Janne Støen

Associate Professor

Janne Støen

Contact

Email: janne.stoen@uis.no

Location: Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn

Department

Faculty of Arts and Education

Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education

Avdeling Porsgrunn

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Gutzwiller-Helfenfinger, Eveline; Bozic, Aleksandar; Støen, Janne; Ucar, Sedat; Resuli, Vebina; Mocanu, Angela

(2024)

How Do Anti-bullying Programs Target Immigrant Children and Youth and What Is Their Evidence Base? An Analysis in Five European Countries. I: International Perspectives on Migration, Bullying, and School.

Routledge.

ISBN 9781032571331.

DOI: 10.4324/9781003439202-7

Støen, Janne; Gutzwiller-Helfenfinger, Eveline; Ucar, Sedat; Bozic, Aleksandar; Resuli, Vebina; Mocanu, Angela; Fandrem, Hildegunn

(2024)

Cross-National Legal Frameworks Relating to School Bullying and Migration in Six Countries. I: International Perspectives on Migration, Bullying, and School.

Routledge.

ISBN 9781032571331.

DOI: 10.4324/9781003439202-6

Støen, Janne; Gutzwiller-Helfenfinger, Eveline

(2023)

Addressing School Bullying on the Level of Educational Legislation: The Example of Norway.

Bildung und Erziehung.

ISSN 0006-2456.

Volum 76.

Hefte 3.

s.265-274.

DOI: 10.13109/buer.2023.76.3.265

Gusfre, Kari Stamland; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn

(2022)

Bullying by Teachers Towards Students—a Scoping Review.

International Journal of Bullying Prevention.

ISSN 2523-3653.

DOI: 10.1007/s42380-022-00131-z

Fandrem, Hildegunn; Støen, Janne

(2021)

Immigrant and Non‑immigrant Parents’ Involvement in Bullying Cases.

International Journal of Bullying Prevention.

ISSN 2523-3653.

DOI: 10.1007/s42380-021-00106-6

Jahnsen, Hanne; Støen, Janne

(2021)

Fortellinger om utestenging og klassemiljø.

Paideia - Tidsskrift for professionel pædagogisk praksis.

ISSN 1904-9633.

Hefte 21.

s.26-36.

Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

(2018)

Mobbing i et systemperspektiv. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245022155.

s.11-30.

Støen, Janne; Jahnsen, Hanne

(2018)

"De har alltid vært uenige" : fire læreres tanker om egne handlinger i etterkant av en langvarig mobbesak. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245022155.

s.95-116.

Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn

(2018)

"Vi ble noen masekopper - vi ble ikke trodd" : foreldres rolle i mobbesaker. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245022155.

s.117-137.

Roland, Pål; Støen, Janne; Sjursø, Ida Risanger

(2018)

"Jeg hadde ingen glade tanker i hodet" : elever som har blitt utsatt for langvarig mobbing, og deres psykiske helse. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245022155.

s.139-156.

Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg; Roland, Pål

(2018)

Det krevende arbeidet med mobbesaker : innsats og samarbeid på mange nivåer. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245022155.

s.213-232.

Støen, Janne; Midthassel, Unni Vere

(2015)

Skolekulturen og implementeringsarbeidet. I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.

Universitetsforlaget.

ISBN 978-82-15-02472-1.

s.72-85.

Bøker og kapitler

Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

(2018)

Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245022155.

Roth, Solveig; Støen, Janne; Monica, Bekkelien; Jahnsen, Hanne

(2016)

Report on the findings on use of the LP model with data analysis.

Jahnsen, Hanne; Støen, Janne; Roth, Solveig

(2016)

Report on the findings on use of the Lp-model With T2 Level analysis.

Høgskolen i Innlandet.

Plischewski, Henning; Støen, Janne; Tinnesand, Torunn

(2013)

LP-modellen for de minste. Med spesielt blikk på analysemodellen.

Universitetet i Stavanger.

Formidling

Gusfre, Kari Stamland; Yanagida, Takuya; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn

(2024)

Downward bullying transmission - how does teacher bullying relate to peer bullying?.

EARA 2025;

2024-09-25 - 2024-09-28.

Støen, Janne; Gusfre, Kari Stamland; Baraldsnes, Dziuginta; Finne, Johannes Nilsson; Caravita, Simona Carla Silvia

(2023)

Learning Environment Survey, Grades 1-4 .

World Anti-bullying Forum;

2023-10-25 - .

Roland, Erling Georg; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn

(2023)

Peer and Teacher Bullying. Victims’ academic motivation..

World Anti Bullying Forum 2023;

2023-10-25 - 2023-10-27.

Gusfre, Kari Stamland; Roland, Erling Georg; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn

(2023)

Peer and Teacher Bullying. Victims’ academic motivation..

World Anti Bullying Forum 2023;

2023-10-24 - 2023-10-27.

Støen, Janne; Gutzwiller-Helfenfinger, Eveline; Ucar, Sedat; Bozic, Aleksandar; Resuli, Vebina; Mocanu, Angela; Fandrem, Hildegunn

(2023)

Cross-National Legal Frameworks Relating to School Bullying and Migration: An Empirical Analysis of Six European Countries .

International Conference by VID Specialized University;

2023-06-15.

Støen, Janne

(2023)

Pedagogisk analyse - et verktøy for å håndtere pedagogiske utfordringer.

Samling for deltagere i Læringsmiljøprosjektet pulje 7;

2023-09-20 - 2023-09-21.

Støen, Janne; Mosand, Geir

(2023)

Voldelig adferd i skolen:- Trenger vi en ny lovparagraf?.

Adressavisen.

Fandrem, Hildegunn; Johannessen, Øystein Lund; Støen, Janne

(2021)

Inclusion of Newly Arrived Migrant Students in Norwegian Schools: An Investigation of Different Introductory Models  .

NERA;

2021-11-03 - 2021-11-05.

Støen, Janne

(2021)

Experience with prevention and handling of bullying cases.

World Anti Bullying Forum;

2021-11-01 - 2021-11-03.

Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

(2021)

Downwards Bullying Transmission.

World Anti-Bullying Forum 2021;

2021-11-01 - 2021-11-03.

Støen, Janne; Evertsen-Stanghelle, Cecilie; Fandrem, Hildegunn

(2020)

Hvem er de sårbare barna?.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Fandrem, Hildegunn; Støen, Janne

(2019)

Parent's involvement in bullying cases - the role of minority background.

World Anti-Bullying Forum;

2019-06-04 - 2019-06-06.

Støen, Janne; Roland, Erling; Løkken, Ingrid Midteide

(2019)

Handling and preventing bullying in schools and early childhood education and care (ECEC).

ICSEI 2019;

2019-01-09 - 2019-01-12.

Støen, Janne

(2019)

Læringsmiljøprosjektet – et tiltak for å etablere et trygt og godt skolemiljø .

Bedre Skole.

ISSN 0802-183X.

Hefte 3.

s.61-65.

Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

(2018)

Stemmer i mobbesaker.

Utdanningskonferansen 2018;

2018-02-07 - .

Gusfre, Kari Stamland; Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn

(2018)

Teacher bullying - a literature review.

23. Workshop on aggression 2018;

2018-11-01 - 2018-11-03.

Støen, Janne

(2017)

Læringsmiljøprosjektet fra 2013-2017.

Oppfølgingssamling for PPT og skoleeiere i pule 1 og 2, Læringsmiljøprosjektet;

2017-03-14 - 2017-03-15.

Støen, Janne

(2017)

Problemløsingssamtaler - når vi vet at mobbing skjer.

Opplæring av innsatsteam;

2017-04-26 - .

Støen, Janne; Gusfre, Kari Stamland

(2017)

Foreldresamarbeid.

