Spesialpedagogikk, en introduksjon (MSP303)
Målsettingen for emnet er å gi en introduksjon til faget spesialpedagogikk slik det presenteres innenfor det samlingsbaserte studieprogrammet Master i spesialpedagogikk. Sentrale tema i emnet er inkluderende pedagogikk, organisasjons- og endringsarbeid og forebygging av lese- og skrivevansker. Gjennom undervisning og analyse av faglitteratur i emnet skal studenten belyse og diskutere spesialpedagogikkens rolle i barnehage og skole.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MSP303
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- Ha kunnskap om spesialundervisningens historiske utviklingslinjer, fremveksten av inkludering, og den aktuelle situasjonen i barnehage og skole
- Ha kunnskap om de mest sentrale begrepene innenfor inkluderende pedagogikk: deltakelse, læring og sosial rettferdighet
- Ha kunnskap om innovasjonsarbeid og ledelse av kompetanseutvikling i barnehage og skole
- Ha kunnskap om risikofaktorer og forebyggende tiltak for barn og elever i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker i barnehagen og på begynnertrinnet
Ferdigheter
- Kunne bruke relevante kunnskapsperspektiv til faglig utvikling og refleksjon over arbeid med inkluderende pedagogikk i barnehage og skole
- Kunne bruke relevant kunnskap til faglige refleksjoner over planlegging og gjennomføring av innovasjonsarbeid i barnehage og skole
- Kunne planlegge og diskutere tiltak for elever i faresonen for å utvikle lese- og skrivevansker
Generell Kompetanse
- Kunne reflektere over profesjonsetiske problemstillinger knyttet til spesialpedagogisk arbeid i barnehagen og skole
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Hjemmeeksamen over 5 arbeidsdager. Studentene skal besvare en oppgave, 3500 ord +/- 10%. Skriftstørrelse 12, linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).Studiet er underlagt løpende skikkethetsvurdering (ref. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning - Lovdata)
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- 80% obligatorisk tilstedeværelse på samlingen
- 75% obligatorisk tilstedeværelse på nettmøter (7)
Innlevering av tre arbeidskrav:
- Inkludering: Fagtekst (1500 ord +/- 10%)
- Lese- og skrivevansker: Podkast i gruppe om en gitt problemstilling.
- Innovasjon: Opptak av presentasjon (PowerPoint e.l.) med lydkommentar om en gitt problemstilling.
- Det gis ikke veiledning på arbeidskrav på nettmøter.
- Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent, og studentene får en skriftlig tilbakemelding
- Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke godkjent ved første innlevering, gis mulighet for en ny innlevering av oppgaven(e) i bearbeidet form.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Finn MartinsenEmneansvarlig:
Mari Sommer HoelFaglærer:
Ingrid SkageFaglærer:
Finn MartinsenFaglærer:
Vibeke RønnebergFaglærer:
Marieke Gerdien BruinStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Emnet er organisert som et samlingsbasert studium med nettstøtte. Det arrangeres en samling á 3 dager. Det vil bli lagt til rette for varierte arbeidsmåter for å støtte studentenes læring, inklusive digitale læringsressurser og nettmøter. Det forventes aktiv deltakelse på samlingen og i forkant og etterkant av samlingen. Canvas vil bli benyttet som digital læringsplattform.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400-450 timer. Omfang av pensum: ca. 1200 sider.