Åpen forelesning med årets abelprisvinner

Fredag 24. mai 2024 kl. 14:00-15:00,
Arne Rettedals hus,
Auditorium Ø-120.

Lær mer om tilfeldigheter og sannsynlighet når den franske matematikeren Michel Talagrand kommer til Universitetet i Stavanger.

Publisert Sist oppdatert

Portrettbilde av mann med hvit skjegg
Den franske matematikeren Michel Talagrand kommer til UiS. Foto: Peter Badge

Hør vinneren av årets Abelpris, den anerkjente matematikeren Michel Talagrand snakke om sin fascinasjon for tilfeldighetenes matematikk. Talagrand har klart å sette tilfeldighetene i system, og hans matematiske teorier har hatt stor betydning for alt fra forretningslogistikk til faststoff-fysikk.

Michel Talagrand er født med en øyesykdom og mistet synet på det ene øyet da han var fem år gammel. Da han var ungdom, var det fare for at han også synet på det andre øyet skulle gå tapt. Dette motiverte han til å jobbe ekstra hardt med skolearbeidet, og slik oppdaget han talentet for matematikk og fysikk.

Møt opp på universitetet og lær mer om Talagrands utrolige reise og den vidunderlige matematikken han har bidratt til. Kanskje blir du også litt rikere? På hjemmesidene sine har Talagrand lagt ut mattenøtter, og han lover en belønning på inntil 5000 USD til de som løser dem.

Foredraget er på engelsk.

Arrangementet er en del av Abeldagen i Stavanger.