Elisabeth Emilie Sefranek Rongved

Senior Adviser

Elisabeth Emilie Sefranek Rongved

Contact

Telephone: 51833206 / 90670855

Email: elisabeth.rongved@uis.no

Room: OD B-24161

Location: Nasjonalt lesesenter

Department

Faculty of Arts and Education

Faculty Administration UH

Administration SLF

About me

I am a senior communications adviser at the Knowledge Centre for Education.

My main responsibilities include:

  • Communication and public relations
  • Strategic communication work
  • Communication consulting
  • Research communication

I hold a Bachelor's degree in Media Studies with a specialization in Journalism (La Trobe, 2000) and a Master's degree in Language and Communication in the Professions / Applied Linguistics (NTNU, 2023).

I am currently on leave from my position at the Norwegian Reading Centre.

 

 

Publications

Bøker og kapitler

Støle, Hildegunn; Gabrielsen, Egil; Hovig, Johanne Birgitte; Rongved, Elisabeth; Toft, Trond Egil

(2017)

Godt nytt! Norske resultater fra PIRLS 2016.

ISBN 82-7649-085-9.

Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Rongved, Elisabeth

(2016)

The national strategi for language, reading and writing 2016 - 2019. I: Successful approaches to raising attainment and tackling unequity. CIDREE Yearbool 2016.

ISBN 978-1-5262-0628-2.

s.120-135.

Gabrielsen, Egil; Hovig, Johanne Birgitte; Rongved, Elisabeth; Strand, Olaug; Støle, Hildegunn; Toft, Trond Egil

(2016)

Godt nytt! Norske resultater fra PIRLS 2016.

ISBN 82-7649-085-9.

Formidling

Mitchell, Monica Gundersen; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2025)

Andreklassinger og niendeklassinger møtes for å lese: Dette bygger en lesekultur og et fellesskap på skolen.

Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Jensen, Maria Therese

(2024)

Elever leser best når læreren opplever støtte fra ledelsen.

Jensen, Maria Therese; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2024)

Elever leser best når læreren opplever støtte fra ledelsen.

uis.no.

Øvereng, Liv Kristin Bjørlykke; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2024)

Når elevar brukar nettbrett, jobbar dei meir åleine.

uis.no.

Støyva, Marte Pupe; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2024)

– Lesing er ofte kaotisk.

uis.no.

Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2024)

Kan du åpne opp for mer dialog i undervisningen?.

uis.no.

Mitchell, Monica Gundersen; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2024)

Slik vekket læreren leseiveren hos elevene.

uis.no.

Bakken, Arild Michel; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2023)

Fostering students engagement for writing through international collaboration.

Nygard, Arne Olav; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2023)

Elever kan bli lurt av falske Wikipedia .

Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

– Hvis norske elever skal vi bedre lesere, må det en skikkelig innsats til .

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2023)

Engasjerende undervisning - premiere.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2023)

Hva trigger elevenes engasjement?.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2023)

Hva kjennetegner en engasjert elev?.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2023)

Hvordan kan læreren skape engasjement for lesing hos elevene?.

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Aasen, Marit; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2023)

Hvordan kan du velge engasjerende tekster?.

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Aasen, Marit; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2023)

Hvordan kan tekstene gjøres relevante?.

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2023)

Kan et enkelt grep engasjere elevene mer i teksten?.

Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Hoel, Trude

(2022)

Vi ber barnehagelærere dele sin kunnskap om lesing i barnehagen.

Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Mitchell, Monica Gundersen

(2022)

Høytlesing i norsktimen på ungdomsskolen? Så absolutt, mener forsker.

Nygard, Arne Olav; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2022)

Elever kan bli lurt av "fake" Wikipedia.

Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2022)

For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste.

Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2022)

To ting må klaffe om elevene skal ha utbytte av leseleksene .

Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2022)

Muntlig aktivitet: Elever sier ofte det læreren vil høre .

Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2022)

Skravling, latter og diskusjon i timene er bra for læring .

Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2022)

Når elevene får snakke mer i timen, skjer det spennende ting med undervisningen.

Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Støle, Hildegunn

(2021)

Foreldres leseglede kan utligne sosiale forskjeller.

Forskning.no.

ISSN 1891-635X.

Volum online.

Hansen, Joakim Evensen; Evertsen-Stanghelle, Cecilie; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2021)

Læring for livet - Kvalitet i barnehagen.

Wagner, Åse Kari H.; Lundetræ, Kjersti; ten Braak, Dieuwer; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2021)

Læring for livet - Har vi egentlig et "gutteproblem"?.

Lunde, Svanaug; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2021)

Læring for livet - SFO.

Mangen, Anne; Ersland, Bjørn Arild Hansen; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2021)

Læring for livet - ungdom og lesing.

Roland, Pål; Rosell, Lars Yngve; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2021)

Læring for livet - mobbing i barnehagen.

Lunde, Svanaug; Ofstad, Gunn Helen; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2021)

Læring for livet - overgang fra barnehage til skole.

Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2021)

Sosial bakgrunn er viktigere for lesing enn å snakke norsk hjemme.

Forskning.no.

ISSN 1891-635X.

Hoel, Trude; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2020)

Å lese med unger er en kjempeviktig ting!.

Hoel, Trude; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2020)

Hva skjer med lesestunden når papirboken byttes ut med nettbrett?.

Lundetræ, Kjersti; Tharaldsen, Kjersti Balle; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2020)

Læring for livet.

Hansen, Joakim Evensen; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2019)

Voksnes samtaler med de minste barna i barnehagen er viktig for språkutviklingen.

Uppstad, Per Henning; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2019)

- Vi kunne endret hele situasjonen.

Jensen, Maria Therese; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2019)

Når syvåringer føler seg likt av læreren, går lesingen bedre.

Uppstad, Per Henning; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2019)

Slik lykkes du med lesespill i begynneropplæringa.

Jensen, Maria Therese; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2019)

Når syvåringer føler seg likt av læreren, går lesingen bedre.

Andersen, Joachim Kolnes; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2019)

Engasjerte forskningsassistenter på vei ut i klasserommene.

Sunde, Kristin; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2019)

Rask tilgang til bokstavene gjør at flere førsteklassinger blir gode lesere.

Sunde, Kristin; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2019)

Rask bokstavlæring gjør at flere førsteklassinger blir gode lesere.

Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

(2018)

Stener kan ikke flyve: Om digitalisering av skolen.

Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

(2018)

Egen PC til hver elev kan gi nye muligheter i undervisningen.

Sønneland, Margrethe; Rongved, Elisabeth

(2018)

Tror elevene trekkes mot krevende litteratur .

Rongved, Elisabeth; Solheim, Oddny Judith

(2018)

Lese- og skrivevansker: Intensive forebyggende tiltak nytter.

Rongved, Elisabeth; Walgermo, Bente R.

(2018)

Disputas om motivasjon for lesing i første klasse.

Rongved, Elisabeth; Esmaeeli, Zahra

(2018)

Fersk doktorgrad om barn med familierisiko for lese- og skrivevansker.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

(2018)

Lærernorm fra høsten fører til endringer i Two Teachers.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

(2018)

Slik kan lese- og skrivevansker forebygges allerede fra første klasse.

Sunde, Kristin; Rongved, Elisabeth

(2018)

Sett av tid til elevenes egen lesing! .

Håland, Anne; Rongved, Elisabeth

(2018)

Gode tips til leseleksa.

Mossige, Margunn; Rongved, Elisabeth

(2018)

Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering i skolen?.

Mangen, Anne; Rongved, Elisabeth

(2018)

- Vi må ta på alvor det forskningen viser om lesing på skjerm og papir.

Støle, Hildegunn; Rongved, Elisabeth

(2018)

De ivrigste bokleserne forstår også mest av internett-tekster.

Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

(2018)

Den samme leseleksa passer ikke for alle .

Stangeland, Elisabeth Brekke; Rongved, Elisabeth

(2018)

Disputas om språklig mestring, lek og sosial kompetanse hos de yngste barnehagebarna..

Hoel, Trude; Rongved, Elisabeth

(2018)

Dårlige e-bøker går ut over barna .

Gunnerud, Hilde Lowell; Rongved, Elisabeth

(2018)

Gjør viktige funn om flerspråklige barns språk .

Håland, Anne; Rongved, Elisabeth

(2018)

Leseråd for travle familiar .

Mitchell, Monica Gundersen; Rongved, Elisabeth

(2018)

Høytlesing kan gi ungdomsskoleelever mestringsfølelse.

Mitchell, Monica Gundersen; Rongved, Elisabeth

(2018)

Disputas om utvikling av litterær kompetanse i ungdomsskolen.

Hoem, Toril Frafjord; Håland, Anne; Rongved, Elisabeth

(2018)

Lykkes med meningsfull skriving i første klasse.

Hansen, Joakim Evensen; Rongved, Elisabeth

(2018)

Språkbevisste voksne i småbarnsavdelingen er viktige for barnas språkutvikling.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Solem, Ida Heiberg; Rongved, Elisabeth

(2017)

"Det matematiske barnet"-klassiker i ny utgave.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2017)

Funn fra Stavangerprosjektet i internasjonalt tidsskrift.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2017)

10 år med verdifull kunnskap om barns utvikling.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2017)

Bedre kunnskap om norske barnehagebarns matematiske utvikling.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2017)

Det viktige blikket for hvert barn.

Rongved, Elisabeth; Solheim, Oddny Judith

(2017)

Er det viktig med to lærere i klasserommet?.

Rongved, Elisabeth; Lundetræ, Kjersti; Sunde, Kristin

(2017)

Førsteklassingene lærer bokstavene raskere.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

(2017)

Å sette inn ekstra lærere alene er ikke nok for elevenes læring.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

(2017)

Stadig mer kunnskap om begynneropplæringen i norsk skole.

Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

(2017)

Stadig mer kunnskap om begynneropplæringen i norsk skole.

Rongved, Elisabeth; Solheim, Oddny Judith

(2017)

Et vellykket førsteår i Two Teachers.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

(2017)

Klassestørrelse og lærertetthet – hva er forskjellen?.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

(2017)

Kunnskap om lærertetthet.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

(2017)

Førsteklassingene lærer bokstavene raskere.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

(2017)

Å sette inn ekstra lærere alene er ikke nok for elevenes læring.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

(2017)

Sjekk hvor og når brukerkonferansene blir arrangert.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

(2017)

Bli forskningsassistent i Two Teachers!.

Billington, Mary Genevieve; Rongved, Elisabeth

(2017)

Er det på tide å endre dagens voksenopplæring?.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

(2017)

Mest effektivt å gi førsteklassinger hjelp for lesevansker.

Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

(2017)

Digital læring på Nordic Edge.

Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

(2017)

Are girls really better at reading than boys?.

Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

(2017)

– Elevene må få tilgang på teknologi i klasserommet.

Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

(2017)

PC i klasserommet får elever og lærere til å tenke nytt.

Rongved, Elisabeth

(2016)

Førsteklassinger kan lese som eksperter..

Rongved, Elisabeth

(2016)

Tar skolen bort barnas fortellerglede?.

Rongved, Elisabeth

(2016)

Flinkere til å observere.

Rongved, Elisabeth; Hoel, Trude

(2016)

Barnehagebarns fortellerkunnskap er en verdifull kompetanse.

Rongved, Elisabeth; Solheim, Oddny Judith

(2016)

Hva skjer når elevene får flere lærere?.

Rongved, Elisabeth; Jølbo, Bjørg Danielsen; Færevaag, Margaret Klepstad

(2016)

Observasjon i barnehagen ga flinkere ansatte.

Rongved, Elisabeth; Lundetræ, Kjersti

(2016)

Children’s risk of reading and writing difficulties can be identified early.

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Rongved, Elisabeth

(2016)

Pupils’ critical view of literature education.

Hoel, Trude; Håland, Anne; Rongved, Elisabeth

(2016)

First graders can read like experts.

Rongved, Elisabeth

(2016)

På tide med klarhet om lesing i barnehagen.

Utdanning.

ISSN 1502-9778.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth

(2016)

Skal forske på effekten av flere lærere i klasserommet.

Uppstad, Per Henning; Lundetræ, Kjersti; Rongved, Elisabeth

(2016)

Lesesenteret på Utdanningskonferansen 2016.

Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

(2016)

Lesesenteret på Utdanningskonferansen 2016.

Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

(2016)

Skoleutvikling i skyggen av blyanten.

Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth

(2016)

Skoleutvikling i skyggen av blyanten.

Forskning.no.

ISSN 1891-635X.

Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke

(2015)

Gutter mindre interessert i språkaktiviteter i barnehagen.

Rongved, Elisabeth; Uppstad, Per Henning

(2015)

Computer games can pick up dyslexia in minority pupils.

Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke

(2015)

Kindergarten boys less interested in language activities, study indicates.

Rongved, Elisabeth; Uppstad, Per Henning

(2015)

Computer Games Can Help Identify Dyslexia In Minority Students.

Reikerås, Elin Kristi Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Poor motor skills in two-year-olds could indicate slow development in mathematical proficiency.

Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke

(2015)

Språksvake toåringer faller utenfor i lek.

Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke

(2015)

Two-year-olds with poor language skills fall behind at play.

Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Jenter mer selvstendige og sosiale allerede som toåringer.

Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Kindergarten-Studie: So weit sind Mädchen Jungen voraus.

Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Mädchen sind viel weiter als Buben - zumindest als Zweijährige.

Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Studie: Zweijährige Mädchen haben Buben viel voraus.

Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Mit Zwei haben Mädchen Jungs schon viel voraus.

Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Kindergarten - Jungen haben weniger Interesse an Sprachaktivitäten.

Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Mädchen sind den Jungs schon früh voraus.

Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Even as two-year-olds, girls are more independent and sociable.

Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Even as two-year-olds, girls are more independent, sociable, study suggests.

Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Independent women! Even as two-year-olds, girls are more self-sufficient and sociable than boys.

Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Le bimbe apprendono il linguaggio prima dei maschietti: lo studio.

Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Dziewczynki są bardziej samodzielne niż chłopcy.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

(2015)

God motorikk kobles til gode matteferdigheter hos små barn.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

(2015)

Poor motor skills in two-year-olds could indicate slow development in mathematical proficiency.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

(2015)

Two-year-olds with poor motor function display poor mathematical skills.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

(2015)

Toddlers who have poor motor skills may be bad in math, research reveals.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

(2015)

Poor motor skills in toddlers hint at poor math abilities.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

(2015)

Poor motor skills in toddlers hint at poor math abilities.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

(2015)

Var du en haj til at samle lego-klodser? Børn med god motorik har nemmere ved at regne den ud.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

(2015)

Småbørn med god motorik er bedre til matematik.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Moser, Thomas; Tønnessen, Finn Egil; Rongved, Elisabeth

(2015)

Svak motorikk kobles til svake matematikkferdigheter.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

An insight into children’s early development.

Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Tutkijat yllättyivät: Parivuotiaiden tyttöjen ja poikien ero luultua suurempi.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Pikkutytöt poikia taitavampia arjessa.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Les filles plus autonomes et plus sociables que les garçons dès l’âge de deux ans.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Κορίτσια ή αγόρια; Ποια παιδιά είναι πιο ανεξάρτητα;.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Già a tre anni le bambine sono più indipendenti dei maschi.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

2살까지는 남자보다 여자가 더 똑똑하다" (연구).

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Curice su u dobi od dvije godine mnogo neovisnije i društvenije od dječaka.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Djevojčice su u dobi od dvije godine društvenije i neovisnije od dječaka.

Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Las niñas, más hábiles que los niños, revela estudio.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Meisjes zijn beter dan jongens.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Meisjes van 2½ in alledaagse activiteiten beter dan jongens.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Tweejarige meisjes lopen voor op jongetjes.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Dziewczynki uczą się szybciej niezależności i samodzielności .

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Mulheres são mais independentes e sociáveis que os homens desde crianças, diz estudo.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Independente desde criança.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Mulheres são mais independentes e sociáveis que os homens.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

STUDIU. Fetele sunt la vârsta de doi ani mai independente și mai sociabile decât băieții.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Diferenţe surprinzătoare între fetele şi băieţii de vârsta de doi ani. ''Ne-am aşteptat să găsim diferenţe, dar ele au fost atât de mari''.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Fetele au mai multe abilitati sociale decat baietii.

Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Rongved, Elisabeth

(2015)

Studiu fără precedent efectuat pe 509 de fete. Ce li se întâmplă cu adevărat.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Девочки самостоятельнее мальчиков уже с двух лет .

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Двухлетние девочки опережают мальчиков.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Hatalmasak a különbségek a bölcsis fiúk és lányok között.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Hatalmas a különbség fejlődésben a bölcsis fiúk és lányok között.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Deklice so pri dveh letih bolj samostojne in družabne kot dečki.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Por qué a los dos años las niñas aventajan tanto a los niños.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Estudio revela que a la edad de dos años las niñas aventajan en aprendizaje a los niños.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Even as two-year-olds, girls are more independent and sociable.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Miss Independent: Toddler Girls Have an Edge on Boys.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Mädchen sind Jungen als Kleinkinder weit voraus.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Kleine Mädchen sind kleinen Jungs weit voraus.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Überraschend große Unterschiede zwischen Mädchen und Jungen.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Independent women! Even as two-year-olds, girls are more self-sufficient and sociable than boys.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill

(2015)

Kleine Mädchen sind kleinen Jungs weit voraus.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Kleine Mädchen sind selbstständiger!.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Schneller ohne Windel: Mit Zwei haben Mädchen Buben viel voraus.

Rongved, Elisabeth; Meland, Aud Torill; Kaltvedt, Elsa Helen; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Piger er mere selvstændige end drenge allerede i børnehaven.

Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Språksvake toåringer henger ikke med i leken.

Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

- Språksvake barn faller utenfor i lek.

Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Ny norsk forskning: Språksvake toåringer faller utenfor sosialt.

Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Språksvake barn faller utenom leken.

Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Språksvake toåringer faller utenfor leken.

Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Språksvake toåringer faller utenfor i lek.

Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Toåringer med dårlig språk faller utenfor sosialt.

Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Toddlers With Poor Language Skills Fall Behind in Play.

Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Two-year-olds with poor language skills fall behind at play.

Rongved, Elisabeth; Bergersen, Vibeke

(2015)

Lesevanene i hjemmet utslagsgivende for barns leseferdigheter.

Rongved, Elisabeth; Stangeland, Elisabeth Brekke; Reikerås, Elin Kirsti Lie

(2015)

Two-year-olds with poor language skills fall behind at play.

Reikerås, Elin Kirsti Lie; Meland, Aud Torill; Toft, Trond Egil; Rongved, Elisabeth

(2015)

Stavangerprosjektet får internasjonal oppmerksomhet.

Kunstnerisk produksjon

Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2024)

Podkasten Engasjerende undervisning: Når samarbeidslæring engasjerer elevene.

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2024)

Hvordan jobber du med samarbeidslæring?.

Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Solheim, Oddny Judith; Alves-Wold, Aline

(2024)

Når lek i undervisningen motiverer til skriving.

Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Solheim, Oddny Judith; Alves-Wold, Aline

(2024)

Hvordan lager du meningsfulle skriveoppgaver på første trinn? .

Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Solheim, Oddny Judith; Birkedal, Inga Kjerstin; Alfsvåg, Trude

(2024)

Hvordan lager du rike oppgaver som engasjerer elevene? (1).

Solheim, Oddny Judith; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek; Birkedal, Inga Kjerstin; Alfsvåg, Trude

(2024)

Hvordan lager du rike oppgaver som engasjerer elevene? (2).

Berge, Ingeborg Margrete; Fuglestad, Unni ; Filbrandt, Elisabeth Rege; Karlsen, Anne Mette Færøyvik; Rongved, Elisabeth

(2016)

"Den viktige tilgangen til språket" - Språkløyper.