Ida Risanger Sjursø

Associate Professor

Ida Risanger Sjursø

Contact

Telephone: 51834506

Email: ida.r.sjurso@uis.no

Room: HG Q-356

Location: Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger

Department

Faculty of Arts and Education

Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Sjursø, Ida Risanger; Roland, Pål

(2024)

The authoritative perspective, bullying and implementation. I: Handbook of school violence, bullying and safety .

Edward Elgar Publishing.

ISBN 9781035301362.

s.121-133.

DOI: 10.4337/9781035301362

Sjursø, Ida Risanger

(2022)

Barn og unge som blir utsatt for tradisjonell og digital mobbing. . I: Psykisk oppvekst. Barn og unges psykiske helse fra 0-25 år.

ISBN 978-82-91635-46-0.

s.131-136.

Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; O'Higgins Norman, James; Roland, Erling Georg

(2019)

Teacher authority in long-lasting cases of bullying: A Qualitative study from Norway and Ireland.

International Journal of Environmental Research and Public Health (IJERPH).

ISSN 1661-7827.

Volum 16.

Hefte 7.

DOI: 10.3390/ijerph16071163

Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

(2019)

"All the Time, Every Day, 24/7": A Qualitative Perspective on Symptoms of Post-traumatic Stress in Long-Term Cases of Traditional and Cyber Victimizations in Norway and Ireland.

International Journal of Bullying Prevention.

ISSN 2523-3653.

DOI: 10.1007/s42380-019-00024-8

Fandrem, Hildegunn; Jahnsen, Hanne; Sjursø, Ida Risanger

(2019)

Sosiale medier, digital mobbing og konsekvenser i skolen. I: Stress og mestring i skolen.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245032857.

s.147-167.

Jahnsen, Hanne; Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger

(2019)

Digital mobbing : hva er det, og hva kan lærere gjøre for å forebygge og stoppe det?. I: Lærer i skolen 1-7. Lærerarbeid og læringsmiljø.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-56723-1.

s.187-210.

Jahnsen, Hanne; Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger

(2019)

Digital mobbing : hva er det, og hva kan lærere gjøre for å forebygge og stoppe det?. I: Lærer i skolen 5-10. Lærerarbeid og læringsmiljø.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-62201-5.

s.206-228.

Roland, Pål; Støen, Janne; Sjursø, Ida Risanger

(2018)

"Jeg hadde ingen glade tanker i hodet" : elever som har blitt utsatt for langvarig mobbing, og deres psykiske helse. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245022155.

s.139-156.

Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

(2016)

Emotional Problems in Traditional and Cyber Victimization.

Journal of School Violence.

ISSN 1538-8220.

Volum 15.

Hefte 1.

s.114-131.

DOI: 10.1080/15388220.2014.996718

Bøker og kapitler

Ree, Marianne; Sjursø, Ida Risanger

(2024)

Profesjonsutvikling i partnerskap-Rapport NR.131 Faser i et utstrakt partnerskap s. 25-32.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-8439-254-7.

Ree, Marianne; Sjursø, Ida Risanger

(2024)

Faser i et utstrakt partnerskap. I: Profesjonsutvikling i partnerskap.

ISBN 978-82-8439-254-7.

s.25-32.

DOI: 10.31265/USPS.278

Sjursø, Ida Risanger

(2021)

Traditional and Cyber victimization. Emotional problems and perceived teacher support..

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-979-2.

Hefte 566.

Sjursø, Ida Risanger; Gusfre, Kari Stamland

(2021)

Trygt og godt på SFO.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-68738-0.

Sjursø, Ida Risanger

(2021)

Trygt og godt på SFO.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202687380.

Sjursø, Ida Risanger

(2010)

Lytt til meg. En studie av innvandrerbarns sosiokulturelle og psykologiske tilpasning før og etter overgangen fra en innføringsinstitusjon til bostedsskole.

Universitetet i Stavanger.

Formidling

Sjursø, Ida Risanger; Finne, Johannes Nilsson

(2024)

Elevundersøkelsen med urovekkende mobbe-funn: - Tallene er veldig kritiske, sier forsker..

Sjursø, Ida Risanger

(2024)

Gode råd for å forebygge mobbing i skolen .

Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger

(2024)

Digital mobbing - hva kan vi gjøre?.

Ozbek, Ebru; Sjursø, Ida Risanger; Yanagida, Takuya; Caravita, Simona Carla Silvia

(2024)

The role of school and family factors in moderating cyberbullying victimization consequences : a protocol for a meta-analysis.

Open Science Framework (OSF).

Sjursø, Ida Risanger

(2024)

Arendalsuka: Hva gjør vi med de økte mobbetallene?.

Sjursø, Ida Risanger; Gusfre, Kari Stamland

(2024)

Episode 22: Trygt og godt på SFO.

Sjursø, Ida Risanger; Evertsen, Cecilie

(2024)

Det aller skumleste med halloween er å måtte gå alene..

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Sjursø, Ida Risanger; Evertsen, Cecilie

(2024)

Det skumleste med halloween er å måtte gå alene.

VG : Verdens gang.

ISSN 0805-5203.

Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn

(2023)

The importance of a whole school community approach in prevention and intervention against cyberbullying. An explorative study of cooperation between actors inside school..

European Conference of Developmentacl Psychology (ECDP);

2023-08-31.

Sjursø, Ida Risanger

(2023)

Små dråper av gift. .

NRK Ytring.

Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger; Øverland, Klara; Jahnsen, Hanne

(2023)

Preventing and Intervening Against Cyberbullying: The Importance of Collaboration Between Actors.

World Anti-Bullying Forum;

2023-10-26.

Sjursø, Ida Risanger

(2023)

Mobbing i skolen .

Skolemøte for Rogaland;

2023-11-17.

Sjursø, Ida Risanger

(2023)

Mobbing i barnehagen..

Skolemøte for Rogaland;

2023-11-17.

Sjursø, Ida Risanger

(2023)

Mobbing blant barn har økt det siste året. For mange skjer mobbingen også på nett..

Sjursø, Ida Risanger

(2023)

Digital mobbing.

Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn

(2022)

Sammen mot digital mobbing.

Bedre Læringsmiljø;

2022-12-07.

Sjursø, Ida Risanger

(2021)

Radiointervju - NRK Rogaland.

Sjursø, Ida Risanger

(2021)

Mobbetallene synker, men det er fremdeles over 300 som blir mobbet jevnlig..

Sjursø, Ida Risanger

(2021)

Hva er digital mobbing og hvordan forebygge og håndtere det?.

Nasjonal PALS konferanse;

2021-09-16.

Sjursø, Ida Risanger; Kari, Stamland Gusfre

(2021)

Trygt og godt på SFO.

Kvalitet i SFO;

2021-11-18 - 2021-11-19.

Sjursø, Ida Risanger

(2021)

Radiointervju: 9 av 10 elever og foreldre fikk medhold hos statsforvalteren.

Sjursø, Ida Risanger

(2021)

Tv intervju: 9 av 10 elever og foreldre fikk medhold hos statsforvalteren i mobbesaker.

Sjursø, Ida Risanger

(2021)

Når mobbingen kan foregår 24 timer i døgnet.

Høynivåmøte om en trygg digital hverdag for barn og unge;

2021-08-31.

Sjursø, Ida Risanger

(2021)

Sier ikke ifra om nettmobbing: ikke alle forstår hvordan det er å vokse opp med sosiale medier. .

Sjursø, Ida Risanger

(2021)

Mobbing på nett: Ungdom i Norden sier ikke ifra om digital mobbing. .

Sjursø, Ida Risanger

(2021)

Trygt og godt på SFO.

Kvalitet i SFO 2021 - Skaperglede & fellesskap;

2021-11-18 - 2021-11-19.

Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger

(2020)

Ikke ta fra dem mobilen på skolen!.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Sjursø, Ida Risanger

(2020)

Når mobbing kan foregå 24 timer i døgnet, del 1.

Forsker Grand Prix Stavanger;

2020-09-22.

Sjursø, Ida Risanger

(2020)

Når mobbing kan foregå 24 timer i døgnet, del 2.

Forsker grand prix finalen i Trondheim;

2020-09-26.

Sjursø, Ida Risanger; Finne, Johannes Nilsson

(2020)

De yngste må bli minnet på at vennene fortsatt er der. .

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Sjursø, Ida Risanger; Roland, Erling Georg; Fandrem, Hildegunn

(2019)

A Qualitative Perspective on Symptoms of Post-traumatic Stress in Long-term Cases of Traditional and Cyber Victimizations in Norway and Ireland.

Workshop on aggresion;

2019-11-07 - 2019-11-08.

Sjursø, Ida Risanger

(2018)

Victims's percieved social support from teachers in long lasting cases of traditional and cyberbullying in Norway and Ireland.

23rd Workshop on aggresion, Radicatization, discrimination & Aggression;

2018-11-01 - 2018-11-03.

Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

(2018)

Victim’s perceived social support from teachers in long lasting cases of traditional and cyberbullying in Norway and Ireland. .

23rd Workshop on Aggression;

2018-11-01 - 2018-11-03.

Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn

(2015)

Hvor mange liv må gå tapt?.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

(2014)

Possible emotional consequenses for traditional and cyber victimization.

EARA 14th Biennial Conference;

2014-09-06 - .

Sjursø, Ida Risanger

(2014)

Offeret har aldri noe sted å flykte.

Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn

(2013)

Fokus på forebygging av digital mobbing i Europa – jevnaldrenes betydning.

Respektnettet.

Sjursø, Ida Risanger

(2012)

Hva er digital mobbing?.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

s.5-5.

Sjursø, Ida Risanger; Auestad, Gaute

(2012)

Nettmøte om mobbing.

Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg

(2012)

Traditional versus cyber - vitimization and emotional problems.

COST - konferanse;

2012-10-19 - .

Sjursø, Ida Risanger; Auestad, Gaute

(2012)

Hva gjør oss til mobbere?.

Sjursø, Ida Risanger

(2012)

Hva er mobbing?.

Røde kors konferanse - Sola airport hotel;

2012-09-22 - .

Sjursø, Ida Risanger; Fandrem, Hildegunn

(2011)

Immigrant children's adaptation before and after transition from an introduction institution to a local school.

ESDP - Jacobs Foundation Preconference Event;

2011-08-23.

Kunstnerisk produksjon

Sjursø, Ida Risanger

(2021)

Mobbing og digital mobbing.

Fredriksen, Torunn Helene; Sjursø, Ida Risanger

(2020)

Læringsmiljø i skole og barnehage: Episode 1: Konsekvenser av mobbing.

Fandrem, Hildegunn; Sjursø, Ida Risanger

(2020)

Digital mobbing.