Treningslære (IDR133)
Emnet gir innføring i treningslære, og omfatter grunnleggende teorier for hvordan trening bør planlegges, gjennomføres og evalueres for å oppnå best mulig treningseffekt. Treningsprinsipper og treningsmetoder blir presentert teoretisk og testet ut i praktiske timer.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
IDR133
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Tilbys av
Timeplan
Innhold
- Grunnleggende treningsprinsipper
- Treningsplanlegging med tradisjonell periodisering, arbeidskravsanalyse, og målsetninger
- Begreper og grunnleggende teori knyttet til oppvarming, utholdenhet, muskelstyrke, spenst, hurtighet, bevegelighet, koordinasjon og motorikk
- Praktisk uttesting av treningsmetoder for å utvikle egenskapene nevnt ovenfor
- Intensitetsstyring
- Testmetoder for måling av fysiske egenskaper
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal ha kunnskaper om:
- Sentrale begreper, prinsipper og anerkjente treningsmetoder som anvendes i treningslære.
- Teorier knyttet til oppvarming, motorisk utvikling og trening av utholdenhet, muskelstyrke, spenst, hurtighet, bevegelighet og koordinasjon.
- Prestasjonsbestemmende faktorer i ulike idretter.
- Alders- og kjønnsrelaterte forskjeller og deres konsekvenser for trening.
- Enkle tester og testprosedyrer, samt prinsipper for valg av tester.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- Utarbeide arbeidskravs- og kapasitets- analyser, samt fastsette "SMARTE" mål, i ulike idretter.
- Utarbeide økt-, uke- og periode- planer basert på ulike idretters krav og målene for treningen.
- Anvende kunnskap om variablene intensitet, volum og hyppighet for å påvirke idrettslig prestasjonsevne.
- Vise grunnleggende løfteteknikker og treningsøvelser for oppvarming, styrke, spenst og hurtighet, bevegelighet, utholdenhet og koordinasjon.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
- Vurdere bruken av anerkjente prinsipper ved treningsplanlegging for individuelle idretter og lagidretter.
- Kritisk vurdere aktivitet og treningsopplegg med tanke på mulighet for utvikling av prestasjonsfremmende faktorer.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen med 4 deloppgaver | 1/1 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Hver av deloppgavene må vurderes til bestått karakter for å bestå eksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Flervalgsoppgaver, 80 % oppmøte, Gruppeoppgaver
Vilkår for å gå opp til eksamen:
- Gjennomføre korte flervalgsoppgaver for repetisjon etter minst 80% av teoretiske forelesninger
- 80 % oppmøte i praktiske timer
- Godkjent gruppeoppgave i 3 deler: 1. utholdenhet, 2.styrke/spenst/hurtighet, 3. koordinasjon og motorikk. Hver del er på 1000-1500 ord. Dersom en del ikke blir godkjent gis det ett nytt forsøk.
Fagperson(er)
Faglærer:
Thomas BjørnsenFaglærer:
Espen TønnessenFaglærer:
Espen TønnessenStudieprogramleder:
Eva LeibingerFaglærer:
Eva LeibingerStudiekoordinator:
Ivar BjørnsenArbeidsformer
Forelesninger, gruppearbeid, praktiske timer og selvstudium.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.