Organisasjonsutvikling (MEN125)
Formålet med emnet Organisasjonsutvikling er å gi en innføring i fagområdet organisasjonsutvikling (OU) med fokus på anvendelse i praktisk endringsledelse. Emnet er tett knyttet opp til MEN105 Organisasjon, ledelse og økologi, men legger i større grad vekt på praktisk anvendelse av teorier og metoder.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MEN125
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår, Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Studentene vil bli introdusert for noen av de mest sentrale perspektivene på organisasjonsutvikling (OU). I dette emnet sees organisasjonsutvikling først og fremst som et spørsmål om hvordan planlagte endringsprosesser kan bidra til å skape selvfornyende og lærende organisasjoner. Innenfor et slikt perspektiv er medvirkning og deltakelse viktige forutsetninger, og følgelig et tema som vies stor oppmerksomhet.
Vi trener på å identifisere virksomhetsproblemer og formulere og operasjonalisere dem som OU-problemer. Underveis i emnet utvikler du temaet for eksamensoppgaven din ved å gjøre deg kjent med en reell virksomhet og iaktta dens utfordringer og problemer, samt identifisere en konkret utviklingsutfordring du ønsker å foreslå løsning på gjennom oppgaven din. Dette gjør du i forbindelse med det ene obligatoriske arbeidskravet - innlevering av en skriftlig oppgave. Vi fokuserer på rollen som organisasjonsutvikler og hvordan du som individ med din særegne bakgrunn og forutsetninger kan tilnærme deg en praktisk virksomhetsutfordring, ta stilling til den, og utarbeide et løsningsforslag der du aktivt bruker teori og metoder fra pensum.
Gjennom pensumlitteraturen blir du kjent med tre ulike perspektiver på organisasjonsutvikling: standard OU (også kalt verktøyperspektivet), kompleksitetsperspektivet og Teori U. Standard OU anvender kunnskap fra adferdsvitenskapene til å organisere og gjennomføre planlagt endring i organisasjoner. Dette perspektivet har store likhetstrekk med det instrumentelle perspektivet fra MEN105. Kompleksitetsperspektivet er på mange måter antitesen til standard OU ved å hevde at endring ikke kan designes "utenfra", men kun er oppnåelig når ledelsen involverer seg i organisasjonen sammen med medarbeiderne. Teori U er en oppmerksomhetsfokusert tilnærming som kan fungere som synteseperspektiv når du skal omsette teoriene du tilegner deg til egne initiativer og lederhandlinger.
Pensumlitteraturen tilbyr også et utvalg av metoder og teknikker som OU-praktikere kan bruke til ulike formål og i ulike faser av en intervensjon. I utviklingen av oppgavetemaet ditt må du ta stilling til både hvilket OU-perspektiv du vil la deg inspirere av, og hvordan du vil anvende metoder og teknikker i utviklingsprosjektet ditt.
Læringsutbytte
Ved avslutningen av emnet forventes det at studenten har oppnådd følgende:
Kunnskaper
- Har inngående kunnskap om hva som kjennetegner organisasjonsutvikling som fagområde.
- Har spesialisert innsikt i de ulike perspektivene på organisasjonsutvikling som inngår i emnet, og likheter og forskjeller mellom disse.
- Har inngående forståelse av hvilken rolle medbestemmelse og medvirkning kan spille ved gjennomføring av endrings- og utviklingsprosjekter.
Ferdigheter
- Kan vurdere fagfeltets bidrag knyttet til utøvelsen av praktisk endringsledelse på kyndig og selvstendig måte.
- Kan utarbeide og begrunne forslag til en realistisk OU-intervensjon i en reell og konkret offentlig, privat eller frivillig virksomhet.
Generell kompetanse
- Kan selvstendig analysere overføringsverdien av nye trender på fagområdet til konkrete situasjoner.
- Kan kommunisere om behovet for kjøp av eksterne tjenester i forbindelse med konkrete OU-utfordringer, og være kompetent samarbeidspartner til tilbydere av slike tjenester.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer | Alle |
Eksamensbesvarelsen kan leveres på bokmål, nynorsk eller engelsk.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
1) En muntlig gruppepresentasjon over oppgitt tema. Det er krav om å levere inn en skriftlig disposisjon for innlegget på ca. 600 ord.
2) En skriftlig innlevering som løses individuelt eller i gruppe på to. Denne er forarbeid til eksamensbesvarelsen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Øystein HattelandArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Organisasjonsanalyse og utvikling (MEN120_1) | 10 |