Samfunnsvitenskapelig metode for arbeidslivet (BØK295)
For å utvikle ny kunnskap om arbeidslivet må vi innhente og analysere data. Noen problemstillinger kan løses ved kvantitative analyser der en har data fra mange informanter eller organisasjoner, og kan bruke statistiske metoder for analyse av data. Andre problemstillinger løses med kvalitativ metode. Kvalitativ metode innebærer å innhente data for å og undersøke hvilken mening hendelser og erfaringer har for de som opplever dem, og hvordan de kan fortolkes eller forstås også av andre. Mens kvantitative metoder benyttes for å undersøke mønster i et stort antall forekomster, benyttes kvalitativ metode for å undersøke grundig noen få forekomster. Datagenerering i kvalitativ metode foregår ved deltakende observasjon, semi- eller ustrukturerte intervjuer eller diskursanalyse/tekstanalyse. Hensikten med kurset er å gi studenter kunnskap om forskjellene mellom kvantitative og kvalitative forskningsdesign og gi dypere kunnskap og gode ferdigheter i kvalitative metoder benyttet innenfor økonomiske/administrative fagområder.
Siste halvdel av kurset skal studentene jobbe med en grupperapport om en valgt bedrift/organisasjon. Rapporten skal inkludere en analyse av egen datainnsamling og metodevalg.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2023-2024. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BØK295
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Fra tema til problemstilling
- Valg av metodisk tilnærming
- Ulike typer kvalitative og kvantitative analysedesign
- Kvalitativ metode: Datainnsamling og analyse
- Anvendelse av metode på gruppeprosjekt
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av
Kunnskap
- forstå forskjellene mellom kvalitative og kvantitative analysedesign.
- kjenne til de sentrale elementene i kvalitative analyser (spørsmål, data, begreper og konklusjon) og hvordan disse påvirker hverandre
- kjenne til ulike kvalitative metoder, fordeler og ulemper med disse, og når de bør brukes
Ferdigheter
- å kunne formulere en prosjektbeskrivelse, avgrense problemstilling, velge et egnet analysedesign for å belyse denne, og kritisk vurdere metodevalg
- Kunne argumentere for valg av data og analysestrategi, med hensyn til problemstillingen
- Kunne argumentere for et empirisk funn basert på egne analyser
Generell kompetanse
- kritisk evaluere de ulike stegene i en forskningsprosess
- mestre overgangen fra teori rundt forskningsmetode til praktisk forskning
- kan kommunisere og diskutere kvalitative problemstillinger, analysedesign og metodevalg innenfor økonomiske-administrative fagområder
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skoleeksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Faglærer:
Øyvind OsjordEmneansvarlig:
Espen OlsenFaglærer:
Espen OlsenStudieprogramleder:
Tarjei Mandt LarsenArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Bedriftsprosjekt (BØK256_1) | 5 |
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.
I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.