Hvordan kan du som lærer hjelpe elevene til å gå i dybden språklig, og forstå flere fasetter av begrepenes betydning. I denne artikkelen viser Kjersti Langvik hvordan hun bruker bildebøker for å vise flerspråklige elever på barnetrinnet hva begrepet "Trekkfugler" betyr.
Trekkfugler
![](https://www.uis.no/sites/default/files/inline-images/hP0bxwG52YMsxQjcFs1hZz5vDn0JbT9fK7vMzxntlM1nzhD6AG.jpg)
”Hva er trekkfugler?” spurte den flerspråklige eleven på 6.trinn fra Paraguay. Det samme gjorde eleven på samme trinn fra Somalia. Elever trenger imidlertid ikke å komme fra en annen verdensdel for ikke å forstå begrepet trekkfugler.
Jeg har derfor samlet på bildebøker med fugler som tema, som jeg har brukt som inngang for å lære mer om dette, og også gå i dybden språklig sammen med flerspråklige elever på barnetrinnet. Disse bildebøkene har jeg brukt til [i]helhetslesing, med fokus på helhet – detaljer – helhet.
Mine favorittbøker som omhandler fugler på ulike måter:
Under høytlesing på ulike måter har lesestoppene mine hatt preg av enkle spørsmål: Hva legger du merke til på bildet? Hva tenker du det betyr? Hva legger du merke til i teksten? Hva tenker du det betyr? Hva legger du spesielt merke til i boka? Jeg har prøvd å stille helt konkrete spørsmål om bilder, hovedpersonenes karakteristiske trekk og sammenhenger i teksten, for å få alle med. Ofte har høydepunktet og vendepunktet vært et godt utgangspunkt for å diskutere innholdet i boka. Jeg har også fokusert på å forklare ord under lesingen.
Etter høytlesing og samtale om bildeboka har vi jobbet med detaljer i boka, en eller flere utvalgte sider. Da har jeg valgt [i]oppgaver fra denne lista etter de flerspråklige elevenes behov:
Etter lesingen og oppgavene har jeg hatt fokus på at de flerspråklige elevene må produsere noe muntlig eller skriftlig, for å forsterke læringen (og videre kartlegging). Ofte har jeg valgt en skriveoppgave:
Slik har de flerspråklige elevene fått lære litt om trekkfugler, fått mer språklæring og samtidig fått med seg en fin fortelling. De har også de virket interessert i å lære enda mer om fugler. Vi kunne dermed holdt på med dette temaet i ukesvis, ved bildebøker og videre til faktabøker og fagskriving om fugler.
Bildebøker som omhandler fugler på ulike måter:
Du har kanskje god erfaring med andre bøker om fugler?
Skrevet av Kjersti Langvik, 2018.
[i] Inspirert av boka: Den intensive leseopplæringen (Frost, J., Hagtvet, B.E. og Refsdahl, V., 2015)