– EMBA gir faglig tyngde og slagkraft i næringslivet

Kine Charlotte Buchanan ønsket påfyll av kunnskap etter å ha vært i lederrollen i noen år, og valgte å ta Executive MBA ved UiS. Etter fullført mastergrad merker hun at både beslutninger og tankegang har endret seg.

Bilde av smilende Kine Buchanan i halvfigur
Kine Charlotte Buchanan. Foto: Elisabeth Tønnessen.

Fra før hadde Buchanan en bachelor i internasjonale relasjoner fra Australia, og hadde i tillegg tatt noen enkeltkurs, som bedriftsøkonomi, etter å ha fått en lederrolle.

– Jeg merket at arbeidserfaring ikke var nok, og kjente at jeg måtte ha litt påfyll – både på økonomi og den strategiske siden av ledelse. Jeg måtte ha noe mer teoretisk i ryggraden, forteller Buchanan som er daglig leder i Revoltr.

Etter at hun fullførte sin Executive Master in Business Administration merker hun at kunnskapen er med henne i arbeidet. Les mer om masteren her.

– Jeg tenker annerledes, og jeg tar beslutninger annerledes. I møte kundene mine kan jeg gi råd og vite at det ikke er synsing, men at det ligger mange år med forskning bak – og at det er grunnen for at vi gjøre det på akkurat denne måten. Så du får en annen tyngde og slagkraft når du møter folk i næringslivet og snakker om faget ditt, sier hun.

Masteroppgave med mening

Kine Charlotte Buchanan forteller at hun fikk godt utbytte av alt hun lærte gjennom kursene på masterstudiet, men aller mest givende var arbeidet med selve masteroppgaven.

Det faglige innholdet var helt supert. Jeg likte veldig godt kombinasjonen av strategi, ledelse og økonomi.

Kine Charlotte Buchanan

– Jeg hadde en casestudie av seks selskaper og så på rekrutteringsmetodikkene deres og hvor strategisk forankret de var, så jeg skrev om noe jeg selv jobber med. Og det å få lov til å gjøre et dypdykk ned i forskningen og forstå faget ditt på en helt annen måte, det var der jeg følte jeg fikk det aller største utbyttet.

Det krever en god del arbeidsinnsats og disiplin å ta en hel mastergrad ved siden av en fulltidsjobb, men Buchanan mener likevel det gikk fint å kombinere jobb, studier og familieliv.

– Jeg har en lederstilling, jeg har to barn, og mann og hund, og har det generelt travelt. Men likevel klarer du å kombinere det, for masterprogrammet er veldig godt lagt til rette. Du må selvfølgelig sette av ettermiddager, kvelder og helger, det er jo en del av det å studere ved siden av jobben, men det klarer du jo over en viss periode. Så det har vært veldig positivt, slår hun fast.

– Enormt bra nettverksarena

Buchanan forventet å få faglig påfyll og ny kunnskap, men fikk i tillegg én ting med på kjøpet som hun ikke hadde regnet med på forhånd.

– Det som overrasket meg var hvor enormt bra nettverksarena det er å ta denne masteren. De mange bekjentskapene jeg har gjort i studiene tar jeg med meg videre og vi holder kontakten i forretningssammenheng. Det hadde jeg ikke tatt med i regnestykket da jeg tok avgjørelsen om å ta studiet, så det ble en ekstra bonus, sier hun.

Så alt arbeidet var verdt det?

– Jeg har ikke angret ett sekund, men det er jo helt klart en påkjenning underveis, spesielt for familielivet. Datteren min på syv år var i ekstase da jeg var ferdig, så da forsto jeg at familien har merket at jeg har studert. Samtidig jeg vil jo at ungene mine skal ha det med seg som en positiv ting – at mamma studerte og jobbet hardt og fikk det til. Jeg håper det kan være en inspirasjon for dem, avslutter Kine Charlotte Buchanan.

Tekst: Line Grønhaug

Dette sier andre om Executive MBA