Musikk B, del 1: Erfare og formidle i musikk og dans (ÅMUS102)

I dette emnet får du utviklet dine ferdigheter og kunnskap knyttet til musisk/musikalsk og danserisk erfaring og formidling, med fokus på kroppslige og kunstneriske erfaringsformer og læringsprosesser. Evne til tverrfaglig tenkning og utvikling av egen musikalsk og danserisk formidlingspraksis som lærer er sentralt. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap i musikk og dans, og er knyttet opp mot utforskende og prosessorientert lærerarbeid.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

ÅMUS102

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet vektlegger en kreativ og utforskende tilnærming til lærerens kroppslige og kunstneriske formidlingskompetanse i musikk og dans. Studenten vil gjennom emnet erfare arbeidsmetoder som initierer og støtter opp om utøvende tverrfaglige prosesser med elever, og utvikle erfaringsformater for musikk og dans. Emnet bygger på forskningsbasert kunnskap i musikk og dans som kunstneriske og pedagogiske fag.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • estetisk interaksjon mellom lærere og elever, og hvordan det kan foregå gjennom lyd og bevegelse i medskapende og dialogiske kunstfaglige prosesser
  • hvordan gjenkjenne, formidle og anvende ulike kunstneriske kvaliteter i musikk og dans i arbeid med elever
  • Kroppslige erfaringsprosesser i kunstnerisk arbeid i musikk og dans

Ferdigheter

Studenten

  • kan tilrettelegge for utforskende læring og samspill gjennom stemme, instrumenter og dans
  • kan sette i gang, støtte og ivareta erfaringsprosesser og formidling i skapende og utøvende arbeid i musikk og dans
  • kan skape metoder for utøving og formidling i musikalsk og danserisk arbeid med elever

Generell kompetanse

Studenten

  • kan aktivisere og stimulere elevenes evne til kroppslig oppleving, utøving og reflektering i medskapende estetiske prosesser
  • har innsikt i musikken og dansens rolle kroppslig erkjennings- og kommunikasjonsform i lærerarbeid
  • kan manøvrere gjennom estetisk og kroppslig/sanselig dialog/interaksjon i lærerarbeidet i klasserommet

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Det er anbefalt med bakgrunn i musikk eller dans (f.eks videregående skole studieretning musikk, dans og drama, deltaking i kulturskole, kor, korps, band eller liknende).

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Muntlig eksamen: Praktisk-estetisk framlegg. Vurdering: Bestått/ikke bestått Vekting: 1/1

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppgaveportefølje

Oppgaveportefølje, bestående av et nærmere bestemt antall gjennomførte praktiske og muntlige oppgaver.

Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første presentasjon, gis mulighet for én ny presentasjon i bearbeidet form.

80 % tilstedeværelse på undervisning

100% tilstedeværelse på gruppearbeid / formidlingsprosjekter

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Per-Erik Petersen

Studiekoordinator:

Ida Margrethe Eikaas

Arbeidsformer

Undervisningen vil bli organisert som verkstedarbeid, seminargrupper og undervisning på instrumenter individuelt og i samspill. Studentene vil møte et mangfold av arbeidsmåter og verktøy, som speiler estetisk arbeid i skolen. Canvas brukes som plattform for kommunikasjon, læringsressurser og innleveringer av ulike slag.

Praksis

Gjelder kun for studenter tilknyttet grunnskolelærerutdanningen: Det er obligatorisk praksis i grunnskolen tilsvarende tre uker. Organisering av praksis gjøres i samarbeid med partnerskolene og plan for denne vil bli lagt frem ved semesterstart.

Åpent for

Åpent for studenter på Årstudium i musikkopplæring og grunnskolelærerstudenter etter søknad.
Gjelder kun for studenter tilknyttet grunnskolelærerutdanningen: Det er obligatorisk praksis i grunnskolen tilsvarende tre uker. Organisering av praksis gjøres i samarbeid med partnerskolene og plan for denne vil bli lagt frem ved semesterstart.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto