Matematikk fagdidaktikk del 1 (PPU143)
Studentene skal utvikle undervisningskompetanse innen matematikkfaget med hovedfokus på trinn 8-13 i skolen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
PPU143
Versjon
1
Vekting (stp)
7.5
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten
- kjenne til og reflektere over innholdet i norske læreplaner
- ha kunnskap om IKT i matematikkundervisningen, og kunne utnytte digitale og elektroniske ressurser
- ha innsikt i elevaktive arbeidsformer i matematikk
- ha kunnskap om ulike elevholdninger til matematikk
- ha kunnskap om typiske misoppfatninger og faglige utfordringer for enkelte elevgrupper
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne analysere læreplaner og utvikle lokale planer som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i undervisningen
- kunne tilpasse lærestoff og undervisningsformer til ulike elevforutsetninger
- kunne lede elever i et læringsfelleskap der bruk av varierte arbeidsmetoder fremmer elevens sosiale og faglige utvikling
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten
- kunne begrunne undervisning med grunnlag i aktuelle læreplaner
- reflektere over og delta i diskusjoner rundt faglige, fagdidaktiske og fagetiske utfordringer i matematikk
- ha kunnskap om IKT i matematikkundervisningen, og kunne utnytte digitale og elektroniske ressurser
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell hjemmeoppgave | 1/1 | Bokstavkarakterer | Alle |
Omfang på hjemmeoppgaven: 3500 ord +/- 10 %.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Jarle SæbøPraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenPraksiskoordinator:
Lene Båkind SollieStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøStudiekoordinator:
Anne Marie NygaardÅpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.