Ragnhild Lenes

Associate Professor

Ragnhild Lenes

Contact

Telephone: 51832947

Email: ragnhild.lenes@uis.no

Room: HG Q-359

Location: Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger

Department

Faculty of Arts and Education

Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Smedsrud, Tor Mauritz; Kleppe, Rasmus; Lenes, Ragnhild; Moser, Thomas

(2024)

Early Childhood Teachers’ Support of Children’s Play in Nature-Based Outdoor Spaces—A Systematic Review.

Education Sciences.

ISSN 2227-7102.

Volum 14.

Hefte 1.

DOI: 10.3390/educsci14010013

Størksen, Ingunn; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer

(2024)

Betydningen av mors og fars inntekt og utdanning for kognitiv, sosial og akademisk utvikling i barnehagen og videre læring.

Nordisk barnehageforskning.

ISSN 1890-9167.

Volum 21.

Hefte 3.

s.267-287.

DOI: 10.23865/nbf.v21.607

Størksen, Ingunn; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; McClelland, Megan; Golinkoff, Roberta M.

(2024)

Quality in Norwegian Early Childhood Education and Care: Progress, Persistent Challenges, and Recommendations for the Future.

Early Childhood Education Journal.

ISSN 1082-3301.

DOI: 10.1007/s10643-024-01770-1

Størksen, Ingunn; Rege, Mari; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Geldhof, John

(2023)

The playful learning curriculum: A randomized controlled trial.

Early Childhood Research Quarterly.

ISSN 0885-2006.

Volum 64.

s.36-46.

DOI: 10.1016/j.ecresq.2023.01.015

Ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Backer-Grøndahl, Agathe

(2023)

Måleegenskaper ved den norske versjonen av Lamer Social Competence in Preschool Scale (LSCIP).

PsykTestBarn.

ISSN 1893-9910.

Volum 13.

Hefte 1.

s.2-16.

DOI: 10.21337/0081

Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn; McClelland, Megan; Idsøe, Thormod

(2022)

The role of mother’s education and child gender for children’s vocabulary and math skills in the transition from Early Childhood Education and Care to first grade in Norway.

European Early Childhood Education Research Journal.

ISSN 1350-293X.

DOI: 10.1080/1350293X.2022.2055101

ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Purpura, David J.; Schmitt, Sara A.; Størksen, Ingunn

(2021)

Why do early mathematics skills predict later mathematics and reading achievement? The role of executive function.

Journal of Experimental Child Psychology.

ISSN 0022-0965.

Volum 214.

DOI: 10.1016/j.jecp.2021.105306

Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; Megan M., McClelland; Ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

(2021)

The Effects of a Structured Curriculum on Preschool Effectiveness A Field Experiment.

The Journal of human resources.

ISSN 0022-166X.

Volum 59.

Hefte 2.

s.576-603.

DOI: 10.3368/jhr.0220-10749R3

Lenes, Ragnhild; McClelland, Megan M.; ten Braak, Dieuwer; Idsøe, Thormod; Størksen, Ingunn

(2020)

Direct and indirect pathways from children’s early self-regulation to academic achievement in fifth grade in Norway.

Early Childhood Research Quarterly.

ISSN 0885-2006.

Volum 53.

s.612-624.

DOI: 10.1016/j.ecresq.2020.07.005

Lenes, Ragnhild; Gonzales, Christopher R.; Størksen, Ingunn; McClelland, Megan

(2020)

Children`s Self-regulation in Norway and the United States: The Role of Mother`s education and Child Gender across Cultural Contexts .

Frontiers in Psychology.

ISSN 1664-1078.

Volum 11.

DOI: 10.3389/fpsyg.2020.566208

Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild

(2018)

Mestring, lek og læring. I: Livsmestring og livsglede i barnehagen.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-58640-9.

s.192-212.

Bøker og kapitler

Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

(2024)

Lekbasert læring - ressursbok for barnehage, skole og SFO.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-83376-3.

