Miljøtekniske prosesser (MLJ230)

Dette emnet introduserer studenter for grunnleggende prinsipper og konsepter innen miljøteknikk. Det dekker et bredt spekter av emner knyttet til miljøvern, bærekraftig utvikling og ingeniørens rolle i å håndtere dagens miljøutfordringer. Gjennom forelesninger, laboratorieøvelser og case-studier vil studentene tilegne seg kunnskap og ferdigheter som er nødvendige for å bidra til bevaring og forbedring av det naturlige miljøet, samtidig som de overholder etiske og regulatoriske standarder.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MLJ230

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før høsten 2025

Innhold

Forelesninger:

Undervisningsmodulen vil dekke teorien og praktiske eksempler på en grundig introduksjon til miljøteknikkfeltet, med fokus på nøkkeltemaer knyttet til vann-, luft- og avfallshåndtering, samt bærekraft, grønn omstilling og etiske betraktninger. Vurderingsmetodene sikrer at studentene er aktivt involvert i læringsprosessen og kan demonstrere forståelsen sin av stoffet.

Case-studier:

Denne modulen inkluderer ulike besøk på steder og case-studier med regionale industrier som er involvert i ulike tilnærminger til miljøsanering.

Laboratorieøvelser:

Denne modulen inkluderer 2 obligatoriske laboratorieøvelser, som er knyttet til materialet presentert i forelesningene. Resultatene fra laboratorieøvelsene vil bli presentert i skriftlige rapporter.

Læringsutbytte

Kunnskap

  • Forstå de grunnleggende prinsippene innen miljøteknikk.
  • Analysere og vurdere miljøproblemer og deres påvirkning.
  • Identifisere ulike kilder til miljøforurensning og deres kontrollmetoder.
  • Anvende ingeniørløsninger for bærekraftig miljøforvaltning.
  • Evaluere de etiske og sosiale implikasjonene av beslutninger innen miljøteknikk.

Ferdigheter

  • Grunnleggende forståelse av ulike miljøteknologier.
  • Problemløsningsevner og kritisk tenkning og analyse.
  • Ekspertise innen håndtering av fast og farlig avfall.
  • Ekspertise innen vann- og avløpsbehandlingsteknologier.
  • Ferdigheter i miljøpåvirkningsvurdering.
  • Kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter.
  • Kunnskap om regelverk og bevissthet om miljøstyringssystemer.

Kompetanse

  • Evne til å analysere og vurdere miljøproblemer, identifisere deres rotårsaker og foreslå ingeniørløsninger for å redusere eller løse disse problemene.
  • Evne til å gjennomføre miljøpåvirkningsvurderinger, evaluere potensielle miljøkonsekvenser av prosjekter og forstå de regulatoriske rammene knyttet til miljøpåvirkningsvurdering (EIA).
  • Gjennom gruppeprosjekter og deltakelse i klassen vil studentene forbedre sine kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter, samt sin evne til å arbeide effektivt i team.
  • Studentene vil bli kjent med miljøstyringssystemer og hvordan de implementeres i ulike bransjer for å oppnå bærekrafts- og miljømål (SDG-er).

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

KJE150 Generell kjemi, MLJ110 Økologi og miljøvitenskap

Eksamen / vurdering

Skriftlige eksamener

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig midtveiseksamen 1/2 2 Timer Bokstavkarakterer Godkjent kalkulator
Skriftlig eksamen 1/2 3 Timer Bokstavkarakterer Godkjent kalkulator

Eksamenene gjennomføres med penn og papir.Emnet har en løpende vurdering. Alle deler må være bestått for å oppnå en samlet karakter i emnet.Det tilbys ikke kontinuasjonsmuligheter på midtveiseksamen. Studenter som ikke består denne, kan ta denne delen på nytt neste gang emnet har ordinær undervisning.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske laboratorieøvelser, Obligatoriske prosjektoppgave

2 obligatoriske laboratorieøvelser og 1 obligatorisk prosjektoppgave må godkjennes for å kunne ta endelig eksamen.

Prosjektoppgaven er et casestudie utført i grupper om et miljøteknisk tema.

Det tilbys ikke kontinuasjonsmuligheter på laboratorieøvelsene eller prosjektoppgaven. Studenter som ikke består disse, kan ta de på nytt neste gang emnet har ordinær undervisning.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Gopalakrishnan Kumar

Studieprogramleder:

Ilke Pala Øzkøk

Faglærer:

Roald Kommedal

Arbeidsformer

Emnet vil bli delt inn i undervisning, industrielle besøk/case-studier og laboratorieøvelser.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto