Prosjektpraksis - fordypning (BSDP361)

Prosjektpraksis i BSD361 er spesielt rettet mot å fremme ansvar, samarbeid og selvstendig funksjon i sykepleieutøvelsen. Det legges vekt på studentens evne til å reflektere over tema og problemstillinger i praksis i lys av teorigrunnlag i BSD360. Gode samarbeidsevner og evne til kritisk vurdering av sykepleieutøvelse vektlegges.

I prosjektpraksis skal studentene planlegge et kvalitetsforbedringsarbeid innenfor praksisstedets funksjons- og ansvarsområde knyttet til et aktuelt tema.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BSDP361

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet består av to deler

  • Del I: Praksisforberedende undervisning
  • Del II: Prosjektpraksis

Del I:

Praksisforberedende undervisning skal hjelpe studenten til å utvikle en forberedthet rettet mot kvalitetsforbedringsarbeid. Undervisningen skal forberede og trygge studenten til å identifisere aktuelle tematikker og tiltak i praksisfeltet. Det er krav om 100% tilstedeværelse i praksisforberedende undervisning.

Del II:

Prosjektpraksis gir en innføring i hvordan studenten kan kartlegge behov og legge til rette for kvalitetsforbedringstiltak knyttet til praksissted. I tillegg til å bidra til faglig forsvarlig og selvstendig utøvelse av sykepleie.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten:

  • Kan begrunne sykepleieutøvelse ut fra fag- og forskningslitteratur
  • Kjenner til metoder for utarbeiding og implementering av kvalitetsforbedringstiltak i samarbeid med praksisstedet
  • Har kunnskap om kvalitetsforbedringstiltak

Ferdigheter

Kandidaten:

  • Kan begrunne og utøve faglig forsvarlig sykepleie
  • Kan utforme kvalitetsforbedringstiltak knyttet til praksissted
  • Kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i egen utøvelse av sykepleie

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan ivareta sykepleierens selvstendige funksjon i helsetjenesten
  • kan reflektere kritisk over egen og andres sykepleieutøvelse
  • kan identifisere områder i sykepleie som krever kvalitetsforbedring, faglig utvikling og forskning
  • kan gjøre selvstendige faglige vurderinger og ta totalansvar for sykepleien til en gruppe pasienter

Forkunnskapskrav

Det er et krav om at alle forutgående praksisemner er bestått for å kunne gå ut i fordypningspraksis i BSD361. Ved manglende praksisprogresjon må fordypningspraksis utsettes ved neste tilbud og frem til alle praksisperiodene er bestått.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 1/1 Bestått/ Ikke bestått

PraksisstudierPraksisstudiet går over 6 uker med gjennomsnittlig 30 timer pr uke (totalt 180 timer). I tillegg forventes dokumentasjon av egen kompetanse og arbeid med emnets teorigrunnlag i BSY360 slik at studieinnsatsen tilsvarer et heltidsstudium på 40 timer pr. uke. Studenten planlegger og dokumenterer sin læringsprosess ut fra læringsutbytte, læringsbehov og tilgjengelige læresituasjoner i praksis. I tillegg utarbeide et kvalitetsforbedringsarbeid i samarbeid med praksisstedet. Studenten følger praksisstedets arbeidstid og går praksisveileders vakter. I løpet av første uke utarbeides en turnusplan for når studenten skal være til stede i avdelingen. Studenten går minimum 60% sammen med praksisveileder. Turnusplanen godkjennes av praksisstedet og praksislærer. Det er krav om 90% tilstedeværelse i praksisstudier. Dersom studenten har fravær utover 10% kan Det helsevitenskapelige fakultet etter søknad fra studenten vurdere om forholdene kan legges til rette slik at studiene kan gjennomføres til normert tid. Forutsetningen for å søke om dette er at fraværet totalt ikke overstiger 20% av tiden i praksisstudiet. Dersom praksisstudiet avbrytes etter to uker etter praksisstudiets oppstart, regnes dette som ett forsøk. Dersom det på et tidspunkt kan være tvil om studenten vil beståpraksisstudiet, skal studenten gis skriftlig beskjed om dette snarest og senest 3 uker før praksisstudiet er slutt. I så fall må studenten vise tilfredsstillende fremgang i løpet av de siste 3 ukene for å bestå. Skullestudenten, til tross for tilfredsstillende studieprogresjon vise handling/atferd som ikke gir grunnlag for å bestå praksisstudiet, kan studenten likevel få karakteren "ikke bestått" selv om forutgående tvilsmelding ikke er gitt.Vurderingen av praksis inkluderer følgende:
• Godkjent muntlig framlegg knyttet til kvalitetsforbedringsarbeid
• Innlevert og godkjent egenevalueringsskjema

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

100% tilstedeværelse i praksisforberedende undervisning, Godkjent muntlig framlegg om kvalitetsforbedringsprosjekt
  1. 100% tilstedeværelse i praksisforberedende undervisning.
  2. Godkjent muntlig framlegg om kvalitetsforbedringsprosjekt

Konsekvenser når obligatoriske undervisningsaktiviteter ikke innfris:

Vedrørende vilkår 1:

  • Ikke innfridd krav til 100% tilstedeværelse medfører at studenten må levere skriftlig oppgave etter nærmere angitte retningslinjer. Denne må være levert og vurdert innen første uken etter oppstart i praksis. Ved ikke godkjent skriftlig oppgave mister studenten retten til å gjennomføre prosjektpraksis.

Vedrørende vilkår 2:

  • Ikke innfridd krav til godkjent muntlig framlegg om kvalitetsforbedringsprosjekt medfører at studenten må levere skriftlig oppgave etter nærmere angitte retningslinjer.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Aleksandra Latinovic

Praksiskoordinator:

Maren Nylund

Studieprogramleder:

Torunn Strømme

Arbeidsformer

Forelesning, gruppearbeid, kombinert veiledet og selvstendig praksis, praksisrettet undervisning og selvstudium. Skriftlig dokumentasjon av egen læringsprosess opp mot mål for praksisstudier.

Praksis

Fordypningspraksis - 6 uker

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto