Introduksjon til hotelledelse (BHO140)
Kurset gir en teoretisk og "praktisk nær" introduksjon i hotell-ledelse, ledelses-utfordringer og hva som kjennetegner hotell- og restaurantnæringen, både nasjonalt og internasjonalt. Tema som inngår er betydningen av konseptutvikling, marked (sosiale media), betydning av hotell brands, segmenter/målgrupper, kundeopplevelser, gjestefilosofi, pris-strategi samt trender. I tillegg vektlegges sentrale lovverk knyttet til bransjen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BHO140
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter gjennomført kurs er det forventet at studenten har økt innsikt/forståelse om hotelledelse. Det forventes blant annet grunnleggende ferdigheter innen organisering (for eksempel: hvordan hotellkjeder er organisert), marked/branding, kommunikasjon, økonomi/pris strategier (ADR/RevPar/Belegg) samt lovverk som omhandler arbeidsmiljø, alkoholloven og lovverk knyttet til mat produksjon.
Kunnskaper
- Grunnleggende kunnskaper om lovverket innen hotell/restaurant bransjen. Deriblant Arbeidsmiljøloven (AML), Alkoholloven, Trygg Mat (Mattilsynet) samt Hoved- og Tariffavtalen, Helse, Miljø og Sikkerhet (brann, førstehjelp, IK Mat etc.)
- Grunnleggende kunnskap om viktigheten å lage/utarbeide unike hotell og restaurant konsepter/brands.
- Grunnleggende kunnskap om forskjellen mellom produkt og tjeneste - og hva som gjør servicebransjen/hospitality-bransjen unik.
- Grunnleggende kunnskap om marked/segment/målgrupper i bransjen. Hvordan man kommuniserer med de ulike målgruppene er sentralt (f.eks sosiale media).
- Grunnleggende kunnskap om Revenue Management (pris-strategi). Være i stand til å integrere ulike pris-strategier i en helhetlig tenking (Benchmarking, RevPar, ADR etc.).
Ferdigheter
- Kan anvende det grunnleggende av lovverket i praksis (lovdata: arbeidsmiljøloven, alkoholloven, trygg mat)
- Kan tegne og analysere verdikjeden, både fra gjest og matproduksjon
- Kan segmentere grupper og definere velge ulike målgrupper
- Kan arbeide i praksis med enkle nøkkeltall: for eksempel innen Revenue Management (kan lese/forstå Benchmarking rapporter).
Generell Kompetanse
- Etter endt kurs forventes det at studenten har generell kompetanse om hotelldrift. Det forventes at han/hun har fått større innsikt om utfordringer i bransjen og hvilke faktorer som gjør bransjen unik.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
En skriftlig prøve | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Fifi Tjan KvalsvikTimelærer:
Annie HaverArbeidsformer
- Forelesninger (både digitalt og fysisk undervisning)
- Dialog i plenum
- Gruppe-diskusjoner
- Digitale øvelser (Canvas)
- Praktiske øvelser (Gruppe-innleveringer etc.)
- Oppgaveskriving samt gruppe presentasjoner (obligatorisk)
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Ledelse og drift av hoteller og restauranter (BHO240_1) | 10 |