Prestasjonsutvikling - Fysisk trening og Coaching (MID403)
Siktemålet med emnet er å bidra til at studentene erverver seg avansert, forskningsbasert kunnskap knyttet til prestasjonsutvikling ved hjelp av fysisk trening og coaching. Emnet er basert på praksisnærhet og har et mål om å stimulere til utvikling av praksisfeltet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MID403
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår, Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Trening av enkeltutøvere i individuelle idretter og trening av lag
- Coachingprosessen
- Felles mentale modeller
- Roller i idretten
- Idrettsfysiologi
- Testing og evaluering
- Treningsplanlegging.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Ha inngående kunnskap om coachingbegrepet og ulike coachingmodeller i lys av prestasjonsfremmende praksis.
- Ha god kjennskap til forskjeller og likheter mellom coachingprosessen i lagidretter og i individuelle idretter.
- Ha kjennskap til ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning.
- Ha inngående kunnskap om fysiologisk adaptasjon til utholdenhets- og styrke- trening.
- Ha kjennskap til belastning og tilpasning av trening i lys av ulike periodiseringsmodeller, samt individets livsfase.
Ferdigheter
- Kunne benytte observasjonskategorier for å analysere praktisk coaching i et mellommenneskelig perspektiv.
- Kunne analysere teamtrening.
- Kunne vurdere coachingens sosiale kontekst, spesielt med tanke på trakassering/overgrep og hvorfor vi har så få kvinnelige coacher.
- Kunne forklare hvordan ulik type trening, samt ulike livsfaser, påvirker de fysiologiske prosessene og individets fysiske prestasjonsevne.
- Kunne identifisere og kommunisere tydelig med utøvere/trenere og kolleger om tester, vurdere ulike testers validitet og reliabilitet, velge hensiktsmessige tester, og administrere testprotokoller på en riktig og trygg måte.
- Kunne beregne energiomsetninger under aktiviteter og øvelser ved bruk av ulike vitenskapelige metoder i tilknytning til idrettsforskning og aktivitetsanalyse.
Generell kompetanse
- Ha kompetanse til å drøfte etiske overveielser og forskningens bidrag knyttet til trening, coaching og trener-/coachingutdanning.
- Ha kompetanse til å anvende idrettsspesifikk treningsplanlegging og periodisering for ulike typer utøvere.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Skriftlig eksamen, hjemmeeksamener og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen - fysisk trening | 1/4 | 2 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Hjemmeeksamen - fysisk trening | 1/4 | 14 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Hjemmeeksamen - Coaching | 1/4 | 14 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Muntlig eksamen - Coaching | 1/4 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Hver hjemmeeksamen skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10%. Formelle krav: Calibri eller tilsvarende font med størrelse 12 og linjeavstand 1,5. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste, samt eventuelle tabeller og figurer, inngår ikke i ordavgrensningen. APA 7 skal benyttes som referansesystem. Muntlig eksamen vil vare ca 30 minutter. Eksamenene er fordelt i løpet av semesteret.Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Shaher Ahmmad Ibrahim ShalfawiFaglærer:
Karsten ØvretveitFaglærer:
Shaher Ahmmad Ibrahim ShalfawiFaglærer:
Gaute Sørensen ScheiFaglærer:
Karsten ØvretveitStudieprogramleder:
Sindre Mikal DyrstadStudiekoordinator:
Solveig RöwekampArbeidsformer
Emnet er samlingsbasert og organisert med inntil 9 dager på campus fordelt på maksimalt 6 fysiske samlinger. Det legges opp til bruk av varierte arbeidsmåter med forelesninger, seminar, gruppearbeid, presentasjoner og praktiske oppgaver.
Arbeidsomfanget for et emne på 15 studiepoeng er stipulert til 400 - 450 timer.