Hvordan kan du som lærer hjelpe elevene til å gå i dybden språklig, og forstå flere fasetter av begrepenes betydning. I denne artikkelen viser Kjersti Langvik hvordan hun bruker bildebøker for å vise flerspråklige elever på barnetrinnet hva begrepet "Trekkfugler" betyr.
Trekkfugler
”Hva er trekkfugler?” spurte den flerspråklige eleven på 6.trinn fra Paraguay. Det samme gjorde eleven på samme trinn fra Somalia. Elever trenger imidlertid ikke å komme fra en annen verdensdel for ikke å forstå begrepet trekkfugler.
Jeg har derfor samlet på bildebøker med fugler som tema, som jeg har brukt som inngang for å lære mer om dette, og også gå i dybden språklig sammen med flerspråklige elever på barnetrinnet. Disse bildebøkene har jeg brukt til [i]helhetslesing, med fokus på helhet – detaljer – helhet.
Mine favorittbøker som omhandler fugler på ulike måter:
Under høytlesing på ulike måter har lesestoppene mine hatt preg av enkle spørsmål: Hva legger du merke til på bildet? Hva tenker du det betyr? Hva legger du merke til i teksten? Hva tenker du det betyr? Hva legger du spesielt merke til i boka? Jeg har prøvd å stille helt konkrete spørsmål om bilder, hovedpersonenes karakteristiske trekk og sammenhenger i teksten, for å få alle med. Ofte har høydepunktet og vendepunktet vært et godt utgangspunkt for å diskutere innholdet i boka. Jeg har også fokusert på å forklare ord under lesingen.
Etter høytlesing og samtale om bildeboka har vi jobbet med detaljer i boka, en eller flere utvalgte sider. Da har jeg valgt [i]oppgaver fra denne lista etter de flerspråklige elevenes behov:
Etter lesingen og oppgavene har jeg hatt fokus på at de flerspråklige elevene må produsere noe muntlig eller skriftlig, for å forsterke læringen (og videre kartlegging). Ofte har jeg valgt en skriveoppgave:
Slik har de flerspråklige elevene fått lære litt om trekkfugler, fått mer språklæring og samtidig fått med seg en fin fortelling. De har også de virket interessert i å lære enda mer om fugler. Vi kunne dermed holdt på med dette temaet i ukesvis, ved bildebøker og videre til faktabøker og fagskriving om fugler.
Bildebøker som omhandler fugler på ulike måter:
Du har kanskje god erfaring med andre bøker om fugler?
Skrevet av Kjersti Langvik, 2018.
[i] Inspirert av boka: Den intensive leseopplæringen (Frost, J., Hagtvet, B.E. og Refsdahl, V., 2015)