Problemløsning i matematikkundervisningen (MGL4121)
Emnet har fokus på problemløsning i matematikkundervisningen. Gjennom emnet vil studentene få egen erfaring med å løse matematiske problemer og reflektere over denne prosessen, samtidig som emnet også legger til rette for at studentene skal få både praktisk og teoretisk innblikk i hvordan en kan legge til rette for problemløsning i matematikkundervisningen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL4121
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt studium skal kandidaten ha avansert kunnskap om:
- elevers læring gjennom problemløsning
- problemløsning som tilnærming til å utvikle egen matematisk forståelse
- problemløsende tilnærminger til matematikkundervisning
Ferdigheter
Etter endt studium skal kandidaten:
- kunne utvikle og vurdere problemløsningsoppgaver med tanke på muligheter og krav
- kunne arbeide selvstendig med problemløsning i matematikk og reflektere kritisk over egen problemløsningsprosess
- kunne vurdere og bruke relevante digitale verktøy i problemløsning
- kunne legge til rette for elevers læring gjennom problemløsning i en undervisningssituasjon
Generell kompetanse
Etter endt studium skal kandidaten:
- kunne lese og analysere akademiske tekster, samt analysere eksisterende teorier fra det matematikkdidaktiske fagfeltet
- kunne bruke Lesson Study som metode for å utvikle seg selv som lærer i et profesjonsfellesskap
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Muntlig eksamen og logg
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 3/5 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | |
Logg | 2/5 | Bokstavkarakterer |
Muntlig individuell eksamen på inntil 30 minutter. (60%). Problemløsningslogg, individuell. Omfatter arbeid med 5-7 problemer over tid (gjennom semesteret) der problemløsningsprosessen blir dokumentert (40%). Studenter har ikke krav på nye veiledningstimer ved nytt eksamensforsøk/nytt opptak.Alle vurderinger må være bestått for å få karakter i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Paper knyttet til utvikling av problemløsende tilnærming til matematikkundervisning gjennom Lesson Study må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Obligatorisk gruppepresentasjon av Lesson Study paper. Det er obligatorisk frammøte på framlegg/presentasjoner.
Studenter som får arbeidskravet vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering av oppgaven i bearbeidet form. Det obligatoriske arbeidskravet må være godkjent for å gå opp til eksamen. Konsekvenser av ikke godkjent arbeidskrav er at adgang til prøving nektes. Jf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 3-8 nr. 3.
Fagperson(er)
Faglærer:
Eva-Maria ReichEmneansvarlig:
Åsmund Lillevik GjæreFaglærer:
Janne FauskangerFaglærer:
Reidar MosvoldStudiekoordinator:
Ivar BjørnsenPraksiskoordinator:
Kitty Marie GarborgStudiekoordinator:
Kjersti GjedremArbeidsformer
Praksis
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.