I skyene hos Oljefondet

Min sommerjobb: Datastudent Dikshant Devkota jobber med skysikkerhet i Norges Bank Investment Management (NBIM), bedre kjent som Oljefondet.

Publisert Sist oppdatert
Nicolai Tangen, CEO NBIM, og Dikshant Devkota, datastudent UiS
– Min drømmearbeidsplass er å jobbe i et selskap som NBIM hvor de verdsetter innsats, hardt arbeid og engasjement, sier UiS-student Dikshant Devkota, her sammen med Nicolai Tangen, CEO i NBIM.
  • Navn: Dikshant Devkota

Hei Dikshant, hva gjør du i sommer?

Jeg fikk en flott mulighet til å jobbe på en av de beste arbeidsplassene i Norge, nemlig ved NBIM i Oslo. NBIM er nok bedre kjent som Oljefondet. Vi er 29 studenter på summer internship. Jeg er den eneste studenten som kommer fra UiS, jeg er også den eneste internasjonale studenten i gruppen. Jeg jobber her i åtte uker og nå nærmer sommerjobben seg allerede slutten, likevel føles som om jeg har vært her lenge. Jeg har sannelig lært mange ting om skyteknologi- og skysikkerhet fra det fremragende teamet på NBIM!

Dikshant Devkota, datastudent ved UiS

Hvordan fikk du sommerpraksisen?

I september i fjor sendte jeg inn en Summer Internship-søknad til NBIM. Jeg ble innkalt til intervju av to forskjellige tekniske og økonomiske team som begge var interessert i CV-en min. Med fire års erfaring innen utvikling, valgte jeg å gå videre med det tekniske teamet. Jeg måtte gjennom to intervjurunder, en teknisk og et HR-intervju. Kun fem prosent av det totale antallet søkere fikk praksisplass.

Hva er arbeidsoppgavene dine?

Vi er et team på tre som jobber med et prosjekt som er fokusert på styring av skyressurser som en første-forsvars linje for sikkerheten til alle ressursene som brukes i NBIM. Vi sørger for at skybrukerne ikke roter det til. I så fall varsler vi dem via en automatisk post fra sikkerhetsstyringstjenesten som heter AWS Config.

Får du bruk for studieprogrammet ditt i sommerjobben?

Jeg har jobbet som IT-utvikler før jeg begynte på masteren og har alltid vært nysgjerrig på sikkerhetsaspektet ved faget. Masterprogrammet Computer Science hjalp meg til å forstå viktigheten av sikkerhet i dagens verden. Fagene på det første året av masterprogrammet har vært nyttige for meg, det har gått greit å ta tak i og utføre oppgaver her på NBIM.

Har du litt ferie i sommar, da?

Ikke i utgangspunktet, men vi har et veldig fleksibelt og sunt arbeidsmiljø. Lederen min ga meg tillatelse til å ta en langhelg til Italia, jeg jobbet opp timene på forhånd. Jeg besøkte Roma, Pompeii og Venezia.

Hva er drømmejobben din etter endt utdanning?

Min drømmearbeidsplass er å jobbe i et selskap som NBIM hvor de verdsetter de ansattes innsats, hardt arbeid og engasjement. Det er et fantastisk miljø. Jeg vil gjerne fortsette å jobbe innen det tekniske, gjerne på et sted som ligner NBIM, hvor jeg får nye og utfordrende oppgaver.

Du er kanskje også interessert i: