Kunst og håndverk fagdidaktikk (PPU200)
Studentene skal tilegne seg undervisningskompetanse innen forming, kunst og håndverk (trinn 5 - 13).
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU200
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt emne skal studenten
- kunne si noe om fagets plass og legitimering i skolen og kjenne til og reflektere over innholdet i gjeldende læreplanverk og andre relevante styringsdokumenter
- ha kunnskap om læreren som leder, tilrettelegger og veileder for barn og unges skapende prosesser, kunstopplevelser og refleksjon
- ha god kunnskap om undervisning og læring, arbeidsmetoder, praktisk tilrettelegging, verktøy og vurderingsformer generelt og fagspesifikt
- ha kunnskap om hvordan kunstfag og kulturelle og sosiale estetiske uttrykk er en del av barn og unges identitetsutvikling og danning
Ferdigheter
Etter endt emne skal studenten
- kunne planlegge, gjennomføre, vurdere og grunngi undervisning, metoder og vurderingsformer med utgangspunkt i gjeldende læreplanverk på aktuelle trinn
- kunne differensiere og tilpasse lærestoff, læremidler og vurderingsformer til ulike elevforutsetninger og undervisningsnivå i skolen
- kunne bruke digitale ressurser og arbeidsformer som er sentrale for faget
- kunne tilrettelegge for gode faglige og sosiale læringssituasjoner, meningsfulle kunst- og kulturmøter og skapende prosesser for elever på aktuelle trinn
- kunne arbeide variert og stimulere elevers skaperglede, engasjement, utforskertrang og utvikling av deres kreativitet
- kunne beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring og gi tilbakemeldinger som bidrar til at elevene kan reflektere over egen læring og faglige utvikling
Generell kompetanse
Etter endt emne skal studenten
- ha innsikt i og kunne drøfte fagets rolle i skolen i et moderne flerkulturelt samfunn med tanke på identitet, danning, kommunikasjon, bærekraftig utvikling og demokratisering
- holde seg faglig oppdatert, videreutvikle egen kompetanse og praksis, samt bidra i utvikling av kollegaer, skoler og andre kunstpedagogiske felt
- opptre som faglig kompetent og fagdidaktisk reflektert lærer i ulike undervisningssituasjoner i kunst- og håndverksfaget
- kunne bruke faget i tverrfaglig og tema- og prosjektarbeid og ivareta den estetiske dimensjonen i opplæringen, i samhandling med andre fag og som del av skolehverdagen generelt
- kunne legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Hjemmeoppgave og en muntlig prøve
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell hjemmeoppgave | 45/100 | Bokstavkarakterer | Alle | |
Muntlig eksamen | 55/100 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Omfang på oppgaven: 3500 ord (+/- 10%)Varighet på muntlig vurdering: Inntil 30 min.Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet resultat i emnet
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Aina Kristine Jenseg FiskåStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøArbeidsformer
Praksis
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.