Størksen, Ingunn; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Campbell, Janine Anne; Løkken, Ingrid Midteide

(2023)

Sosial og emosjonell utvikling og livsmestring - Ressursbok for barnehagen [tilgjengelig for barnehagene i forskningsprosjektet SELMA].

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-79684-6.

Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

(2020)

Legebaseret læring: et forskningsbaseret førskoleoplæg.

ISBN 9788723541338.

Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

(2019)

Lekbaserat Lärande.

ISBN 9789178230594.

Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

(2018)

Lekbasert læring - et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet.

Aschehoug & Co.

ISBN 978-82-492-1963-6.

Størksen, Ingunn; Ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

(2016)

Lekbasert læring i barnehagen - Et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet.

Aschehoug & Co.

ISBN 9788249218523.

Formidling

ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn

(2024)

Social-Emotional School Readiness: The Role of Executive Function in Children’s Grit, Social Skills, and Well-being in ECEC .

ISSBD 2024;

2024-06-16 - 2024-06-20.

Lenes, Ragnhild

(2024)

Skal filme for å finne ut hvordan barna har det.

Størksen, Ingunn; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer

(2024)

Vi finner store sosiale forskjeller mellom barn i barnehage - og de øker i skolen.

Forskersonen.no.

Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Gilje Strand, Maria

(2024)

Forskere er bekymret: Store sosiale forskjeller mellom barn helt fra barnehagen.

Lenes, Ragnhild

(2023)

Kompetanseløftet i Eigersund.

Fagsamling for PPT ansatte;

2023-01-05.

Lenes, Ragnhild

(2023)

Fremme gode skole- og barnehagemiljø og forebygge krenkelser og utenforskap. Pedagogisk analyse og voksenrollen.

Fagsamling i Læringsmiljøprosjektet, pulje 6, fase 2;

2023-01-27.

ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn

(2023)

From Kindergarten to Secondary School: differential relations between Executive Function and Academic skills.

EARLI Conference 2023;

2023-08-22 - 2023-08-26.

Størksen, Ingunn; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Lunde, Svanaug

(2023)

Effekter av familiebakgrunn på sosial og kognitiv utvikling i barnehage og 1. trinn, og på lesing og matematikk fra barnehage fram til 8. klasse.

Forskningsseminaret Brown Bag;

2023-11-08.

ten Braak, Dieuwer; Gilje Strand, Maria; Lenes, Ragnhild

(2023)

Hvorfor trenger barn selvregulering?.

Gilje Strand, Maria; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild

(2023)

God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får.

Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer

(2023)

The role of student-teacher relationships for girls- and boys` self-regulation, classroom adjustment and academic achievement in elementary school. Direct and indirect pathways..

EARLI Conference 2023 - paper presentation;

2023-08-21 - 2023-08-26.

Lenes, Ragnhild

(2023)

Selvregulering i barnehagen.

FILIORUMs ressursbank.

Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild

(2022)

I-poster: The Playful Learning Curriculum for 5-year-olds: a Randomised Controlled Trial (doi: 10.3102/IP.22.1881843) .

AERA 2022;

2022-04-21 - 2022-04-26.

Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild

(2022)

Paper presentation: The Playful Learning Curriculum for 5-Year-Olds: A Randomized Controlled Trial.

AERA 2022;

2022-04-21 - 2022-04-26.

ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn

(2022)

Differential relations between executive function and academic achievement across development: a longitudinal study from kindergarten to secondary school.

EARLI SIG15 pre-conference symposium;

2022-09-21 - .

Størksen, Ingunn; Lenes, Ragnhild

(2022)

Informasjonsmøte om SELMA i Sandnes kommune.

Samling for pedagogiske ledere og styrere;

2022-11-04.

Lenes, Ragnhild

(2022)

Pedagogisk analyse: Trygt og godt barnehagemiljø for barn med/i utfordringer.

Rekomp samling i Eigersund for alle barnehageansatte ;

2022-01-25 - .

Lenes, Ragnhild; Kaasa, Loyd; Lahmeyer, Helga Vössing

(2022)

Pedagogisk analyse i Eigersund kommune.

Rekomp samling i Eigersund for alle barnehageansatte;

2022-03-10.