Samlinsbasert innsats;

2017-05-10 - .

Støen, Janne; Jahnsen, Hanne

(2017)

Mobbing - hva vet vi i 2017.

Fagtorg;

2017-08-23 - .

Støen, Janne; Gusfre, Kari Stamland

(2017)

Det viktige foreldresamarbeidet.

Samling i Læringsmiljøprosjektet pulje 3;

2017-09-12 - .

Støen, Janne; Jahnsen, Hanne

(2017)

How we handled a bullying case.

22nd workshop on aggression;

2017-11-23 - 2017-11-25.

Jahnsen, Hanne; Støen, Janne

(2017)

Mobbing - Hva vet vi?.

Fagtorget for PP-tjenesten;

2017-08-18 - .

Jahnsen, Hanne; Støen, Janne

(2017)

rehabilitering av læringsmiljøet.

fagtorget for PP-tjenesten;

2017-08-18 - .

Fandrem, Hildegunn; Støen, Janne

(2016)

Minority parents involvement in bullying cases.

XV Biennial EARA Conference ;

2016-10-16 - .

Støen, Janne

(2016)

Den vanskelige samtalen.

Nettverksamling LP;

2016-01-20 - .

Støen, Janne

(2016)

Å utvikle en lærende organisasjon.

Fagdag i Læringsmiljøprosjektet;

2016-02-05 - .

Støen, Janne

(2016)

How to keep up the good work.

LP fagdag;

2016-04-20 - .

Støen, Janne

(2016)

Avdekking, stopping og forebygging av mobbing.

Fagdag i Læringsmiljøprosjektet;

2016-08-24 - .

Støen, Janne

(2016)

School culture and its impact on schools ability to change.

LP Tartu;

2016-02-11 - .

Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn

(2015)

Parents' role in bullying cases.

XXth Workshop Aggression;

2015-11-21.

Støen, Janne

(2015)

What is the LP model.

Tartu Education festival;

2015-10-22.

Støen, Janne

(2015)

Mobbing - avdekking, stopping og forebygging.

Fagdag om psykososialt læringsmiljø;

2015-05-07.

Tinnesand, Torunn; Støen, Janne

(2014)

Lærerrollen. Pedagogisk analyse. LP-modellen.

Gruppeledersamling;

2014-02-07.

Støen, Janne

(2014)

Inkluderende læringsmiljø i et spesialpedagogisk perspektiv.

Master i pedagogikk, Høgskolen i Buskerud og Vestfold;

2014-09-19 - .

Støen, Janne

(2014)

Home-school cooperation.

Evidencbased Knowledge - New School Culture in Estonia;

2014-10-23 - .

Jahnsen, Hanne; Støen, Janne

(2014)

Cooperation, home - schools.

LP-modellen;

2014-10-23 - 2014-10-24.

Jahnsen, Hanne; Støen, Janne

(2014)

Group leaders and councilors.

Lp-modellen;

2014-10-23 - 2014-10-24.

Jahnsen, Hanne; Støen, Janne

(2014)

How to succeed with innovations in schools.

LP-modellen;

2014-10-23 - 2014-10-24.

Jahnsen, Hanne; Støen, Janne

(2014)

Videreføring av LP-modellen.

Fagdag LP-modellen;

2014-09-08.

Støen, Janne; Tinnesand, Torunn

(2013)

Kvalitetsvokterne.

Østlandsposten.

Støen, Janne

(2013)

Skoleledere i utviklingsprosesser. I: Rom for læring: Læringsmiljø og pedagogisk analyse.

Fagbokforlaget.

ISBN 978-82-450-1219-4.

s.110-120.

Nordgreen, Erik; Støen, Janne

(2013)

Spennende prosjekt i skole og barnehage.

Støen, Janne

(2013)

Inclusive Education in Norway.

Inclusive Scool Environments;

2013-11-22 - .