Brian fant dolk fra bronsealderen

5 ½ år gamle Brian fant en flott dolk fra bronsealderen da han var på tur med barnehagen ved Stokkalandsvannet i Sandnes. Et sjelden funn, som nå skal inn i samlingen til Arkeologisk museum.

Brian på 5 1/2 år fant  fant en flott dolk fra bronsealderen like ved Stokkalandsvannet i Sandnes. Den ble innlevert til arkeolog Kristine Orrestad Sørgaard fra Arkeologisk musuem. Foto: Annette Øvrelid, Arkeologisk museum, UiS.

Første gang publisert 11.04.2019.

Ved en bekk som renner ut i Stokkelandsvannet i Sandnes var Håbet FUS Friluftsbarnehage på tur 1. april. Ungene lekte som vanlig ved bekken, og de så etter froskeegg.

- De liker god å stå her og kaste steiner i vannet, forteller pedagogisk leder Karen Rørdam. Og Brian på snart seks år lekte helt ved vannkanten, da han fant noe som skilte seg ut fra steinene. Han gikk rett bort til Karen og lurte på hva det var han hadde funnet. Kunne det være en gammel spydspiss?

- Det er utrolig bra at du ikke bare kastet den i vannet, eller brukte den til å grave med, roser arkeolog Kristine Orrestad Sørgaard fra Arkeologisk museum. Hun er imponert over funnet.

4000 år gammel

Og som observant voksen fulgte Karen Rørdam det Arkeologisk museum mener er oppskriften på hvordan man gjør det dersom man finner noe som kan være fra forhistorien. Hun tok et bilde av gjenstanden, og sendte en epost til museet. Der kunne Orrestad Sørgaard se at dette var en sjelden og fin dolk, mest sannsynlig fra bronsealder.

Onsdag fikk museet dolken overrakt på selve funnstedet.

- Denne dolken er 4000 år gammel, kan arkeologen fortelle de spente barnehagebarna.

Dolken er av flint, og den er farget brun av å ha ligget så lenge i jorda. Siden det ikke er mye flint i Norge, antar arkeologen at dolken er laget i Danmark.

- Denne dolken har ikke bare en spiss ende, men også en buttere ende som ble brukt til å slå ild med – en slags fyrstikk, forklarer Orrestad Sørgaard til barnehagebarna, som følger interessert med. De har hørt om både flint og om bronsealderen før, og syns det er stas å ha besøk både av en arkeolog, og av både TV og avis som var med på overrekkelsen.

Barn er gode finnere

Hvert år får Arkeologisk museum inn en god del funn gjort av privatpersoner. Mange av disse gjøres av metalldetektor-søkere, men det kommer også inn andre gjenstander.

- De flotteste funnene gjort av privatpersoner kommer ofte fra barn. De leter etter symmetri, og noe som skiller seg ut. Og de er nysgjerrige, sier arkeologen. Hun er imponert over Brian sitt flotte funn.

Har du gjort et arkeologisk funn, ta kontakt med oss.

Ikke utgraving

Men selv om dolken er både sjelden og flott, betyr ikke dette at Arkeologisk museum nå skal ha en utgraving ved Stokkelandsvannet. For å gå i gang med en arkeologisk utgraving må det være et utbyggingsprosjekt eller lignende, som gir grunn til en større utgraving.

Orrestad Sørgaard syns likevel det er interessant å se selve funnstedet, det kan fortelle litt mer om omstendighetene rundt bruken av dolken. Funn ved vann eller bekker tolkes ofte som offerfunn. Det vil si at menneskene i bronsealderen ofret gjenstander til gudene.

Både Brian og barnehagen vil få et flott diplom som takk for funnet, og de er invitert på besøk til museet for å lære enda mer om forhistorien.