Lenes, Ragnhild

(2022)

Pedagogisk analyse - observasjon.

Rekomp samling i Eigersund for alle barnehageansatte;

2022-09-14.

Lenes, Ragnhild

(2022)

Læringsmiljøprosjektet. Fase 4 - Videreføring.

Fagsamling for barnehager i Læringsmiljøprosjektet;

2022-04-25.

Lenes, Ragnhild

(2022)

Læringsmiljøprosjektet i Trondheim - Fase 1. Et trygt og godt læringsmiljø.

Fagsamling for barnehageansatte i Læringsmiljøprosjektet;

2022-08-30.

Lenes, Ragnhild

(2022)

Kompetanseløftet i Eigersund kommune.

Informasjon til styrere og rektorer;

2022-11-25.

Lenes, Ragnhild; Midttveit, Ina

(2021)

Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femte klasse?.

Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn; McClelland, Megan; Gonzales, Christopher

(2021)

Children`s self-regulation in Norway and the United States: The role of mother`s education and child gender on self-regulation across cultural contexts.

SRCD konferanse 2021. ;

2021-04-08.

Lenes, Ragnhild

(2021)

Sosial kompetanse - å lykkes i å omgås andre.

Fagsamling i SELMA prosjektet;

2021-09-01 - 2021-09-03.

Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

(2019)

Promoting Child Development in a Universal Preschool System: A Field Experiment.

CESifo Working Papers.

ISSN 1617-9595.

Hefte 7775.

s.1-41.

ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn

(2019)

How self-regulation mediates the relation between early math and later academic achievement.

18th Biennial EARLI Conference;

2019-08-12 - 2019-08-16.

Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

(2018)

Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .

CES Ifo Are Conference - Economics of Education;

2018-08-30 - 2018-08-31.

Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

(2018)

Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State.

Stavanger-Bergen Workshop on Child Development;

2018-06-04 - 2018-06-05.

Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald

(2018)

Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .

Seminar at VATT Institute for Economic Research;

2018-05-24 - .

Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin; Kalil, Ariel; McClelland, Megan

(2018)

Effects of Childcare Quality on School Readiness Skills in a Generous Welfare State.

Kvantitativt Forum;

2018-03-21.

Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

(2018)

Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .

Seminar på SOFI;

2018-02-01 - .

Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

(2017)

The Importance of Early Self-Regulation and Early School Adjustment Difficulty During Transition to School in Norway.

SRCD - conference 2017, paper presentation;

2017-04-06 - 2017-04-08.

Lenes, Ragnhild

(2017)

Lekbasert læring - språk.

Undervisning i Lekbasert Læring prosjektet;

2017-03-31.

Lenes, Ragnhild

(2016)

Influence of gender and mother`s education on vocabulary, phonological awareness and math among Norwegian children across kindergarten and first grade.

EARLI SIG5 Porto 2016;

2016-06-29 - 2016-07-01.

Lenes, Ragnhild

(2016)

Språkstimulering i førskolealder. Skriftspråkutvikling.

Videreutdanning i førskolepedagogikk;

2016-01-18 - 2016-01-21.

Lenes, Ragnhild

(2016)

Språkstimulering i førskolealder. Dialogisk lesing i praksis.

Videreutdanning i førskolepedagogikk;

2016-03-07 - 2016-03-10.

Lenes, Ragnhild

(2016)

Språkutvikling i førskolealder. Dialogisk lesing i barnehagen.

Undervisning av medarbeidere i Agderprosjektet;

2016-04-18 - 2016-04-19.

Lenes, Ragnhild

(2015)

Språkutvikling i førskolealder.

Videreutdanning i førskolepedagogikk;

2015-09-21 - 2015-09-24.

Lenes, Ragnhild

(2015)

Språkstimulering i førskolealder. Dialogisk lesing.

Videreutdanning i førskolepedagogikk;

2015-11-02 - 2015-11-05.

Lenes, Ragnhild; Ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

(2015)

Playful learning på norsk.

Første steg.

ISSN 1504-1891.

Hefte 4.

s.43-47.