Sakprosa i skolen – hvorfor og hvordan. En samtale mellom Bjørn Kvalsvik Nicolaysen og Jonas Bakken

Tirsdag 16. januar 2024 kl. 14:00-15:00,
Lesesenteret,
Valhall auditorium.

Velkommen til deg som er interessert i tekstarbeid i skolen!

Publisert Sist oppdatert

Tekst og tre bilder. Teksten er: Sakprosa i skolen - hvordan og hvorfor? En samtale mellom Bjørn Kvalsvik Nikolaysen og Jonas Bakken. Lesesenteret UiS Valhall auditorium. Tirsdag 16. januar kl 14.00. Åpent for alle! Tre bilder: To er bilde av menn, ett er bilde av en gutt som leser bok.

Sakprosaens plass i skolens norskfag har vært gjenstand for mange diskusjoner. I dagens læreplan i norsk kan vi forstå den som likestilt skjønnlitteraturen.

Men hvorfor skal vi vie sakprosaen en så sentral plass i norskfaget – og, ikke minst – hvordan?

Dette er utgangspunktet når vi ved Lesesenteret inviterer deg som er interessert i tekstarbeid i skolen til en åpen samtale mellom Jonas Bakken og Bjørn Kvalsvik Nicolaysen.

Under ledelse av førsteamanuensis Aslaug Fodstad Gourvennec vil Bakken og Kvalsvik Nikolaysen by på begrunnelser og moment til støtte for videre tenkning om bruken av sakprosa i undervisningen.

Arrangementet er åpent og gratis, og vil være særlig aktuelt for deg som er lærer, lærerstudent eller skoleforsker, men alle som er interesserte i tematikken er hjertelig velkommen.

Om deltakerne

Jonas Bakken er professor i norskdidaktikk og faglig leder av Lektorprogrammet - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo. Han har arbeidet som norsklærer i videregående skole og førsteamanuensis i norsk språk og litteratur ved UiO, og er merittert underviser ved UiO fra 2021.

Bakken har doktorgrad i retorikk og har blant annet gitt ut boka "Retorikk i skolen" (Universitetsforlaget). Bakken har også vært sentral i utformingen av dagens læreplan i norsk.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger. Han er en pionér innenfor feltet lesevitenskap i Norge, og underviser på nordisk og lesevitenskap ved Institutt for kultur- og språkvitenskap, Universitetet i Stavanger.

Kvalsvik Nicolaysen er en aktiv bidragsyter i den offentlige debatten, og har blant annet markert seg som aktiv skribent, aviskommentator og essayist.

.

Tid:

Tirsdag 16. januar kl 14.00–15.00 Vi anbefaler at du møter opp senest 13.45.

Påmelding:

Arrangementet er gratis, men på grunn av registrering i bygget og bevertning må du melde deg på arrangementet. Meld deg på her.

Sted:

Lesesenteret, Valhall auditorium (Petroleumstilsynets bygg - se kart)

Mer informasjon:

Har du spørsmål? Kontakt oss gjerne på lesesenteret@uis.no.