette for, støtte og inspirere til et mangfold av leke- og læringsaktiviteter.
- kan anerkjenne og vise respekt for alle barn uansett bakgrunn, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet
- kan vise faglig innsikt i og etisk refleksjon i sammenheng med eget arbeid og i møte med tema som barns rett til medvirkning, livsmestring og bærekraft
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
2500-3000 ord. Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent.
- Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad).
- Konsekvenser av ikke godkjente arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3.
Arbeidskrav
- Refleksjonslogg 400-600 ord
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Svanaug LundeFaglærer:
Ragnhild LenesStudieprogramleder:
Svanaug LundePraksiskoordinator:
Eli Marie Hoftun KvæstadStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte.
Forelesninger, casediskusjoner, refleksjonslogger.
Arbeidsomfanget for et emne på 10 studiepoeng er stipulert til 270-300 timer.